یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

۴ روز پس از آخرین جلسه محاکمه متهمان پرونده قتل بنیتا، حکم این پرونده جنجالی صادر شد و قضات دادگاه، متهم ردیف اول را به قصاص محکوم کردند.

دادگاه

براساس اين حكم پرونده 3متهم ديگر براي تحقيقات بيشتر به دادسرا بازگردانده شد.همه‌‌چيز از روز 29تير آغاز شد. آن روز پدر و مادر بنيتا كوچولو براي رفتن به سفر آماده مي‌شدند. درحالي‌كه بنيتاي 8ماهه در خودرويِِ روشن جلوي در خانه‌شان بود و پدرش براي لحظه‌اي پياده شده و به خانه برگشته بود، ناگهان جوان ناشناسي پشت فرمان نشست و آن را سرقت كرد. تلاش پدر و مادر بنيتا براي جلوگيري از فرار سارق بي‌نتيجه ماند و او خودرو و كودك را به سرقت برد و فرار كرد.

  • كشف حقيقت در فضاي مجازي

هيچ‌كس نمي‌دانست چه بر سر بنيتاي 8ماهه آمده است تا اينكه فضاي مجازي به كمك پليس آمد. چند روز بعد از اين حادثه مهدي(متهم رديف دوم پرونده) ماجراي سرقت خودرو و اينكه داخل آن يك دختربچه حضور داشته را براي يكي از دوستانش بازگو كرد. دوست مهدي در اينستاگرام ديده بود كه خانواده دختر هشت‌ماهه‌اي به نام بنيتا از مردم براي يافتن او كمك خواسته‌اند.

او وقتي حرف‌هاي مهدي را شنيد فهميد خودرويي كه او از آن حرف زده خودروي پدر بنيتا و دختربچه داخل آن بنيتاست. او با پدر بنيتا تماس گرفت و همه‌‌چيز را بازگو كرد. به اين ترتيب محمد(متهم رديف اول) و مهدي (متهم رديف دوم) 6روز پس از ربوده شدن بنيتا دستگير شدند و معلوم شد محمد ساعتي بعد از سرقت، خودرو را درحالي‌كه دختربچه داخلش بوده كنار خيابان رها كرده و باعث مرگ بنيتا شده است.

  • جزئيات حادثه

محمد در اعترافاتش گفت: من در كار خريد و فروش شيشه هستم. روز حادثه مهدي و دوستش احمد آمده بودند تا از من شيشه بخرند. آن روز احمد رفت آرايشگاه اما من و مهدي چشم‌مان به يك پرايد افتاد كه روشن بود. مهدي پيشنهاد كرد آن را سرقت كنيم. من هم پشت فرمان نشستم و فرار كردم.

وي ادامه داد: حدود 200متر از آنجا دور شده بودم كه فهميدم يك دختربچه روي صندلي عقب است. مهدي تماس گرفت و گفت به قيامدشت بيا. من هم به آنجا رفتم. او مقداري از وسايل پرايد را سرقت كرد و رفت. من هم كه فكر مي‌كردم تا چند دقيقه ديگر ممكن است پليس سربرسد ماشين را زير سايه يك درخت در خياباني پررفت‌وآمد رها كردم و حتي كولر را روشن گذاشتم و شيشه خودرو را هم كمي پايين كشيدم. همان موقع يكي از دوستانم به نام احسان با ماشينش دنبالم آمد و من از آنجا دور شدم. با وجود اظهارات محمد، مهدي گفت كه نقشي در سرقت نداشته و محمد خودش پشت فرمان پرايد نشسته و فرار كرده است.

  • در دادگاه

در اين شرايط متهمان هفته گذشته در 2نوبت در شعبه نهم دادگاه كيفري يك استان تهران محاكمه شدند. در جلسه محاكمه علاوه بر محمد و مهدي به‌عنوان متهمان رديف اول و دوم، 2متهم ديگر به نام‌هاي احسان و احمد نيز حضور داشتند كه به‌عنوان مطلع از آنان تحقيق شد. در اين جلسه پدر و مادر داغدار بنيتا اعلام كردند كه خواسته‌شان قصاص قاتل است. همچنين 2متهم تقصير را گردن يكديگر مي‌انداختند و اصرار داشتند كه بي‌گناه هستند. در اين شرايط هيأت قضايي براي تصميم‌گيري وارد شور شدند.

  • رأي دادگاه

سرانجام روز گذشته غلامحسين محسني‌اژه‌اي، سخنگوي قوه قضاييه در نشت خبري خود با خبرنگاران از صدور حكم قصاص براي متهم رديف اول خبر داد و گفت: «متهم رديف اول، دو سه اتهام داشت كه يكي از عناوين اتهامي‌اش قتل عمد بود كه او در اين خصوص به قصاص نفس محكوم شد. براي ساير موارد اتهامي هم مجازات‌هايي اعم از حبس و شلاق و تبعيد در رأي دادگاه آمده است كه قابل اعتراض است.» همچنين پرونده 3متهم ديگر براي انجام تحقيقات بيشتر به دادسرا بازگردانده شد.

  • چرا حكم قصاص صادر شد؟

پرونده قتل بنيتا التهابات زيادي در جامعه ايجاد كرد و باعث جريحه‌دار شدن افكار عمومي شد. مردم از دستگاه قضايي توقع داشتند در كوتاه‌ترين زمان ممكن به اين پرونده رسيدگي كند و حقيقت آشكار شود. به اين ترتيب هيأت قضايي با دقت و وسواس خاصي رسيدگي به پرونده را آغاز كردند. در جلسه محاكمه من و همكارانم تلاش كرديم با پرسش‌هاي دقيق زواياي مختلف اين حادثه تلخ را بررسي كنيم و از سويي تلاش كرديم حقوق متهمان نيز رعايت شود.

سرانجام پس از انجام مشاوره‌هاي طولاني كه چند روز به طول انجاميد صبح ديروز حكم پرونده صادر شد. براساس موادي از قانون عمل متهم رديف اول مصداق قتل عمد بود. در بند پ ماده 290به اين موضوع پرداخته شده كه هرگاه مرتكب قصد ارتكاب جنايت واقع شده را نداشته و كاري را هم كه انجام داده است، نوعا موجب جنايت واقع شده يا نظير آن، نمي‌شود اما مجني عليه به‌علت بيماري، ضعف، پيري يا هر وضعيت ديگر يا به‌علت وضعيت خاص مكاني يا زماني جانش را از دست دهد، اين عمل قتل عمد محسوب مي‌شود.

يا طبق ماده 633قانون مجازات اسلامي هرگاه فردي شخصا يا به دستور ديگري، طفل يا شخصي كه قادر به محافظت از خود نيست را در محلي خالي از سكنه رها كند، به زندان از 6‌ماه تا 2سال و جزاي نقدي از 3ميليون تا 12ميليون ريال محكوم خواهد شد و چنانچه بچه را ميان مردم رها كند تا نصف مجازات مذكور محكوم مي‌شود و چنانچه اقدام او سبب وارد آمدن صدمه يا آسيب و يا مرگ شود علاوه بر مجازات فوق به قصاص، ديه ارش نيز محكوم مي‌شود. به اين ترتيب متهم رديف اول نيز به قصاص محكوم شد.
اين پرونده يكي از بي‌سابقه‌ترين پرونده‌ها در دستگاه قضايي بود و اميدواريم از اين پس شاهد وقوع چنين حوادث تلخي در جامعه نباشيم.

  • محمود كيخا-قاضي دادگاه كيفري يك استان تهران
کد خبر 382488

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha