چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

۳ سال است که عملیات مشهور به کارواش برای تمیز کردن فساد از چهره صحنه سیاسی برزیل جنجالی و داغ است.

برزیل

در تحولي مهم حالا اما دادستان كل برزيل به‌صورت رسمي دو رئيس‌جمهور سابق برزيل را به همراه تعدادي ديگر از مقام‌هاي ارشد حزب كارگران به تشكيل سازمان و باندي تبهكار متهم كرده كه به‌صورت كامل حزبي كه ۱۴ سال قدرت را در اين كشور در اختيار داشته زير سؤال مي‌برد.

براساس پرونده تشكيل شده در اين رابطه 8عضو حزب كارگران برزيل ازجمله ديلما روسف و لولا داسيلوا مرتكب چند مورد جرم با استفاده از شركت نفت دولتي پتروبراس ازجمله تشكيل يك كارتل، فساد و پولشويي شده‌اند. لولا داسيلوا كه پس از پايان كارش به‌عنوان رئيس‌جمهور برزيل دفتر خود در كاخ رياست‌جمهوري را به روسف داده بود، چندين پرونده ديگر فساد مالي دارد.

اما ديلما روسف كه در سال ۲۰۱۶ پس از استيضاح از كار بركنار شد براي نخستين بار است كه به‌صورت رسمي از سوي دستگاه قضايي برزيل متهم مي‌شود. پرونده ۲۳۰ صفحه‌اي فعلي، داسيلوا را كه همچنان يكي از محبو‌ب‌ترين سياستمداران برزيل به‌حساب مي‌آيد به‌عنوان رهبر سازماني خلافكار معرفي مي‌كند كه در زمان در اختيار داشتن قدرت، صدها ميليون دلار رشوه دريافت كرده‌ است.

داسيلوا براساس حكم يكي ديگر از پرونده‌هايش نمي‌تواند در انتخابات ۲۰۱۸ شركت كند و اتهامات وارد شده ضربه‌اي سخت به حزب كارگران در اين انتخابات وارد مي‌كند. با وجود چندين پرونده و حتي صادر شدن يك حكم حبس ۹.۵ ساله داسيلوا همچنان شوق بازگشت به قدرت را دارد و به تازگي توري انتخاباتي به ۲۵ شهر برزيل را به پايان رسانده است. او كه خود را «سياستمداري پاك» مي‌خواند در جريان تبليغات انتخاباتي تلاش دارد كه پيگردهاي قضايي را سياسي جلوه دهد.

داسيلوا مانند همتاي سابق خود چاوز در برزيل قهرمان طبقه فقير شناخته مي‌شد اما پس از ترك قدرت پرونده‌هاي عجيب و غريب فساد مالي او تمامي نداشته است. هم‌اكنون علاوه بر پرونده جديد ۴ پرونده ديگر فساد مالي در دادگاه‌ عليه لولا مطرح است. لولا ۸ سال و در دو دوره متوالي رئيس‌جمهور برزيل بود و در زمان خود آن قدر در ميان طبقه پايين محبوبيت داشت كه حمايتش از ديلما روسف او را به رياست‌جمهوري برساند.

روسف هم اما نتوانست در مقابل اتهامات در نهايت دوام بياورد. از مارس ۲۰۱۵ و پس از علني شدن اتهامات عليه روسف و حزبش درباره دريافت رشوه از شركت نفتي پتروبراس اعتراضات گسترده ميليوني در برزيل صورت گرفت.بيش از دو سوم نمايندگان مجلس سناي برزيل دهم شهريور سال گذشته با رأي مثبت به بي‌كفايتي روسف او را كه دور دوم رياست‌جمهوري خود را از سال ۲۰۱۴ آغاز كرده بود، بركنار كردند. روسف كه زماني دومين زن قدرتمند جهان پس از آنگلا مركل، صدراعظم آلمان شناخته مي‌شد متهم بود با جابه‌جايي بودجه دولت در پنهان كردن كسري بودجه كشور تلاش داشته و سعي كرده از طريق توازن بخشيدن به بودجه اوضاع را خوب نشان دهد و رأي مردم را جلب كند.

  • عمليات در قلب سياست

نتيجه تحقيقات دو‌ساله از پرونده فساد در شركت نفتي دولتي پتروبراس نشان مي‌دهد افراد سياسي كه توسط حزب داسيلوا (حزب كارگران)در شركت نفتي دولتي پتروبراس منصوب شده بودند، قراردادها و مناقصه اين شركت نفتي را با قيمتي بالاتر به برخي از شركت‌هاي مهندسي واگذار كرده و از اين طريق رشوه و كمك‌هاي مالي براي حزب خود دريافت كرده‌اند.

وكيل لولا روز گذشته در واكنش به اقدام دادستاني كل اعلام كرد كه برخي در حال سوءاستفاده از قانون براي پيگرد رئيس‌جمهور سابق برزيل هستند. حزب كارگران هم در بيانيه‌اي گفته است كه گروهي در تلاش براي منحرف كردن افكار عمومي هستند.
از سال ۲۰۱۴ مقام‌هاي ارشد برزيل در پرونده‌هاي رسوايي‌هاي مالي گرفتار مي‌‎شوند و حتي مصونيت قضايي به كمك‌شان نمي‌رسد.

به جز لولا دا‌سيلوا، رئيس‌جمهور پيشين، ديلما روسف، رئيس‌جمهور قبلي و ميشل تمر، رئيس‌جمهور كنوني برزيل هم با اتهام فساد مالي روبه‌رو هستند. حدود ۱۰۰ نماينده مجلس، يك‌سوم وزراي كابينه فعلي و بسياري از مقام‌هاي محلي ديگر كساني هستند كه نام‌شان در تحقيقات دادستان‌ها ديده مي‌شود و به‌تدريج قرار است پرونده‌هايشان تكميل ‌شود. ۲۱۱ پرونده در اين رابطه به مجلس عوام ارجاع داده شده است.

کد خبر 381404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha