یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

چند هفته مذاکرات هیأتی از رهبران حماس در قاهره به انتشار بیانیه‌ای منجر شد که ظهر دیروز از سوی حماس در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

هنیه و سنوار در روزهای اخیر در قاهره مشغول مذاکره بودند.

در بيانيه حماس آمده ‌است كه اين جنبش با گفت‌وگو با جنبش فتح موافقت كرده و شرايط محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين براي گفت‌وگو و برگزاري انتخابات در سرزمين‌هاي فلسطيني را پذيرفته ‌است. ازجمله اين شرايط انحلال كميته اداره غزه است. اين كميته بهار امسال توسط حماس براي اداره غزه تشكيل شد. تشكيلات خودگردان، اين كميته را نوعي دولت موازي مي‌دانست و خواستار انحلال آن شده ‌بود.

حماس اما اين كميته را گزينه ناگزيري مي‌دانست كه به‌دليل اختلاف بر سر تشكيل دولت براي اداره غزه تشكيل شده ‌است. در ماه‌هاي اخير تشكيلات خودگردان فشارهاي خود براي انحلال اين كميته را تشديد كرده‌ بود.ريشه اختلافات فتح و حماس به سال2006 و انتخابات سراسري در فلسطين بازمي‌گردد.

حماس برنده آن انتخابات شد اما فتح با حمايت غرب و اسرائيل، اين نتيجه را نپذيرفت، دوطرف وارد درگيري شدند و حماس در غزه مستقر شد و فتح در كرانه باختري ماند. در سال‌هاي اخير بارها 2 گروه دوران مذاكره و منازعه را پشت سر گذاشتند. حماس در يك دهه گذشته در غزه كه محل سكونت يك ميليون و 800 هزار فلسطيني است، تحت محاصره بوده و 3جنگ را هم پشت سر گذاشته ‌است.

اكنون اما به‌دنبال ميانجيگري‌هاي منطقه‌اي و فشارهاي رژيم صهيونيستي و بعد از انتخابات اخير در هيأت رهبري حماس، دو طرف به توافق نزديك شده‌اند. در بيانيه ديروز حماس از فتح دعوت شده به غزه بازگردد و وارد مذاكره شود. يك مقام ارشد فتح با استقبال از اين بيانيه به شبكه الجزيره گفته‌است، اين جنبش منتظر اقدامات عملي حماس است.

در روزهاي اخير هيأتي از رهبران حماس با حضور اسماعيل هنيه و يحيي سنوار در قاهره مشغول مذاكره مستقيم و غيرمستقيم با جنبش حماس و مقامات مصري بودند. سرگئي لاوروف، وزيرخارجه روسيه هم تلفني در اين مذاكرات حضور داشته‌ است.

کد خبر 382485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha