پگاه شفتی: مدت‌هاست که تقریباً همه‌ی ما (دست‌کم بعضی وقت‌ها) از اینترنت وای‌فای استفاده می‌کنیم؛ اما لازم است به نکاتی برای حفظ امنیت ارتباط‌های اینترنتی خود، مخصوصاً هنگام استفاده از وای‌فای‌های عمومی توجه کنیم.

دوچرخه شماره ۸۹۳

در اين‌جا پنج نکته‌ در اين‌باره مي‌خوانيد.

مي‌دانيم كه امروزه استفاده از واي‌فاي‌هاي عمومي در بيش‌تر اماكن عمومي، مانند رستوران‌ها، هتل‌ها، فروشگاه‌هاي بزرگ و... رايج است.

اما آيا مي‌دانيد، هات‌اسپات‌ها بهشت هکرها و دزدان اطلاعات به شمار مي‌آيند؟ يک گشت ساده در فضاي اينترنت عمومي، اگر کاربر موارد ايمني را رعايت نکرده باشد، مي‌تواند منجر به يک کابوس شود.

اما اين راهکارهاي ساده مي‌تواند راه بسياري از هکرها و دزدان اينترنتي را سد کند.

 

دوچرخه شماره ۸۹۳

  • شبكه‌ي صحيح را انتخاب كنيد!

آيا تابه‌حال هنگام اتصال به واي‌فاي عمومي با نام‌هايي بسيار شبيه به هم مواجه شده‌ايد؟ در بعضي مواقع هکرها با يک واي‌فاي تقلبي كه نامش بسيار شبيه به نام واي‌فاي اصلي است، بسياري از کاربران را به دام مي‌اندازند.

اين روش هک مشهور به فيشينگ است. بعضي از کاربران براي ورود به اينترنت با عجله بر روي نامي کليک مي‌کنند که پرترين علامت آنتن‌دهي را دارد، اما در واقع آن‌ها وارد دامي شده‌اند که هکر برايشان پهن کرده است.

پس اگر با چند نام مشابه در واي‌فاي‌هاي عمومي مواجه شديد، از متصدي بخواهيد که شبکه‌ي اصلي را به شما معرفي کند.

 

دوچرخه شماره ۸۹۳

  • درخواست اتصال روشن!

در هر دستگاهي گزينه‌اي وجود دارد براي اجازه‌ي کاربر يا خودکار بودن اتصال به اينترنت. اگر شما از کاربراني هستيد که فقط به واي‌فاي‌هايي متصل مي‌شويد که آن‌ها را مي‌شناسيد، بايد حتماً به منوي مخصوص اتصال به واي‌فاي برويد و دکمه‌ي اتصال خودکار به واي‌فاي را خاموش کنيد.

اگر اين دکمه روشن باشد، به‌راحتي به دام هکرهايي مي‌افتيد که با اتصال واي‌فاي ناامن به طور خودکار براي دزدي اطلاعات آماده هستند. از هر دستگاهي که براي اتصال به اينترنت استفاده مي‌کنيد، بهتر است اين گزينه را خاموش کنيد.

اگر روش خاموش کردن آن را بلد نيستيد، با نوشتن نام دستگاهتان و گزينه‌ي خاموش کردن اتصال به واي فاي، در اينترنت مي‌توانيد اين روش را پيدا کنيد.

 

دوچرخه شماره ۸۹۳

  • رمز عبور مهم است!

واي‌فاي‌هاي عمومي اگر از يک‌جاي امن ارائه شوند، معمولاً قفل هستند و کاربر براي ورود به آن بايد رمز عبور را از متصدي بگيرد. اگر در مکاني عمومي و با يک واي‌فاي بدون رمز عبور مواجه شديد، بلافاصله به آن متصل نشويد.

هرچند در برخي مکان‌ها واي‌فاي بدون پسورد هم ارائه مي‌شود، بااين حال دست نگه‌داريد و از متصدي کمک بخواهيد تا مطمئن شويد که اين واي‌فاي، امن است.

 

دوچرخه شماره ۸۹۳

  • هات اسپات خود شويد!

اگر از اينترنتي که در مکان‌هاي عمومي ارائه مي‌شوند مطمئن نيستيد، مي‌توانيد از يک دستگاه ديگر مانند تلفن‌همراه يا از يکي از دوستاني که اينترنت همراه دارد کمک بگيريد.

به اشتراک گذاشتن اينترنت امن ممکن است کمي سرعت کار در شبکه را کند بکند، اما امنيت کاربر را حفظ مي‌کند. براي اين‌که بدانيد واي‌فاي دستگاه خودتان يا دوستانتان را چگونه با کاربران ديگر به اشتراک بگذاريد، مي‌توانيد از اينترنت کمک بگيريد.

 

دوچرخه شماره ۸۹۳

  • اطلاعات شخصي را حفظ كنيد!

با رعايت همه‌ي اين راهکارها، بازهم سعي کنيد تا حد امکان، زماني که از يک واي‌فاي عمومي استفاده مي‌کنيد، وارد حساب بانکي خود نشويد يا رمزهاي عبور مهم و حياتي را تايپ نکنيد.

به‌ياد داشته باشيد، هرچيزي که در يک واي‌فاي عمومي تايپ مي‌کنيد، مي‌تواند ثبت شود و به‌دست هکرها بيفتد. اگر عادت به استفاده از واي‌فاي‌هاي عمومي داريد، مي‌توانيد از نرم‌افزارهاي حفظ و نگه‌داري رمزهاي عبور استفاده کنيد.

اين نرم‌افزاها به‌صورت خودکار وظيفه‌ي وارد کردن رمز عبور را برعهده مي‌گيرند و اين رمزها را رمزگذاري مي‌کنند تا حتي اگر ثبت شد، براي هکر قابل شناسايي نباشد.

کد خبر 382718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha