همشهری آنلاین: مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) از برگزاری اولین جشنواره صحیفه رضویه در سطح ملی همزمان با شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) خبر داد و گفت: این جشنواره در قالب‌های حفظ، مفاهیم و تفسیر با مشارکت طلاب و حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزار خواهد شد.

به گزارش همشهري آنلاين، شوراي مشورتي شانزدهمين دوره جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) عصر امروز با حضور علي اصغر كارانديش معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و اكبر شيخ مديرعامل بنياد بين‌المللي امام رضا(ع) در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.

نشست مشورتي شانزدهمين دوره جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) با ارائه گزارش و مروري بر وضعيف كيفي و كمي برنامه‌هاي موضوعي و مردمي اين جشنواره از سوي اكبر شيخ مديرعامل بنياد بين‌المللي امام رضا(ع) آغاز شد.

در ادامه اين نشست، تبادل‌نظر در خصوص ارتقا و اثربخشي روزافزون برنامه‌هاي جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) و ارائه طرح‌ها، نظرات و ايده‌هاي نو و تازه در جهت تقويت برنامه‌هاي فعلي و ارائه برنامه‌هاي پيشنهادي صورت گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمين ارباب سليماني مسئول شوراي هماهنگي دهه كرامت، مديران كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان‌هاي قم و فارس، فضل الله ايرجي مديركل پشتيباني فرهنگي اجتماعي وزارت علوم، همايون اميرزاده مشاور اجرايي معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رضا مقدسي مشاور معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، صديقه حسن‌زاده مديركل آفرينش‌هاي فرهنگي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و بابك رضائي نماينده سازمان سينمايي در اين نشست ديدگاه‌هاي مشورتي خود را مطرح كردند.

اكبر شيخ مديرعامل بنياد بين‌المللي امام رضا(ع) در اين نشست با ارائه گزارش و مروري بر وضعيف كيفي و كمي برنامه‌هاي موضوعي و مردمي اين جشنواره، شاخصه مهم پانزدهمين دوره اين جشنواره را جوانگرايي دانست و افزود: تقسيم كار در دوره پانزدهم، بين جوانان صورت گرفت و شاهد شور و نشاط و افزايش بهره‌وري در سايه ميدان دادن به جوانان بوديم.

شيخ با اعلام رشد 87 درصدي ميزان آثار رسيده و شركت‌كنندگان در پانزدهمين دوره جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) نسبت به چهاردهمين دوره اين جشنواره، گفت: در جشنواره پانزدهم شاهد افزايش 81 درصدي برنامه‌ها و مشاركت 5 برابري سازمان‌ها و نهادها نسبت به دوره چهاردهم بوديم.

وي مردمي‌تر شدن جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) را به عنوان دغدغه اصلي دست‌اندركاران اين جشنواره مطرح كرد و يادآور شد: در اين راستا به ظرفيت هيئت‌هاي مذهبي توجه شد و فعال‌سازي بيش از 90 هزار هيئت مذهبي در جهت برنامه‌هاي بنياد بين‌المللي امام رضا(ع) در دستور كار قرار گرفت.

مديرعامل بنياد بين‌المللي امام رضا(ع) از توزيع برنامه‌هاي جشنواره امام رضا(ع) در مناطق محروم و نوار مرزي، جلب مشاركت اقوام و اقليت‌هاي مذهبي، حضور چشمگير علما، طلاب علوم ديني و نمايندگان مجلس، حضور علماي اهل سنت در جشنواره و مشاركت گسترده خانواده معظم شهدا به عنوان اولين‌هاي جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) نام برد كه در جشنواره پانزدهم عملياتي شده است.

  • اولين جشنواره صحيفه رضويه برگزار مي‌شود

شيخ درباره برنامه‌هاي بنياد بين‌المللي امام رضا(ع) براي جشنواره شانزدهم نيز گفت: براي شانزدهمين دوره جشنواره امام رضا(ع) تاكيد داريم كه ظرفيت حوزه‌هاي علميه جهت ارتقاي مفاهيم كليدي جشنواره مورد توجه قرار گيرد و در اين راستا جشنواره صحيفه رضويه در سطح ملي و در قالب‌هاي حفظ، مفاهيم و تفسير براي اولين بار برگزار خواهد شد.

  • راه‌اندازي ستادهاي استاني جشنواره امام رضا(ع)

وي با تاكيد بر ضرورت تشكيل ستادهاي اجرايي استاني همزمان با فرآيند برگزاري شانزدهمين دوره جشنواره، خاطرنشان كرد: پيشنهاد مي‌شود اين ستاد استاني با حضور استاندار، رئيس برنامه و بودجه، دستگاه‌هاي فرهنگي و اجرايي استان تشكيل شود تا هم از نظر تامين هزينه‌ها و هم پوشش وسيع‌تر گستره جشنواره در سطح استان‌ها شاهد گشايش باشيم.

  • تشكيل مجمع خيرين ترويج فرهنگ رضوي در استان‌ها

مديرعامل بنياد بين‌المللي امام رضا(ع) همچنين از تشكيل مجمع خيرين ترويج فرهنگ رضوي در استان خراسان رضوي خبر داد و افزود: در فاصله كمتر از دو ماه از تشكيل اين مجمع در استان خراسان رضوي، يك زمين 20 هكتاري در گلمكان فراهم شده و تعدادي از خيرين قول ساخت در اين زمين را اعلام كرده‌اند. از اين رو به دنبال تشكيل مجمع خيرين ترويج فرهنگ رضوي در همه استان‌ها هستيم.

تقويت بخش علمي پژوهشي شانزدهمين جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع)، استفاده از ظرفيت فضاي مجازي و انتقال محل برگزاري جشنواره شانزدهم از مراكز استان با شهرهاي ديگر استان‌ها از ديگر نكات مطرح شده از شوي دكتر شيخ در اين نشست مشورتي بود.معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد با تاكيد بر اينكه مردمي‌تر شدن جشنواره‌هاي امام رضا(ع) از ضروري‌ترين اقدام‌ها در شانزدهمين دوره اين جشنواره است، گفت: آنچه كه دستگاه‌ها بخواهند در قالب كار دولتي پيش ببرند، الزاما ماندگار نمي‌شود و با تغييرات مديريتي و ساختاري در دستگاه‌هاي دولتي ممكن است اقدام‌هايي كه پايه‌گذاري مي‌شود، ماندگار نمانند.

  • تاكيد بر مردمی‌تر شدن جشنواره‌های امام رضا(ع)

به گزارش خبرگزاري رضوي، علی‌اصغر کاراندیش مروستی نيز با تاكيد بر فعال‌سازي كميته برنامه‌ريزي جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) مطابق روال هر ساله، گفت: كارگروه‌هاي لازم براي پيشبرد شانزدهمين دوره جشنواره امام رضا(ع) شكل بگيرد و ارتباطات بيشتر باشد؛ كارگروه‌ها از امكانات و همفكري يكديگر استفاده كنند چراكه كار جمعي و گروهي است و اين طور نيست كه هر حوزه‌اي به طور منفعل و جزيره‌اي كار را دنبال كند يا اينكه موازي‌كاري صورت گيرد.

رئيس هيئت مديره بنياد بين‌المللي امام رضا(ع) خاطرنشان كرد: شايسته است كه بخش دولتي در برنامه‌ريزي، سياستكذاري و هدايت ورود كند و اجازه دهيم نقش مردم در فعاليت‌هاي فرهنكي و بحث ارتباط با نخبگان در اين حوزه پر رنگ‌تر شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با يادآوري هدف جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) مبني بر معرفت‌افزايي و ترويج فرهنگ ديني و رضوي در جامعه، بر شناسايي و سرمايه‌گذاري روي نوجوانان، جوانان و نخبگان از جمله دانش‌آموزان، دانشجويان و دانشگاهيان تاكيد كرد.

وي افزود: لازم است با آسيب‌شناسي، نقاط قوت و ضعف را شناسايي كنيم و به سمت ايده‌هاي تازه‌اي برويم كه به دور از برنامه‌هاي تكراري و خسته‌كننده، بتوانيم برنامه‌هاي خوبي در جهت معرفت‌افزايي و فرهنگ‌سازي داشته باشيم.

  • گفت‌وگوی اديان در متن برنامه‌های بنياد امام رضا(ع) قرار گيرد

ترجمه آثار جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) براي ارسال به كشورهاي ديگر و توجه به بحث گفت‌وگوي اديان در متن برنامه‌هاي بنياد بين‌المللي امام رضا(ع) از ديگر محورهاي سخنان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين نشست مشورتي بود.

  • تشكيل شبكه 7 هزار مسجد رضوی در كشور

دبير ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با بيان اينكه 7 هزار و 618 مسجد رضوي در سطح كشور وجود دارد، گفت: با استفاده از اين ظرفيت مي‌توان شبكه مساجد رضوي را راه‌اندازي كرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين ارباب سليماني نيز در نشست مشورتي شانزدهمين دوره جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بر بهره‌گيري از ظرفيت 85 هزار مسجد و 23 هزار كانون فرهنگي مساجد سراسر كشور در جريان برگزاري شانزدهمين جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) تاكيد كرد.

وي با يادآوري اينكه «معرفت‌افزايي» و «بدعت‌زدايي» هدف اصلي جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) است، گفت: براي شانزدهمين دوره جشنواره امام رضا(ع)، هدفگذاري لازم صورت گيرد و بر اساس هدفگذاري‌ها، شاخص‌گذاري نيز انجام شود تا بتوان در پايان جشنواره، ميزان اثرگذاري آن را سنجيد.

مسئول شوراي هماهنگي دهه كرامت همچنين با تاكيد بر توجه به جنبه‌هاي آموزشي و پژوهشي در جشنواره امام رضا(ع)، تصريح كرد: اين جشنواره بيشتر به جنبه‌هاي ترويجي و تبليغي مي‌پردازد اما لازم است توليد محتواي فاخر و جنبه آموزشي جشنواره تقويت شود.

ارباب سليماني با تاكيد بر اينكه برنامه‌هاي جشنواره امام رضا(ع) در طول سال توزيع شود، گفت: اين كه تمامي برنامه‌ها در يك مقطع ويژه متمركز شوند به ميزان تاثيرگذاري جشنواره لطمه وارد مي‌كند. اختتاميه جشنواره نيز شايسته است آئينه تمام‌نماي تمامي فعاليت‌هايي باشد كه در طول سال در قالب جشنواره امام رضا(ع) برگزار مي‌شوند.

  • تدارك برنامه‌های ويژه بانوان در شانزدهمين جشنواره امام رضا(ع)

برگزاري آئين تجليل از خادمان رضوي با حضور رئيس‌جمهوري، مدنظر قرار دادن سياست جذب نيروهاي علاقمند در جريان برگزاري جشنواره امام رضا(ع)، تحول و نوآوري در برگزاري آئين اختتاميه جشنواره امام رضا(ع) و چاره‌انديشي و برنامه‌ريزي در زمينه برنامه‌هاي اختصاصي بانوان از جمله پيشنهادهاي حجت‌الاسلام والمسلمين ارباب سليماني براي شانزدهمين دوره جشنواره امام رضا(ع) بود كه در اين شوراي مشورتي مطرح شد.

  • 22 هزار دانشجو مخاطب 500 نشست رضوي

مديركل پشتيباني فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم از ارائه پيشنهاد به بنياد بين‌المللي امام رضا(ع) براي برگزاري سلسله نشست‌هاي معرفت‌افزايي رضوي در دانشگاه‌هاي سراسر كشور خبر داد و گفت: آمادگي برگزاري 500 نشست با 22 هزار مخاطب دانشجويي در 120 دانشگاه تحت پوشش وزارت علوم وجود دارد.

بر طبق اين گزارش، فضل‌الله ايرجي كجوري در ادامه اين نشست با اعلام اينكه تعداد دانشگاه‌هاي دست‌اندركار برگزاري بخش دانشگاهي جشنواره امام رضا(ع) در شانزدهمين دوره اين جشنواره افزايش پيدا خواهد كرد، افزود: از سال گذشته تعدادي از دانشگاه‌هاي تحت پوشش وزارت بهداشت نيز وارد بحث فعاليت‌هاي رضوي شدند و در سال جاري نيز بخش مناظرات رضوي با همكاري جهاد دانشگاهي در مهر ماه برگزار خواهد شد.

وي از برگزاري 60 مناظره در دانشگاه‌هاي سه استان هرمزگان، ايلام و البرز در جريان شانزدهمين دوره جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) خبر داد و گفت: در زمينه سمينارهاي علمي پژوهشي در حوزه رضوي نيز در صدد هستيم تا اين فعاليت‌ها درجه علمي پژوهشي را از وزارت علوم دريافت كنند و از سوي پايگاه استنادي جهان اسلام نيز به رسميت شناخته شوند.

به گفته مديركل پشتيباني فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، در راستاي توسعه جشنواره‌هاي امام رضا(ع) در سطح بين‌الملل نيز طي همكاري مشترك 8 دانشگاه ايران با 8 دانشگاه خارج كشور گفت‌وگوهاي اوليه صورت گرفته است.

ايرجي كجوري يادآور شد: در فعاليت‌هاي نهضت رضوي در دانشگاه‌ها، تعدادي از دانشجويان دانشگاه‌هاي مختلف تحت عنوان «تشرف رضوي» به مشهد مقدس اعزام مي‌شوند.

به گزارش همشهري آنلاين، احياي مسير «طريق الرضا» به عنوان منطقه گردشگري مذهبي، تقويت بازتاب ملي و سراسري جشنواره امام رضا(ع)، سفارش توليد اثر به نرمندان و شاعران شاخص كشور در شانزدهمين دوره جشنواره امام رضا(ع)، ايجاد انتشارات واحد براي آثار بنياد بين‌المللي امام رضا(ع) و استفاده از فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي براي جذب مخاطب بيشتر از جمله پيشنهادهايي بود كه ديگر اعضاي حاضر در اين نشست مشورتي مطرح كردند.

کد خبر 382673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha