یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران تا پایان هفته گذشته به ۸درصد رسید.به این ترتیب پس از سرمایه‌گذاران در بازار یورو(واحد پول مشترک اروپا) سهامداران بزرگ‌ترین برندگان بازارها در طول سال ۹۶بوده‌اند. قیمت یورو از اول امسال ۱۶ درصد افزایش داشته است.

به گزارش همشهري، با تغييرات كلان اقتصادي از ابتداي امسال تاكنون فضاي سرمايه‌گذاري در ايران در حال تغيير است.اين تغييرات در پي تغييرات قيمت ارز، رشد توليد ناخالص داخلي، تورم و قيمت‌هاي جهاني رخ داده و احتمالا در‌ماه‌هاي آينده مولفه‌هاي جديد تري شامل قيمت نفت و قيمت مواد خام در بازار‌هاي جهاني نيز به آن اضافه مي‌شود.

بانك مركزي كه تحت‌تأثير ديپلماسي سياسي دولت براي توسعه روابط با اروپا، يورو را در محور تمركز خود قرار داده و سعي در ثبات قيمت دلار دارد با تغيير در نرخ سود بانكي و كاهش سود سپرده‌ها گام مهمي در تغيير فضاي سرمايه‌گذاري در ايران برداشت. اين فضاي سرمايه‌گذاري آرام آرام در حال ورود به بازار اوراق بهادار شامل اوراق بدهي و سهام است.

البته آنطور كه از فضاي اقتصادي بر مي‌آيد دولت تحت‌تأثير بدهي 700هزار ميليارد توماني كه به شركت‌ها و پيمانكاران خصوصي و شبه دولتي دارد، تلاش خواهد كرد بخش بزرگي از منابع مالي موجود را تحت‌تأثير تغيير فضاي سرمايه‌گذاري به سمت خريد بازار اوراق بدهي شامل اسناد خزانه سوق دهد.دولت از اين طريق هم جلوي تورم را خواهد گرفت، هم به نرخ سود جهت مي‌دهد و هم در عين حال بخشي از منابع مالي مورد نيازش را براي پرداخت بدهي تأمين مي‌كند.

آمارهاي محاسبه شده در اداره تحقيق و توسعه بورس تهران نشان مي‌دهد در چنين فضايي قيمت هر يورو از ابتداي سال تاكنون بيشترين رشد را داشته و از 4112تومان به 4756تومان در هفته سوم شهريور‌ماه رسيده و به‌معناي اين است كه ميانگين بازده سرمايه‌گذاري در بازار يورو در طول امسال نسبت به ساير بازارهاي عمده سرمايه‌گذاري در ايران شامل طلا، دلار، مسكن و بورس بيشتر بوده است.

روند رشد بازده بازار يورو نشان مي‌دهد بازار‌هاي موازي در ايران رقيبي جديد پيدا كرده‌اند كه مي‌تواند معادلات و آينده فضاي سرمايه‌گذاري را دستخوش تغيير كند.افزايش سطح مراودات تجاري و تغيير ديپلماسي سياسي براي جلوگيري از دشمني‌هاي غرب يكي از عوامل رشد قيمت يورو و ظهور يك بازار سرمايه‌گذاري جديد در ايران است.

  • رشد آرام بورس

شاخص بورس تهران تحت‌تأثير تحولات اقتصادي آرام آرام در حال رشد بوده و اين رشد در چند هفته اخير تحت‌تأثير افزايش قيمت جهاني فلزات پايه شتاب بيشتري گرفته است. به‌ويژه آنكه ديروز هم شاخص بورس توانست از خط مقاومت 83هزارو 600واحد عبور كند و به سمت فتح قله 89هزار واحد خيز بردارد.

رسيدن شاخص به منطقه 89هزار واحد از آن جهت اهميت دارد كه 15دي‌ماه سال 1392اين شاخص براي نخستين بار در تاريخ 50ساله بورس به 89هزارو 500واحد رسيد و چنانچه شاخص بورس بتواند امسال از اين مرز عبور كند ركورد تاريخي بورس بعد از 4سال شكسته خواهد شد. تحليلگران پيش‌بيني مي‌كنند اين شاخص بتواند از مرز 90هزار واحد تا پايان سال عبور كند.

اگر اين رويداد محقق شود مي‌توان پيش‌بيني كرد بازار سرمايه‌گذاري در ايران در سال‌جاري در اختيار بورس و يورو باقي بماند.در همين مدت سرمايه‌گذاراني هم كه در فرابورس سرمايه‌گذاري داشته‌اند به‌طور ميانگين 8درصد سود كرده‌اند، اما سرمايه‌گذاري در سكه بهار آزادي و دلار با توجه به تورم بيش از 10درصد به صرفه نبوده است.

  • رتبه بندي ساير بازارها

از اول امسال تاكنون قيمت هر قطعه سكه بهار آزادي 5.6درصد و قيمت هر دلار 4.6درصد افزايش يافته كه البته بخش عمده اين رشد متعلق به چند هفته اخير بوده كه بانك مركزي با اجراي سياست‌هاي انبساطي تا حدودي زمينه رشد قيمت دلار را فراهم كرد.قيمت هر دلار كه ابتداي سال 3748تومان بود اكنون به 3920تومان رسيده و هر سكه بهار آزادي هم تحت‌تأثير رشد قيمت هر اونس طلا در بازار‌هاي جهاني در هفته سوم شهريور‌ماه به يك ميليون و 237هزار تومان رسيد.

به موازات اين بازارها تاحدودي بر شيب رونق بازار مسكن هم اضافه شده و ميانگين رشد قيمت‌ها در اين بازار به 4تا 6درصد رسيده است. در اين دوره قيمت هر بشكه نفت خام در سبد نفتي اوپك هم مطابق با روند حركت منحني شاخص بورس 8.7درصد رشد كرده است. مطابق آمارها با وجود ميانگين بازده 8درصدي بورس در طول امسال، ميانگين بازده 30شركت بزرگ بورس از اين هم فراتر رفته و به مرز 10درصد رسيده است.

همچنين بازده سرمايه‌گذاري در سبد50شركت فعال‌تر بورس در اين مدت از 8.8درصدفراتر رفته و كارنامه جالب توجهي را در سال‌جاري ثبت كرده است.در اين مدت همچنين سهامداران برخي صنايع در بورس توانسته‌اند تا 65درصد بازده نصيب سرمايه‌گذاران خود كنند. سهامداران گروه محصولات كاغذي با 65درصد در صدر و گروه قندوشكر با 63.3درصد در رتبه دوم اين فهرست قرار دارند.بعد از اين دو گروه صنعت رايانه با 42درصد بازده در رتبه سوم از نظر بيشترين بازده قرار گرفته است.برخي صنايع ديگر مانند چاپ و انتشار و فلزات اساسي هم به‌ترتيب 33و 30درصد سود نصيب سرمايه‌گذارانشان كرده‌اند.

کد خبر 382477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha