سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت اپل در مراسمی در سالن استیو جابز در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا آیفون ۱۰ یا آیفون X را با صفحه نمایش لبه به لبه، تشخیص هویت بر اساس چهره و بدون دکمه خانه به نمایش در آورد.

iPhone X

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی تیم کوک مدیرعامل شرکت اپل گفت آیفون X (که آیفون ۱۰ تلفظ می‌شود) مسیر تکنولوژی برای دهه آینده را تعیین خواهد کرد. آیفون ۱۰ براین نخستین بار در میان آیفون‌ها، یک صفحه نمایش OLED با قطر ۵.۸ اینچ از نوع Super Retina Dispaly با وضوح ۲۴۳۶ در ۱۱۲۴ و بالاترین تراکم پیکسل در میان آیفون‌ها در حد 458ppi را دارد. این صفحه از تصویربرداری دامنه دینامیک بالا (HDR) و از لمس سه‌بعدی (تکنولوژی که میزان‌های متفاوت فشار بر روی صفحه لمسی را شناسایی می‌کند حمایت می‌کند و بهترین دقت رنگی در صفحات نمایش موجود در بازار را دارد.

دکمه خانه دیگر وجود ندارد و با لغزاندن انگشت از پایین به بالا می‌توان به خانه بازگشت. با همین حرکت و وقفه پس از آن امکان چندکاری و دیدن هم‌زمان اپلیکیشن‌های در حال فعالیت فراهم می‌شود. «سیری» را می‌توان یا به فرمان صوتی با فشار دادن دکمه کناری روی لبه آیفون احضار کرد.

در نبود دکمه خانه، کاربران با شیوه جدید تشخیص هویت با چهره (Face ID) می‌تواند قفل دستگاه را باز کنند و وارد آن شوند. برای شناسایی چهره از یک دوربین مادون‌قرمز، یک دوربین جلویی و سایر حسگرها استفاده می‌شود که اطلاعات را به یک تراشه دوهسته‌ای A11 دارای موتور بیونیکی عصبی می‌فرستند که می‌تواند ۶۰۰ میلیارد عملیات در ثانیه انجام دهد.

کافی است فرد به صفحه نمایش آیفون ۱۰ نگاه کند و قفل دستگاه به‌طور خودکار باز می‌شود. اپل می‌گوید از شبکه‌های عصبی برای ایجاد یک مدل ریاضی از چهره فرد استفاده می‌کند و بعد دستگاه در زمان واقعی به‌طور نامشهود اطمینان حاصل می‌کند چهره مقابل آن واقعاً فرد مالک آن است. اگر فرد چشم‌هایش را ببندد یا به طرف دیگری نگاه کند، قفل آیفون باز نمی‌شود.

به گفته اپل درحالی‌که در تکنولوژی لمسی معمول با اثرانگشت احتمال باز شدن تصادفی قفل یک به ۵۰۰۰۰ است، با شناسایی هویت با چهره این میزان به یک در میلیون می‌رسد.

آیفون ۱۰ می‌تواند با استفاده از تکنولوژی تشخیص هویت با چهره برای ساختن اموجی‌های سه‌بعدی خاص به کار برده شود که واکنش‌های چهره فرد را به‌طور هم‌زمان تقلید می‌کنند. اپل این امکان جدید را انیموجی (Animoji) نامیده است. انیموجی با توانایی دوربین اپل برای نقشه‌برداری از بیش از ۵۰ عضله صورت ممکن شده است. انیموجی‌ها را می‌توان به درون اپلیکیشن پیام‌ها (Messages) در آیفون فرستاد.

آیفون ۱۰ در آب مقاوم است و توانایی شارژ شدن بی‌سیم دارد. آیفون ۱۰ دو دوربین جلو و عقب با حسگرهای نوری ۱۲ مگا پیکسلی و نیز یک عدسی جدیدتر تله‌فوتو در نور بیشتر فعال می‌شود. هر دو دوربین عقب و جلو از فرم پرتره حمایت می‌کنند و به کاربران اجازه می‌دهند با محو کردن پس‌زمینه عکس‌های با ظاهر حرفه‌ای بگیرند.

هر دو عدسی دارای توانایی پایدار کردن نور تصویر هستند که مانع از محو شدن عکس در هنگام حرکت یا در نور کم می‌شود. یک فلش ال‌ای‌دی Quad True Tone جدید به این آیفون اضافه شده است که گرفتن تصویر در تاریکی را بهبود می‌بخشد.

آیفون ۱۰ در دو رنگ خاکستری فضایی و نقره‌ای در ۲ مدل ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایتی با قیمت پایه ۹۹۹ دلار در دسترس قرار خواهد گرفت. در آمریکا سفارش گرفتن آن از ۲۷ اکتبر و تحویل آن به خریداران از ۳ نوامبر شروع می‌شود.

کد خبر 381954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha