سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

درحالی‌که تصاویر کشتار و آوارگی مسلمانان میانماری روزهاست که جهان را در بهت فروبرده، رهبر میانمار که اکنون پس از ۲۵ روز سکوتش را شکسته، می‌گوید که نمی‌داند چرا این افراد در حال گریز از میانمار هستند.

سوچی

آنگ سان سوچي ديروز براي نخستين‌بار در يك سخنراني نيم‌ساعته به اتفاقات رخ داده طي هفته‌هاي اخير در استان راخين در غرب ميانمار اشاره كرد اما ترجيح داد به جاي پرداختن به واقعيت به توجيه عملكرد دولت ميانمار و نيروهاي ارتش بپردازد. او گفت كه نيروهاي ارتش در حال «پاكسازي» منطقه از «گروه‌هاي تروريستي» بوده‌اند؛ عملياتي كه به گفته او متوجه مردم غيرنظامي نبوده است.

خانم سوچي كه اين روزها از سوي بسياري از كشورهاي جهان و فعالان حقوق بشري به‌خاطر سكوتش در قبال بحران مسلمانان روهينگيا تحت فشار است، گفت كه براي دولت ميانمار هم‌ سؤال است كه چرا مسلمانان راخين در حال فرار از اين كشور و پناه بردن به كشور همسايه يعني بنگلادش هستند. او گفت كه رخدادهاي هفته‌هاي اخير در غرب ميانمار «پر از ابهام» است و دولت ميانمار هيچ ترسي از تحقيقات بين‌المللي در اين زمينه ندارد. سوچي در عين حال به ذكر برخي نكات كلي در مورد ضرورت برقراري صلح بسنده كرد و گفت:

«ما هرگونه خشونتي را محكوم مي‌كنيم و به استقرار صلح و ثبات در سراسر كشور پايبنديم.»قوم روهينگيا كه آنگ‌ سان سوچي، برنده جايزه نوبل صلح، ترجيح داد در سخنراني ديروزش حتي يكبار هم نام آنها ‌را نبرد، طي بيش از 6دهه گذشته تحت فشار حكومت نظاميان در ميانمار و گروه‌هاي افراطي بودايي بوده‌اند. علاوه بر اين، دولت ميانمار 35سال پيش با تصويب قانوني مردم مسلمان روهينگيا را از

«حق شهروندي» محروم كرد و آنها را مهاجران غيرقانوني بنگالي ناميد. از آن زمان اين مردم حق تردد در مناطق ديگر ميانمار را از دست داده‌اند، امكان تحصيل و كار ندارند و دسترسي‌شان به خدمات بهداشتي محدود شده است. بر اثر حملات هفته‌هاي اخير حدود 420هزار نفر از آنها مجبور به فرار از ميانمار شده‌اند. طي دهه‌هاي اخير بيش از يك ميليون نفر از روهينگياها آواره كشورهاي منطقه شده‌اند.

  • واكنش تند عفو بين‌الملل به سوچي

سازمان عفو بين‌الملل كه در روزهاي اخير شديدترين انتقادها را متوجه خانم سوچي كرده است، ديروز نيز بلافاصله پس از سخنراني او واكنش نشان داد. اين سازمان با انتشار تصاوير ماهواره‌اي بار ديگر اعلام كرد كه بيش از نيمي از روستاهاي محل زندگي روهينگياها به آتش كشيده شده‌ است و اين روند همچنان ادامه دارد. عفو بين‌الملل در بيانيه‌اي ضمن محكوم كردن خشونت‌ها عليه مسلمانان ميانماري گفت: «نظاميان ميانماري حتي به آنها كه فرار مي‌كنند هم رحم نكرده‌اند.» در اين بيانيه همچنين آمده است: «دولت و در صدر آن، آنگ سان سوچي خشونت‌ها را ناديده گرفته‌اند؛ آنها سر خود را زير برف كرده‌اند. سخنراني خانم سوچي ملغمه‌اي از دروغ بود.»

عفو بين‌الملل همچنين از جامعه جهاني به‌خاطر ناتواني در مهار ميانمار انتقاد كرده است. هفته گذشته سازمان ملل اعلام كرد آنچه در ميانمار در جريان است «پاكسازي قومي» به‌دست ارتش است. همزمان دولت بنگلادش هم ضمن انتقاد از اقدامات دولت ميانمار، رويدادهاي اين كشور را «نسل‌كشي» خوانده است.

طبق گفته كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل، بسياري از افرادي كه طي روزهاي اخير خود را به خاك بنگلادش رسانده‌اند زخمي شده‌اند و نيروهاي اين سازمان امكان مداواي آنها را در ناحيه مرزي ندارند. سازمان ملل خواستار دسترسي به مناطق غرب ميانمار براي كمك‌رساني به مردم شده است؛ درخواستي كه تاكنون از سوي دولت اين كشور بدون پاسخ مانده است.

کد خبر 382808

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha