دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سید عبدالحسین مختاباد یکم فروردین ماه ۱۳۴۵ در روستای امره از توابع شهر ساری متولد شد

abdolhosain mokhtabad

پدر بزرگ پدری‎اش نی‎نواز قهاری بود و پدرش نیز صدایی حماسی داشت. او ازکودکی و در دبستان به خواندن تصنیف‌های موسیقی ایرانی علاقه‌مند شد.

دوران دبستان و راهنمایی و دبیرستان را در شهر ساری گذراند وهمزمان به تعزیه‌خوانی در گروه‌های تعزیه محله‌اش هم پرداخت.

از سال‎های اولیه انقلاب با شنیدن آلبوم‌های گروه چاووش و صدای محمدرضا شجریان به موسیقی سنتی علاقه‌مند شد و تمرین و ردیف‌خوانی را با سرمشق قرار دادن کارهای شجریان پی گرفت.

سال 1363 با قبولی در رشته جامعه‌شناسی دانشگاه تهران به این شهر آمد و از همان زمان به کلاس درس استاد کریم صالح عظیمی در رادیو رفت و آموزش ردیف آوازی را نزد ایشان تا سال 70 ادامه داد.

مختاباد از یک سال بعد به واحد موسیقی حوزه هنری پیوست و همراه حسام‌الدین سراج و محسن نفر در شکل دهی به این بخش نقشی جدی ایفا کرد.

آشنایی و نواختن سازهای سنتور و سه تار از دیگر تلاش‎های مختاباد در موسیقی سنتی بود.

اجرای کنسرت‌های متعدد در تالارهای اندیشه و وحدت با گروه صبا نخستین تحرکات صحنه‌ای مختاباد به شمار می‌آمد.

اواسط سال هفتاد او نخستین آلبوم خود باعنوان تمنای وصال را به بازار موسیقی عرضه کرد. در این آلبوم که با آهنگسازی زنده‌یاد حسین فرهاد‌پور ضبط شده بود، مختاباد برخی از ملودی‌های تصانیف را هم خود پرداخت کرد.

بعد از این آلبوم وی به عنوان یکی از خوانندگان خوش‌آتیه موسیقی ایرانی مطرح شد و با آلبوم بوی گل به آهنگسازی فریدون شهبازیان و آلبوم شکوه با آهنگسازی مهیار فیروز بخت جلوه های دیگری از موفقیت‌های خود را به تماشا نهاد.

مختاباد در فاصله سال‌های 72 تا 77 بیش از 10 آلبوم موسیقی راخواند و آهنگسازی کرد و دراین مدت هم نزد محسن الهامیان، کامبیز روشن روان و برخی دیگر از اساتیدموسیقی با علومی چون سلفژ، هارمونی و آهنگسازی آشنا شد.

در میانه‌های سال 77 مختاباد برای ادامه تحصیل به کانادا رفت و پس از اقامت دوساله در این کشور به دانشگاه گلد اسمیت انگلیس آمد و زیر نظر جان بیلی، موسیقی‌دان شهیر انگلیسی، دوره‌های فوق لیسانس و دکتری خود را گذراند.

اپایان‌نامه دکتری او موسیقی هنری ایران در بعد نظری و کار عملی‌اش سمفونی صبا بود.

مختاباد با گروه‌های باربد به سرپرستی محمد ساعد کنسرت های متعددی را اجرا کرد که یکی از این آثار اجرای تصنیفی با فرمی نو روی شعر معروف استاد محمد رضا شفیعی کدکنی( هزاره دوم آهوی کوهی) بود که همین تصنیف با ارکستر ملی به رهبری فرهاد فخر الدینی در تالار وحدت و باصدای مختاباد اجرا شد.

آلبوم بهشت من که حاصل همکاری وی را سامان احتشامی ( نوازنده پیانو وآهگساز) است از جمله دیگر کارهای وی در زمینه موسیقی است.

ماه مجلس نیز از جمله کارهای اوست که با تنظیم محمد ساعد و سامان احتشامی و آهنگسازی مختاباد منتشر شده است.

وی همچنین ریاست نخستین نمایشگاه موسیقی و‌آثار شنیداری تهران را بر عهده داشت که سال گذشته به عنوان مهمترین رخداد موسیقی سال انتخاب شد.

مختاباد در سال 86 به عضویت در هیئت مدیره کانون خوانندگان سنتی در آمد اما ، در انتقاد به وضعیت انفعالی این کانون در انتخابات دور بعدی شرکت نکرد.

او در سال 1390 آلبوم سایه دوست را روی اشعاری از هوشنگ ابتهاج سایه،عبدالجبار کاکایی و امام خمینی(ره) خواند. ویژگی این اثر در ای است که برای نخستین بار آهنگسازی، تنظیم و خوانندگی این اثر را مختاباد به تنهایی انجام داده است و به نوعی نخسین اثر او بعد تحصیلات آکادمیک به شمار می‌رود. او پیش از انتشار این آلبوم آن را درکنسرتی در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی اجرای صحنه‌ای کرد.

 مختاباد هم اینک در دانشکده صدا و سیما در رشته موسیقی تدریس می‎کند.

کد خبر 38225

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز