همشهری آنلاین: بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه اعلام کرد: صریحا و روشن اعلام می کنم که همه پرسی اقلیم کردستان عراق غیرقانونی بوده و نتایج آن فاقد اعتبار است.

نخست وزیر ترکیه: نتایج همه‌پرسی غیرقانونی اقلیم کردستان عراق فاقد اعتبار است

به گزارش ایرنا، یلدریم روز دوشنبه در گفت و گوی زنده تلویزیونی که از شبکه های خبرترک، تی.آر.تی، آ.خبر و سی.ان.ان ترک پخش شد، گفت: این تصمیم با جاه طلبی های شخصی و بدون در نظر گرفتن آینده کردها، اعراب، ترکمن ها، آشوریان، ایزدی ها و سایر قومیت های مختلف اتخاذ شده است.

وی بیان کرد: برگزاری این همه‌پرسی غیر قانونی برای کردها، عرب‌ها و ترکمنهای منطقه امیدوار کننده نیست و موجب افزایش تنش در منطقه خواهد شد.

وی اظهار کرد: مسئولان محلی اربیل بر خلاف هشدارهای جهانی و به رغم مخالفت همسایگان یعنی ایران و ترکیه در حال برگزاری همه پرسی و جدایی در شمال عراق هستند.

وی با بیان این که 'این همه پرسی هرگز پیام آور امید و آینده روشن نیست' اظهار کرد: ترکیه در خصوص این همه پرسی بی تفاوت نخواهد بود و ما نیز تصمیماتی مبتنی بر بیانیه های شورای امنیت ملی، نشست هیئت وزیران و لایحه ای که روز شنبه به تصویب مجلس رسید، خواهد بود.

وی با بیان این که 'تصمیمات ترکیه در سه دسته اقتصادی، سیاسی ـ دیپلماتیک و امنیتی ـ نظامی اتخاذ خواهد شد' اضافه کرد: ما مرزها و فرودگاه های عراق را تحت نظارت دولت عراق به رسمیت می شناسیم و این امر شامل امور نفتی و ارتباطات نیز خواهد شد و بغداد، طرف اصلی و قانونی ما در تصمیم گیری هاست.

وی با اشاره به ادامه رایزنی ها برای اقدامات مناسب در کوتاه مدت گفت: مطالبات رسمی دولت عراق دریافت شده و گزینه های بهتر برای اجرا تحت نظارت کمیته ریاستی ارزیابی می شود.

یلدریم اضافه کرد: اصرار و عناد برای برگزاری همه پرسی در کرکوک و حومه موصل که خارج از مرزهای اداره اقلیم کردستان عراق است، زمینه جنگ را فراهم می کند و متاسفانه تاوان آن را نیز مردم بی گناه این مناطق خواهند پرداخت.

وی اضافه کرد: تصمیمات بعدی ترکیه با هماهنگی دولت مرکزی و در ارتباط با آنها اتخاذ خواهد شد و پیام دولت مرکزی عراق که قبلا به ایران ارسال شده، امروز هم به دست ما رسید و تیم مشترک تشکیل داده و هماهنگ عمل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در خواست حکومت مرکزی عراق مبنی بر مسدود کردن حریم هوایی که پیشتر به ایران ابلاغ شده بود، امروز به دست ما رسید و گروهی برای ارزیابی این مسئله تشکیل داده ایم.

نخست وزیر ترکیه بیان کرد: اگر در بعد نظامی این موضوع با تهدیدی مواجه شویم، ما نیز مجبور به اتخاذ تدابیر امنیتی لازم بوده و اقدامات لازم را در هماهنگی با دولت مرکزی عراق انجام خواهیم داد.
وی تاکید کرد: اگر بار دیگر قتل عام ترکمن ها در شمال عراق آغاز شود، ترکیه نیز بی تفاوت نخواهد ماند ولی هنوز برای تشکیل منطقه حائل بسیار زود است.

وی اضافه کرد: مشکل ما با کسانی است که با اصرار به برگزاری همه پرسی غیرقانونی، امنیت ملی ترکیه را تهدید می کنند و ما حساب مردم کُرد را از این افراد جدا می دانیم و نگرانی ما از تحریک و تشویق به اقدامات تنش زا در منطقه است چرا که این نوع اقدامات در درجه اول برای عراق و در درجه دوم برای کشورهای منطقه مشکل ساز است و ترکیه 40 سال است که تاوان چنین اقداماتی را می دهد.

یلدریم با اشاره به تصمیم عراق به شرکت در رزمایش نظامی در مرزهای مشترک با ترکیه اظهار کرد: شرکت آنها در این رزمایش با حضور سربازان، افسران و نیروهای زبده این کشور خواهد بود.

وی هشدار داد: هر نوع حمله ای از سوی پیشمرگه ها در منطقه و حرکت تنش زا، اقدامی علیه ترکیه محسوب خواهد شد و ما هم حتما به آن پاسخ خواهیم داد.

وی با بیان این که 'گروه های افراطی ممکن است دست به اقداماتی دیوانه وار بزنند' گفت: ما به هر گونه اقدامی که امنیت ترکیه را مورد هدف قرار دهد، پاسخ متقابل خواهیم داد.

وی افزود: مقامات اقلیم کردستان عراق به رغم تمام تحریم ها و مخالفت ها در حال برگزاری همه پرسی هستند و حسن نیت ندارند و کسانی که بر این کار اصرار می کنند، در واقع آینده مردم خود را تباه کرده اند.

نخست وزیر ترکیه با اشاره به سفر ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه طی روزهای آینده به تهران گفت: رئیس جمهوری ترکیه نیز سفری به ایران خواهد داشت و ایران، ترکیه و عراق تمام تلاش خود را برای حل این بحران پیش از آن که بزرگ شود، خواهند کرد.

وی با بیان این که 'بحران به اوج رسیده است' افزود: این آغاز یک روند ناخوشایند در منطقه است.

یلدریم بیان کرد: اسرائیل در این باره دیدگاه خود را دارد و موضع این کشور هنوز رسما اعلام نشده است و مقامات اسرائیل برای تقویت جایگاه خود با توجه به موقعیت فعلی اظهار نظر می کنند.

نخست وزیر ترکیه تاکید کرد: ما وارد جنگ نمی شویم، اما تدابیر امنیتی لازم را اتخاذ کرده و برای ایجاد منطقه عاری از درگیری در عفرین اقدام می کنیم و این اقدامات را نمی توان به منزله ورود به جنگ دانست چرا که چنین برداشتی، اشتباه است.

وی با بیان این که 'ما در 12 الی 13 نقطه در شمال عراق پایگاه داریم و حضور ما در آنجا امر جدیدی نیست'، تاکید کرد: اگر اقدامی علیه شهروندان و منافع و امنیت ترکیه بشود، هر کاری لازم باشد، انجام خواهیم داد.

نخست وزیر ترکیه فعالیت‌ ایران در داخل عراق را موضوع دیگری دانست و گفت: ترکیه و ایران در مساله فعلی حساسیت‌ها و نگرانی‌های مشترک دارند و ما برای جلوگیری از عواقب و تبعات برگزاری همه پرسی جدایی طلبانه اقدامات مشترک انجام خواهیم داد.

به گزارش ایرنا، با وجود مخالفت های جهانی و دولت مرکزی عراق با همه پرسی اقلیم کردستان عراق، مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق بر برگزاری این همه پرسی در 25 سپتامبر 2017 برابر با 3 مهر 1396 اصرار کرد و رای گیری این همهپرسی از صبح امروز آغاز شد.

کد خبر 383408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha