بی‌جهت نیست که هرساله جشنواره‌ی بادبادک‌ها در این بوستان برگزار می‌شود؛ این بوستان بر بلندای تپه‌ای قرار دارد که اطراف آن هیچ ساختمان مسکونی و اداری نیست، به‌جز ساختمان‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست که در خود بوستان قرار دارد.

دوچرخه شماره ۸۹۱

از چهار جهت که بخواهيد به اين بوستان برويد، بايد از يکي از بزرگ‌راه‌هاي اصلي شهر وارد شويد؛ مثلاً از ضلع جنوبي بزرگ‌راه همت، ضلع شمالي بزرگ‌راه حکيم، ضلع غربي بزرگ‌راه شيخ فضل‌الله نوري و ضلع شرقي بزرگ‌راه يادگار امام مي‌توان وارد بوستان پرديسان شد.

بوستان پرديسان با دو ميليون و 750هزار مترمربع، فضايي است که در آن مي‌توانيد هم تفريح کنيد و هم به موزه‌هاي گوناگون آن سر بزنيد.

موزه‌ي ملي آب، موزه‌ي تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيکي (در چهار حوزه‌ي نمايشگاهي، تحقيقاتي، آموزشي و خدماتي)، موزه‌ي تنوع زيستي با انواع حيوانات و حشرات تاکسيدرمي‌شده و گاهي زنده، از موزه‌هاي فعال و از جذابيت‌هاي اين پارک جنگلي به‌شمار مي‌آيند.

کارگاه تاکسيدرمي (شيوه‌ي نگه‌داري درازمدت پيكر حيوانات)، سالن همايش و اجتماعات، سالن نمايش فيلم، بوفه، پارکينگ و سرويس بهداشتي از ديگر امکانات اين بوستان است.

بوستان پرديسان در خود دو نوع حيات وحش دارد؛ حيات‌وحش طبيعي كه شامل جانوران بومي مثل پرندگان و خزندگان است و حيات‌وحش درحال نگه‌داري، از سه گروه گوشت‌خوران، علف‌خوران و پرندگان مراقبت مي‌كنند.

نوع طراحي پارک به‌صورت بوستان جنگلي است و براي آشنايي مردم با تنوع گياهي اقليم‌هاي مختلف داخلي و خارجي، بازسازي چشم‌اندازهاي طبيعي ايران و جهان در اين بوستان در حال اجراست.

ايده‌ي اوليه‌ي احداث پرديسان به‌عنوان يک مجموعه‌ي علمي، آموزشي، پژوهشي و تفرجگاهي از اوايل دهه‌ي 50 خورشيدي در دستور کار سازمان حفاظت محيط‌زيست قرار گرفت.

بوستان در سال 1353 تأسيس شد، اما با وقوع جنگ تحميلي و تنگناهاي اقتصادي و شرايط خاص کشور تا سال 1365 فعاليت‌هاي انجام شده در اين بوستان بيش‌تر به‌منظورتثبيت محدوده‌ي آن بود.

در هرحال هم‌اکنون بوستان پرديسان از بوستان‌هاي مهم و بزرگ تهران است و وجود چندين بزرگ‌راه در اطراف آن، باعث استقبال زياد همشهريان تهراني و مسافران ديگر شهرستان‌ها از پرديسان شده است و بيش‌تر روزهاي هفته و به‌ويژه روزهاي تعطيل مردم براي استفاده از اين پارک رهسپار شمال غرب تهران مي‌شوند.

 


عكس‌ها: محمود اعتمادي

کد خبر 381907

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha