همشهری آنلاین: طبق مطالعه محققان، دمای گرم‌تر هوا با تسریع واکنش‌های شیمیایی موجب ایجاد آلاینده‌های هوا نظیر اُزن و ذرات ریز تاثیرگذار بر سلامت عمومی می‌شود.

آلودگی هوا باعث مرگ ۶۰ هزار نفر تا سال ۲۰۳۰ می‌شود

به گزارش مهر، محققان هشدار می‌دهند در صورت عدم توجه به تغییرات آب و هوا، انتظار می‌رود مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا تا حدود ۶۰ هزار نفر در سال ۲۰۳۰ و ۲۶۰ هزار نفر تا سال ۲۱۰۰ در جهان افزایش یابد.

اماکن دارای آب و هوای خشک‌تر به دلیل بارش کم‌تر و افزایش وقوع آتش‌سوزی‌ها و گرد و غبارها دارای آلودگی هوای بدتری خواهند بود. به گفته محققان، درختان به دمای هوای بالاتر واکنش نشان می‌دهند و در نتیجه آلاینده‌های آلی بیشتری منتشر می‌کنند.

جیسون وست سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کارولینای شمالی، در این باره می‌گوید: از آنجايي که تغییر آب و هوا بر غلظت آلاینده‌های هوا تاثیر دارد، می‌تواند تاثیر قابل توجهی هم بر سلامت کل جهان داشته باشد و در نتیجه هر ساله میلیون‌ها نفر به دلیل آلودگی هوا جانشان را از دست می‌دهند.

در این تحقیق، محققان از چندین مدل اقلیم جهانی برای تعیین تعداد مرگ و میرهای زودهنگام که به دلیل ذرات گرد و غبار و ازون در سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۱۰۰ روی می‌دهد استفاده کردند.

محققان مشاهده کردند در ۵ مورد از هشت مدل مورد بررسی پیش‌بینی شد که مرگ زودهنگام در سال ۲۰۳۰ بیش‌تر خواهد بود و ۷ مدل از ۹ مدل افزایش مرگ و میر بیشتر در سال ۲۱۰۰ را پیش‌بینی کردند.

به گفته وست، یافته‌های ما نشان می‌دهد که اکثر مدل‌ها افزایش احتمال مرگ و میر را نشان می‌دهد، از این رو به وضوح می‌توان دریافت که تغییرات آب و هوایی به کیفیت هوا و سلامت آسیب جدی می‌رسانند.

همچنین گفته می‌شود علاوه بر تشدید مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی از طریق تغییر در فشار گرما، دسترسی به آب آشامیدنی و مواد غذایی سالم، بروز طوفان های شدید و گسترش بیماری‌های عفونی بر سلامت تاثیر می‌گذارند.

کد خبر 382262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha