سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱
۰ نفر

بانک مرکزی از سامانه‌ای به نام صیاد رونمایی می‌کند که براساس آن شهروندان قبل از انجام هرگونه معامله و دریافت از طرف دیگر می‌توانند نسبت به عملکرد اعتباری صادرکننده چک استعلام بگیرند.

انتظار مي‌رود با راه‌اندازي اين سامانه و اتصال همه بانك‌ها، سوءاستفاده از دسته چك و ميزان چك‌هاي برگشتي هم به كمترين ميزان ممكن برسد. با اين اتفاق از نيمه ارديبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ پذيرش دسته چك‌هاي صادره‌ قبلي بانك‌ها در چكاوك متوقف خواهد شد و تداوم ارائه خدمت به آن صرفا محدود به بانك صادركننده مي‌شود. به گزارش همشهري، قرار است با راه‌اندازي اين سامانه افراد داراي سابقه بد اعتباري از دريافت دسته چك محروم شوند.

سامانه صدور يكپارچه دسته‌چك يا صياد گام دوم دولت و بانك مركزي پس از راه‌اندازي سامانه چكاوك به شمار مي‌رود كه براساس آن اهليت متقاضي دسته‌چك پيش از صدور احراز خواهد شد و بانك‌ها به‌راحتي نمي‌توانند دسته چك در اختيار مردم قرار دهند. افزون بر اينكه اندازه برگ چك و ويژگي‌هاي امنيتي آنها هم براي جلوگيري از جعل افزايش خواهد يافت. بانك مركزي اميدوار است با راه‌اندازي سامانه حجم پرونده‌هاي قضايي مرتبط با چك كاهش يابد و اعتبار از دست رفته چك در طول 3دهه اخير احيا شود. پيش از اين در سوم خردادماه امسال، بانك مركزي به بانك‌ها مهلت داده بود تا ۱۵ شهريور‌ماه به اين سامانه متصل شوند.

آخرين آمارها از وضعيت مبادله و برگشت چك‌ها در شبكه بانكي نشان مي‌دهد كه مبلغ چك‌هاي برگشتي از بالغ بر ۱۳۸ هزار ميليارد ريال در خردادماه سال‌جاري به ۱۳۰.۶ هزار ميليارد ريال در تيرماه كاهش يافته است. در تيرماه سال‌جاري در كل كشور بيش از ۹.۳ ميليون فقره چك عادي به ارزش ۵۷۳.۵ هزار ميليارد ريال مبادله شد كه از اين ميزان، بالغ بر ۱.۵ ميليون فقره چك به ارزش ۱۳۰.۶ هزار ميليارد ريال برگشت داده شده است.

اين گزارش مي‌افزايد: ۱۶.۳ درصد از تعداد و ۲۲.۸ درصد از ارزش كل چك‌هاي عادي مبادله‌اي تيرماه سال‌جاري را چك‌هاي برگشتي تشكيل مي‌دهد كه نسبت به‌ ماه قبل و همچنين نسبت به تيرماه سال قبل، سهم تعدادي چك‌هاي برگشتي افزايش و سهم ارزشي اين چك‌ها با كاهش مواجه شده است.

کد خبر 382664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha