همشهری آنلاین: مسئول امور تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به همکاری ایران و افغانستان برای تهیه سند راهبردی مشترک اظهار کرد: احیای تالاب هامون یکی از موضوعاتی است که از طریق کمیته آب مشترک دنبال می‌شود.

اقدام مشترک ایران و افغانستان برای احیای هامون

به گزارش ايسنا، به آرزو اشرفی‌زاده اظهار کرد: بعد از پیگیری‌های صورت گرفته از ابتدای دولت یازدهم و توصیه‌های اکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در مورد لزوم احیای تالاب هامون در دیدار با مقامات عالی رتبه دولت افغانستان و در پی آخرین سفر وزیر امور خارجه کشورمان به افغانستان و رایزنی با مقامات این کشور در اواخر اردیبهشت امسال مقررشد سند راهبردی همکاری‌های دو کشور ایران و افغانستان تدوین شود.

وی افزود: در پی این تصمیم در دو کشور ایران و افغانستان کمیته‌های مشترکی به منظور احصای زمینه‌های همکاری‌ و مشارکت دو کشور ایجاد شده است. کمیته‌های پنج‌گانه شامل کمیته‌های آب، علمی- آموزشی، اقتصادی، کشاورزی و امنیتی می‌شود.

مسئول امور تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در کمیته‌های آب، کشاورزی و علمی- آموزشی عضویت دارد. کمیته‌ای هم که بحث احیای تالاب هامون را پیگیری می‌کند کمیته آب است.

تاکنون جلسات متعددی داخل کشور و یک نشست مشترک با نمایندگان دولت افغانستان در تهران به منظور پیگیری اهداف کمیته‌ها تشکیل شده است.

اشرفی‌زاده تاکید کرد: احیای تالاب هامون بدون همکاری دو کشور محقق نخواهد شد. خوشبختانه کشور افغانستان اعلام کرده که موافق احیای هامون است و در جلسات کارشناسی به اهمیت این تالاب اذعان کرده است و امیدواریم نهایت همکاری را برای بازگشت حیات تالاب هامون و به تبع آن حیات منطقه در دو سوی مرز داشته باشد و این موضوع به یکی از اصلی‌ترین محورهای همکاری دو کشور تبدیل شود.

کد خبر 381871

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha