یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

هر دو شاخص بورس و فرا‌بورس تحت‌تاثیر معاملات اوراق بدهی دولتی با نزول مواجه شدند؛ چراکه بخش زیادی از نقدینگی بازار صرف خرید این اوراق شد.

به گزارش همشهري، 19 شهريور شاخص كل بورس تهران 420 واحد و شاخص فرابورس 5 واحد كاهش يافت. اين نزول بعد از آن اتفاق افتاد كه ظرف يك ماه گذشته شاخص كل بورس تهران توانسته بود به بالاترين نقاط تاريخي 3.5سال گذشته دست يابد و از مرز82 و سپس از 83هزار واحد عبور كند.

اما در مبادلات روز گذشته (19 شهريور) اين رويه تحت تاثير مبادلات اوراق بدهي قرار گرفت كه از روز چهارشنبه دوباره در بورس شدت گرفته است. سال قبل هم انتشار اسناد خزانه اسلامي منجر به نزول شاخص‌هاي بورس شد كه اين موضوع اعتراض سهامداران را برانگيخت؛ به‌‌همين دليل دولت تصميم گرفت از امسال اين اوراق را خارج از بورس منتشر كند اما عرضه اين اوراق در خارج از بورس و از طريق شبكه بانكي نرخ تنزيل اين اوراق را به 40درصد رساند كه اين موضوع منجر به ضرر پيمانكاران دولت شد كه به جاي طلب‌شان اسناد خزانه دريافت مي‌كردند؛

در نتيجه دولت از روز چهارشنبه بار ديگر عرضه اسناد خزانه اسلامي بانكي معروف به سخاب را از طريق سامانه معاملات فرابورس از سر گرفت. اين مبادلات در دادوستدهاي روز گذشته هم ادامه يافت؛ به طوري كه در مبادلات ديروز سرمايه‌گذاران فقط 51 ميليارد تومان از اوراق سخاب 3 كه تازه منتشر شده بود را خريداري كردند و اين موضوع باعث شد بخش زيادي از نقدينگي بازار صرف خريد اوراق بدهي شود.

سهامداران ديروز در مجموع 279 ميليارد تومان اوراق بهادار خريدند كه از اين مقدار 143 ميليارد تومان در بورس و 136 ميليارد تومان در فرابورس مورد دادوستد قرار گرفت. به نظر مي‌رسد بازار سهام در روز‌هاي آينده نيز تحت تاثير مبادلات اوراق بدهي قرار بگيرد كه در 5‌ماهه سال جاري در فرابورس با 18 درصد افت مواجه شده بود. به زعم كارشناسان با در نظر گرفتن اين جراحي مالي سرمايه‌گذاران بورس بايد صبور باشند و اثرات كوتاه‌مدت انتشار اوراق بدهي را در بازار سرمايه بپذيرند.

کد خبر 381650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha