سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: با تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق، سریع و جامع برای مقابله با تصادفات جاده‌ای و مشخص شدن سهم نیروی انتظامی و دستگاه‌های دیگر دیروز محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت به معاون امور صنایع خود دستور داد تا هر چه زودتر کمیته‌ای مرکب از دستگاه‌های مسئول برای بررسی سهم مراکز صنعتی در تلفات جاده‌ای تشکیل دهد.

جاده‌هاي غيراستاندارد، وسايل نقليه بي‌كيفيت و ناايمن (خودرو و موتورسيكلت) و خطاي انساني 3ضلع مثلث شكل‌گيري سوانح جاده‌اي، تلفات چشمگير جاني و خسارات مالي بالاتر از استانداردهاي جهاني ناشي از آن است.با وجود اين ديدگاه‌هاي متفاوتي در مورد سهم هر يك از اين عوامل در شكل‌گيري حوادث جاده‌اي و خسارات ناشي از آن مطرح مي‌شود. اما در شرايطي كه برخي مسئولان بر سهم 70درصدي خودروهاي بي‌كيفيت و جاده‌هاي غيرايمن در شكل‌گيري اين سوانح تأكيد مي‌كنند،

دست‌اندركاران بخش‌هاي حمل‌ونقل جاده‌اي و صنعت تلاش دارند تا سهم عامل انساني در شكل‌گيري اين سوانح و خسارات جاني و مالي ناشي از آن را پررنگ‌تر جلوه داده و بر ضرورت فرهنگسازي براي رانندگي ايمن و مطمئن در جاده‌هاي شهري و بين‌شهري براي كاهش حجم اين سوانح تأكيد كنند.

از سوي ديگر آمارهايي از ميزان 28هزار‌نفري تلفات سوانح جاده‌اي طي سال 85، كاهش آن به 16هزار و 200نفر در سال 94و تداوم سير نزولي اين تلفات طي سال‌هاي اخير منتشر شده و دست‌اندركاران هر سه ضلع مثلث سوانح جاده‌اي تلاش دارند تا سهم خود در كاهش اين تلفات را با استاندارد‌سازي جاده‌ها، ارتقاي ايمني و كيفيت خودروها و بهبود فرهنگ رانندگي بيشتر جلوه دهند. اين در حالي است كه براساس هدفگذاري برخي اسناد بالادستي مانند قانون برنامه پنجم و ششم توسعه، كاهش سالانه 10درصدي اين تلفات هدفگذاري شده و سازمان ملل نيز در دهه اقدام و ايمني كاهش 50درصدي تلفات جاده‌اي طي مدت 10سال (2010تا 2020) تصويب كرده است.

  • دستور تعيين سهم خودروها از تلفات جاده‌اي

ديروز وزير صنعت، معدن و تجارت به معاون امور صنايع خود دستور داد تا هر چه زودتر «كميته بررسي تلفات جاده‌اي» مركب از دستگاه‌هاي مسئول براي بررسي سهم مراكز صنعتي در تلفات جاده‌اي را تشكيل دهد. در نامه محمد شريعتمداري در اين زمينه آمده است: باتوجه به فرمايشات رهبر معظم انقلاب مبني بر تعيين سهم هر يك از مراكز صنعتي و نيروي انتظامي و وزارت راه در تلفات جاده‌اي فورا كميته مشتركي مركب از خودروسازان، قطعه‌سازان، سازمان ملي استاندارد و نيروي انتظامي و آن معاونت تشكيل و در تعيين همه علل مربوط به مراكز صنعتي در افزايش تلفات و معلوليت‌هاي جاده‌اي و برنامه زمانبندي روشن براي رفع كامل نواقص مربوطه اقدام و گزارش برنامه عملياتي مذكور را به اينجانب ارائه كنيد.

  • توقف توليد‌خودروهاي بي‌كيفيت

علاوه بر دستور اخير وزير صنعت براي تشكيل «كميته بررسي تلفات جاده‌اي» و مشخص شدن سهم مراكز صنعتي از اين تلفات، دستورالعمل اخير وزارت صنعت براي جلوگيري از توقف توليد خودروهاي تك ستاره از سال آينده و الزامي شدن اجراي استانداردهاي اجباري 83گانه جديد خودرويي شمارش معكوس براي توقف توليد ۲۰ مدل خودروي سواري و باري سبك از 5گروه خودرويي تا دي‌ماه سال ۱۳۹۷ آغاز شده است و برخي مدل‌هاي خودرويي سواري و باري سبك در گروه خودرويي پرايد، پژو ۴۰۵، پرشيا، زامياد و سري اوليه سمند در اين فهرست قرار دارند.

کد خبر 382663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha