همشهری آنلاین: رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از قرار گرفتن نام ۱۱ دانشگاه ایرانی در آخرین نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان بر پایه گزارش رتبه‌بندی بین‌المللی روسی خبر داد.

به گزارش مهر، سیروس علیدوستی با بیان اینکه بر پایه گزارش «آژانس رتبه‌بندی رار» در سال ۲۰۱۷، يازده موسسه ایرانی توانسته‌اند در بین پرآوازه‌ترین موسسه‌های جهان قرار گیرند، اظهار داشت: دانشگاه‌های «صنعتی شریف»، «تهران»، «صنعتی اصفهان»، «علوم پزشکی تهران»، «شهید بهشتی»، «فردوسی مشهد»، «علم و صنعت»، «علامه طباطبایی»، «علوم پزشکی کردستان»، «اصفهان»، و «علوم پزشکی ایران» دانشگاه‌هایی هستند که نامشان در این فهرست به چشم می‌خورد و توانسته‌اند به ترتیب رتبه‌های نخست تا یازدهم ملی را به دست آورند.

وی گفت: نخستین هدف این نظام رتبه‌بندی سنجش آوازه جهانی موسسه‌ها بر پایه دو حوزه کلیدی آموزش و پژوهش است. این نخستین نظامی است که به شکل خاص آوازه موسسه‌ها را در کانون توجه قرار داده است. منطق ایجاد این نظام رتبه‌بندی آن است که آوازه و نام موسسه‌ها عامل کلیدی موفقیت و از مزایای رقابتی آنها در بازار آموزش عالی است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، با بیان اینکه آژانس «رار» برای ارزیابی آوازه موسسه‌ها از پیمایش‌های جهانی بهره می‌گیرد، ادامه داد: موسسه «کلاریویت آنالیتیکس» پیمایش‌های لازم را اجرا و داده‌های گردآوری شده را برای تحلیل به آژانس «رار» ارائه می‌کند. پاسخ‌دهندگان به پیمایش‌ها از سراسر جهان و در حوزه‌های گوناگون علم هستند.

وی تاکید کرد: در این پیمایش‌ها اعضای هیئت علمی ۷۲ درصد، پژوهشگران ۱۳درصد، مدیران موسسه‌ها ۱۳درصد، دانشجویان دکتری ۳درصد، و دیگر افراد ۵درصد شرکت می‌کنند. تجربه کاری بیشتر پاسخ‌دهندگان نیز نزدیک به ۲۰ سال است.

علیدوستی خاطرنشان کرد: بر پایه گزارش سال ۲۰۱۷ رتبه‌بندی آوازه «رار»، موسسه هاروارد «Harvard University» دارای بیشترین امتیاز و پرآوازه‌ترین موسسه دنیا است.

به گفته وی، پس از این موسسه، موسسه‌های «Stanford University»، «MIT»، «University of California, Berkeley»، «University of Cambridge»، «University of Oxford»، «Princeton University»، «University of Michigan»، «University of California, Los Angeles» و «Yale University» (دهم مشترک با دانشگاه کالیفرنیا) جایگاه دوم تا دهم این نظام رتبه‌بندی را به‌دست آورده‌اند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در ویرایش ۲۰۱۷ رتبه‌بندی آوازه «رار» شمار ۷۸۳ موسسه از ۷۲ کشور ارزیابی و رتبه‌بندی شده‌اند. از این شمار، ۱۴۰ موسسه در ایالات متحده، ۷۳ موسسه در انگلستان، ۶۷ موسسه در روسیه، ۴۰ موسسه در چین، ۴۰ موسسه در ژاپن، ۳۶ موسسه در تایوان، و ۲۶ موسسه در استرالیا هستند.

علیدوستی گفت: پاسخ‌دهندگان به پیمایش اجرا شده تنها آنهایی بوده‌اند که در یکی از نشریه‌های نمایه‌شده در «وب آو ساینس» مقاله داشته‌اند.

در جدول زیر امتیاز کل به همراه رتبه‌های ملی و جهانی موسسه‌های برتر ایرانی در این نظام رتبه‌بندی آمده است.

نظام رتبه‌بندی دانشگاهی رار (Round University Rankings) RUR ) یک نظام رتبه‌بندی دانشگاهی روسی است که مقر آن در مسکو است و از سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شده است. سیستم بین‌المللی RUR شامل ۳۷ رتبه‌بندی مختلف است.

کد خبر 382354

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha