گروه شهری: ثبت میراث معنوی و نبود نام ایران در فهرست آثار معنوی جهان در یونسکو با ثبت نوروز، جشن باستانی ایرانیان، با مدیریت ایران روند مثبتی به خود می‌گیرد.

در پی انتشار گزارشی در همشهری دراین‌باره فریبرز دولت‌آبادی-معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری- که به تازگی مسئولیت مستقیم ثبت آثار معنوی کشور را برعهده گرفته است علل تاخیر ثبت نوروز را تشریح کرد.

وی دراین‌باره به همشهری گفت : ‌اگرچه نوروز،میراث ارزشمندی است که باید ریشه‌های آن را در فرهنگ و تاریخ ایران جست‌وجو کرد، اما محدوده جغرافیایی این آیین زیبای باستانی، مرزهای سیاسی ما را طی کرده و به کشورهای دیگر نیز راه‌یافته است،به همین دلیل و بر اساس تصمیم یونسکو، این اثر به طور مشترک با 10‌کشور دیگر به ثبت جهانی می‌رسد.

دولت‌آبادی تاکید کرد: تنها 2 سال از شکل‌گیری کنوانسیون میراث معنوی می‌گذرد و در این مدت،هیچ اثری به ثبت نرسیده؛ چرا که ضوابط قطعی و روشنی برای این کار وجود نداشته -اگر چه پیش از این برخی کشورها به ثبت آثار خود در فهرست شاهکارهای میراث شفاهی و ناملموس بشر پرداخته بودند- اما در جلسه اخیر یونسکو،معیارها مشخص و برای تأیید نهایی به شورای اجرایی فرستاده شده است.

پرونده ثبت نوروز

با این حال، گزارشی از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دراین‌باره به نقل از دولت‌آبادی تصریح کرده است: ‌نوروز به عنوان نخستین میراث معنوی ایران ثبت ملی می‌شود، اگرچه پرونده ثبت نوروز در فهرست میراث معنوی یونسکو نیز تا آگوست 2008 آماده و ارسال می‌شود.

معاون میراث فرهنگی،همچنین با برشمردن یکی دیگر از دلایل تاخیر در ارسال پرونده افزود: ایران،متولی بازنگری و جمع‌بندی پرونده نوروز است و از آنجا که پرونده‌های ارسالی از 2 کشورافغانستان و تاجیکستان،پرونده‌های کاملی نبود، یونسکو تا آگوست 2008 به ما فرصت داده تا به برطرف کردن کاستی‌ها و ارسال پرونده بپردازیم.

دولت‌آبادی همچنین به وجود  1500 اثر معنوی در فهرست آثار موقت ایران اشاره کرد.

یادآوری می‌شود، علی اکبر اشعری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در چند مورد، تعدادی از آثار فرهنگی کشور را به ثبت رسانده است.

کد خبر 38150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز