مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان به تازگی دریافته‌اند قدرت یادگیری مغز انسان با بالا رفتن سن از بین نمی‌رود و بزرگسالان نیز می‌توانند موضوعات ناشناخته و جدید را بیاموزند،‌تنها کافی است راه درستی برای آن انتخاب کنند.

مغز

براساس گزارش رويترز، بسياري از افراد در جامعه وجود دارند كه در سنين بالا تصميم به ادامه تحصيل در رشته‌اي جديد مي‌گيرند يا تلاش مي‌كنند زباني جديد بياموزند،‌درحالي كه از ديد جامعه سن آنها براي يادگيري مهارت‌هاي جديد بيش از اندازه بالاست.

همين ديدگاه رايج باعث مي‌شود افراد مسن نسبت به قدرت يادگيري مغز و جذب اطلاعات توسط حافظه‌شان ترديد داشته‌باشند. 

اكا اكنون دانشمندان دريافته‌اند که اين نگرانی‌ها بیهوده است. کارشناسان روان‌شناسی شناختی و پژوهشگران حوزه آموزش امروزه همگی معتقدند مغز انسان ظرفیت و انعطاف‌پذیری خود را تا پایان عمر حفظ می‌کند.

به گفته گرد كمپرمن، محقق عصب‌شناس دانشگاه درسدن در آلمان تحقیقات جدیدی را در زمینه سلول‌های عصبی مغز انجام داده و يافته‌هايش اين موضوع را تایید می‌کند. وي معتقد است مغز انسان زماني با داده‌ها و اطلاعات جدید تغذیه می‌شود و در برابر چالش‌های تازه قرار می‌گیرد، فعالتر و موثرتر عمل می‌کند.

این موضوع ثابت می‌کند که نباید از ورود به عرصه‌های جدید یادگیری هراس داشت و برخلاف آن بايد از چالش‌هاي جديد براي تمرين دادن و قوي‌تر ساختن مغز استفاده كرد.

با اين‌همه براي انجام اينكار و فراگرفتن مهارت‌هاي جديد در سنين بالا بايد راهكاري خاص در پيش گرفت. کلید ادامه یادگیری و آموزش در بزرگسالی پیش از هر چیز در تکنیک‌ها و استراتژی‌های هوشمندانه نهفته است که به كمك آن یادگیری آسانتر می‌شود.

هفته‌نامه آلمانی اشپیگل در دو بخش دانش و آنلاین با همکاری آلیوشا نویباوئر، استاد روانشناسی افتراقی در دانشگاه گراتس تمرینی را ابداع کرده‌اند که مي‌تواند به يادگيري هوشیارانه كمك كند.

براساس اين تمرين در یک بازه زمانی هشت هفته‌ای فرد هر هفته یک تمرين کوچک از طریق ایمیل دریافت مي‌كند كه به او کمک می‌کند دانش جدیدی را به طور موثر فرا بگیرید.

این روش ‌و تکنیک به قدری ساده طراحی شده ‌که فرد بلافاصله مي‌تواند آن را وارد زندگي روزمره خود سازد. تمرین‌ها برای تمامی مراحل زندگی مناسب هستند و صرف نظر از اینکه فرد بخواهد یک دوره تکمیلی آموزشی را بگذارند یا در حال تحصیل یا کارآموزی باشد،كارايي خواهد داشت.

کد خبر 382528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha