چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷
۰ نفر

محمدرضا حیدری: سالن رقابت‌های جام جهانی ورزش‌های الکترونیک (ESWC) در پاریس شاهد درخشش یک جوان ایرانی بود.

ورزشی

 در ميان هياهوي تماشاگراني كه براي ديدن رقابت پلي‌استيشني فيفا 2014 به سالن آمده بودند، اين نويد برهاني، جوان كشورمان بود كه با شكست حريف انگليسي خود، براي نخستين‌بار ايران را صاحب جام قهرماني و مدال طلا در رقابت‌هاي جام‌جهاني كرد. اين آغازي بود براي ادامه موفقيت‌هاي نويد و او با 3 دوره قهرماني پياپي در ليگ بازي‌هاي رايانه‌اي ايران باز هم نماينده كشورمان براي حضور در رقابت‌هاي جام‌جهاني ورزش‌هاي الكترونيك در فوتبال فيفا 2017 شد.

سومين ليگ بازي‌هاي رايانه‌اي ايران كه هفته گذشته در برج ميلاد برگزار شد فرصتي براي رقابت گيمرهاي ايراني بود كه در رشته فيفا با يكديگر به رقابت بپردازند. فينال اين مسابقات تكرار فينال سال قبل بود و تماشاگران سالن با هيجان خاصي فينال اين مسابقات را تماشا كردند؛ فينالي كه مزدك ميرزايي و محمدرضا احمدي 2 گزارشگر فوتبال آن را در سالن گزارش مي‌كردند و هيجان خاصي به فضاي مسابقات داده بودند.

در اين مسابقه نويد برهاني با تيم بايرن‌مونيخ و مهران عليزاده با تيم منچستريونايتد رقابت نفسگيري را برگزار كردند كه در پايان بازهم نويد برهاني توانست يك بر صفر حريف خود را شكست دهد و قهرمان شود. اين قهرماني ياد‌آور خاطره قهرماني اين جوان 24ساله اصفهاني در رقابت‌هاي جام جهاني پاريس بود. او در كنار موفقيت در بازي‌هاي فيفا، يكي از گيمرهاي سرشناس است و در تحصيلات نيز موفق ظاهرشده و در مقطع دكتري دامپزشكي مشغول تحصيل است. با او درباره بازي‌هاي فيفا و رقابت‌هاي ليگ بازي‌هاي رايانه‌‌اي و قهرماني در ليگ داخلي و جهاني و همچنين زندگي يك گيمر به گفت‌وگو نشسته‌ايم.

  • از چه سني مشغول بازي‌هاي رايانه‌اي شديد؟ نخستين نسخه فيفا كه بازي كرديد، كدام بود؟

تيرماه سال72 در محله پل خواجو اصفهان به‌دنيا آمدم. فرزند دوم خانواده هستم. از 8سالگي به‌خاطر علاقه‌اي كه به بازي‌‌هاي رايانه‌اي داشتم وارد اين عرصه شدم. آن سال‌ها با دستگاه ميكرو بازي مي‌كرديم و نخستين بازي‌اي كه به‌خاطر دارم واليبال ساحلي بود. ساعت‌ها با برادر بزرگ‌ترم بازي مي‌كرديم ولي در عين حال تلاش ما اين بود كه اين بازي‌ها لطمه‌اي به درس ما نزند. به شكل حرفه‌اي از 6سال پيش يعني سال۹۰ بازي فيفا را انجام دادم و نخستين نسخه فيفا كه بازي كردم فيفا ۲۰۱۰ بود.

  • روزي چند ساعت بازي مي‌كرديد و چه كساني مشوق بودند؟

معمولا روزي 2 يا 3 ساعت با برادرم يا دوستانم بازي مي‌كردم و پدرم يكي از مشوق‌هاي اصلي‌ام بود كه اين بازي‌ها را براي من تهيه مي‌كرد و سعي داشت امكانات لازم را فراهم كند. البته من سعي مي‌كردم هيچ لطمه‌اي به درسم وارد نشود و با توجه به علاقه‌اي كه به رشته دامپزشكي داشتم، در كنكور اين رشته قبول شدم وهم‌اكنون در مقطع دكتري دامپزشكي تحصيل مي‌كنم.

  • چطور شد كه متوجه شديد در اين بازي استعداد داريد؟

از سال۲۰۱۱ با مسابقات اين رشته آشنا شدم و احساس كردم مي‌توانم در اين رشته موفق باشم، براي همين با تعدادي از دوستانم يك تيم تشكيل داديم و شروع به تمرين حرفه‌اي براي شركت در اين مسابقات كرديم. هم‌تيمي‌هايم بهترين دوستانم هستند.

  • نخستين حضور در رقابت‌هاي رايانه‌اي كشور چه سالي بود و چه مقامي كسب كرديد؟

سال2011 با وجود آنكه نخستين حضورم در بازي‌هاي فيفا بود، به مقام دوم رسيدم. اين مقام، انگيزه‌ام را براي ادامه راه بيشتر كرد. سال2012 مقامي به دست نياوردم اما موفقيت‌هاي من از سال2013 آغاز شد.

  • قهرماني‌‌هاي متوالي در ليگ بازي‌هاي رايانه‌اي و همچنين قهرماني در رقابت‌هاي جام جهاني پاريس در سال2014 چگونه رقم خورد؟

در سال2013 در رقابت‌هاي فيفا 2013 به مقام قهرماني رسيدم و به‌عنوان نماينده ايران در مسابقات جهاني بازي‌هاي رايانه‌اي ESWC كه سال2014 در پاريس برگزار شد، شركت كردم. اين رقابت‌ها معتبرترين مسابقات در جهان است و 32نفر از بهترين گيمرهاي فيفا از كشورهاي مختلف در آن حضور داشتند. سطح مسابقات خيلي بالا بود و هر بازيكن به همراه يك يا 2 مربي حضور داشت. مطمئن بودم به مراحل بالا مي‌رسم؛ دليلش اين بود كه با بچه‌هاي تيم خيلي تمرين كرده بودم و با خيلي از بازيكنان مطرح خارجي ازجمله وينچ فرانسوي به‌صورت آنلاين بازي كرده بودم و موفق شده بودم آنها را شكست بدهم.

سخت‌ترين بازي من با نماينده كشور فرانسه ،يعني وينچ بود. بازي روي استيج و در حضور 3هزار نفر تماشاگر فرانسوي برگزار شد و جو حاضر در سالن خيلي سنگين و نفسگير بود. در اين رقابت‌ها با تيم منچسترسيتي مسابقه مي‌دادم و در فينال با حريف انگليسي مسابقه دادم و جالب اينكه او با تيم بارسلونا در مسابقات شركت كرده بود. در مسابقه فينال كه بسيار حساس بود موفق شدم يك بر صفر او را شكست بدهم و قهرمان جهان شوم. وقتي سرود ايران در سالن مسابقات طنين‌انداز شد و پرچم ايران به اهتزار درآمد، احساس غرور مي‌كردم و از اينكه من نخستين كسي بودم كه ايران را در مسابقات جهاني بازي‌هاي رايانه‌اي ESWC دررشته FIFA صاحب مدال طلا كرده بودم، خيلي خوشحال بودم.

بعد از قهرماني، كشور كويت به من پيشنهاد داد تا براي اين كشور در مسابقات جهاني حضور پيدا كنم اما من اين پيشنهاد را نپذيرفتم . دوست دارم براي پرچم و كشور ايران مسابقه بدهم. بعد از اين رقابت‌ها در سال2015 به جمع 16نفر راه پيدا كردم و سال گذشته درحالي‌كه مي‌توانستم قهرمان شوم اما به‌دليل ‌حمايت‌نشدن فقط به جمع 8نفر برتر راه پيدا كردم. در رقابت‌هاي ليگ داخلي ايران نيز 3 دوره متوالي مقام نخست را كسب كرده‌ام.

  • زمان مسابقات چند دقيقه است و قبل از رقابت‌ها چندساعت تمرين مي‌كنيد؟

بازي‌هاي فيفا روي 6دقيقه تنظيم مي‌شود اما اين بازي‌ها 20دقيقه طول مي‌كشد و در اين بازي‌ها گل زده در خانه حريف تفاوتي با گل در خانه خودي ندارد و تنها گل زده و گل خورده مهم است. همه قوانين آن شبيه مسابقات فوتبال است و بايد از همه زمان استفاده كرد. معمولا 3 ساعت در روز براي مسابقات تمرين مي‌كنيم. در اين تمرينات گاهي نيز با دوستانم مسابقه مي‌دهم، البته اين مسابقات جنبه رفاقت دارند نه رقابت. گاهي اين تمرينات در يك ساعت خلاصه مي‌شود ولي قبل از رقابت‌هاي مهم مثل جام جهاني گاهي تا 12ساعت نيز تمرين مي‌كنيم و در اين تمرين همه بچه‌‌هاي تيم حضور دارند.

  • د‌ر اين بين درس و دانشگاه كجاي زندگي‌ات قرار دارد؟

در همه اين سال‌ها تلاش كرده‌ام كه لطمه‌اي به درس و تحصيلاتم وارد نشود. البته در مقطع دكتري به‌دليل حضور طولاني در مسابقات و همچنين رقابت‌هاي مختلف بين‌المللي،كمتر موفق شدم به درس هايم برسم اما سعي مي‌كنم با ارائه پايان‌نامه در مقطع دكتري فارغ‌التحصيل شوم.

  • اين همه تمرين، وقت ديگري هم براي ساير كارهايت مي‌گذارد؟

نمي‌توانم بگويم گيم‌بازي و به‌خصوص تمرينات فشرده تأثيري بر زندگي شخصي‌ام نگذاشته است اما همه تلاشم اين بوده كه با برنامه پيش بروم و هر كاري را در زمان خاص خودش انجام بدهم

  • و درآمدت از كجا تأمين مي‌شود؟

درآمدي كه دارم از راه آموزش بازي فيفا‌است و تا‌ ماه قبل 4‌شاگرد داشتم. البته درآمد زيادي ندارد و در مجموع ماهانه هر شاگرد مبلغ 300هزار تومان بابت آموزش مي‌پردازد. تلاش مي‌كنم با يكي از باشگاه‌هاي بزرگ دنيا قرارداد ببندم و از اين راه كسب درآمد كنم. چند‌پيشنهاد دارم كه مشغول بررسي آنها هستم تا با انتخاب بهترين پيشنهاد با باشگاه مورد نظر قرارداد ببندم و درصورت تحقق اين امر نخستين گيمر لژيونر خواهم شد.

کد خبر 382767

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha