دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: درپی دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر حذف ارز دولتی به مسافران از امروز (۲۰ شهریور)، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد که این اقدام در بازار تاثیرگذار است و باعث افزایش نرخ ارز می‌شود.

به گزارش ایسنا، از امروز (۲۰ شهریور) طبق بخشنامه جدید بانک مرکزی فروش ارز مسافرتی با نرخ بازار (آزاد) انجام می‌شود. این بخشنامه به مفهوم آن است که از این پس ۳۰۰ دلار ارز دولتی که سالانه یک بار به هر مسافر خارجی از کشور پرداخت می‌شود حذف شده است.

در حال حاضر قیمت ارز دولتی (نرخ رسمی) ۳۳۳۲ تومان و قیمت ارز در بازار آزاد حدود ۳۹۰۰ تومان است؛ یعنی حدود ۵۶۰ تومان اختلاف قیمت بین ارز دولتی و آزاد وجود دارد که ضرب این عدد در ۳۰۰ دلار مسافرتی حدود ۱۷۰ هزار تومان خواهد شد که البته برای کسی که مسافر خارج از کشور است و می‌خواهد چندین میلیون تومان هزینه سفر کند، عدد قابل توجهی نیست ولی از سوی دیگر این عدد برای دولت می‌تواند مبلغ قابل توجهی باشد، زیرا ما سالانه با چندین میلیون مسافر خارج از کشور طرف هستیم.

  • دستورالعمل جدید احتمالا به دلیل ارزان شدن نفت و کاهش درآمد ارزی است

در این خصوص سید رضی حاجی آقا میری - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، ‌اظهار کرد: حذف ارز مسافرتی مطمئنا در جهت یکسان‌سازی نرخ ارز نیست و این دستورالعمل می‌تواند به دلیل پایین آمدن قیمت نفت و کم شدن درآمد ارزی صادر شده باشد.

وی ادامه داد: بالاخره دولت به این فکر می‌کند که این ارزی که در اختیار دارد و در اقتصاد کشور توسط مسافر و واردکننده خرج می‌شود، محدود است؛ بنابراین تصمیم دارد در جاهایی مثل عرضه ارز مسافرتی جلوی آن را بگیرد. این دستورالعمل به هر دلیلی صادر شده باشد در بازار تاثیرگذار است و قیمت ارز بالا می‌رود.

  • تصمیم دولت برای افزایش نرخ ارز

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اضافه کرد:‌ به نظر می‌رسد دولت تصمیم گرفته که اجازه دهد نرخ ارز مقداری بالا برود؛ همان طوری که در روزهای اخیر نرخ دلار در بازار بالا رفته است. البته دولت می‌تواند از طریق ورود دلارهای نفتی به بازار جلوی این افزایش قیمت را بگیرد اما فعلا این تصمیم را ندارد.

میری درباره دلایل این تصمیم دولت عنوان کرد: این نرخ غیرواقعی ارز ممکن است یک روزی در اثر فشارهایی که وارد می‌شود مثل چند سال پیش به صورت ناگهانی جهش فوق‌العاده‌ای در بازار ارز ایجاد کند و باعث ایجاد یک بحران شود. به همین جهت دولت تصمیم گرفته است به تدریج به طرف واقعی شدن نرخ ارز حرکت کند تا بحران ایجاد نشود.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر صادرات غیرنفتی ما در چند ماهه اول امسال روند کاهشی داشته است و مسئولان اقتصادی نگران این موضوع هستند و می‌دانند یکی از عوامل این کاهش اشتباهی است که دولت انجام داد و زمانی که دلار به بیش از ۴۰۰۰ تومان رسید مجددا نرخ آن را پایین آورد. این اقدام اشتباه بود و اکنون دولت باید اجازه دهد که به تدریج نرخ ارز به طرف واقعی شدن پیش برود.

کد خبر 381739

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha