چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
۰ نفر

همشهری دو - سیده فاطمه مطهری: عید غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان است. در این روز به غیراز دید و بازدیدهای معمول اعیاد دیگر، شیعیان برای زنده نگه‌داشتن واقعه غدیر و عرض ارادت به امیرالمومنین‌علی‌ علیه‌السلام، به دیدار خانواده سادات که از نوادگان حضرت علی(ع) محسوب می‌شوند، می‌روند.

از خانواده سادات

 سادات نيز در اين روز به نيابت از جد بزرگوارشان، ميزبان مردم در خانه‌هايشان مي‌شوند. در اين ميان نقش و وظيفه همسران سادات و آنهايي كه عروس يا داماد خانواده سادات شده‌اند هم پررنگ ا‌ست و وظايفي ازجمله احترام خاص و ويژه‌گذاشتن به خانواده سادات و همراهي و كمك به آنها در اين روز ازجمله كارهايي‌ا‌ست كه از عروس‌ها و دامادهاي خانواده سادات انتظار مي‌رود. بياييد تصور كنيم 1427سال پيش است. شما همسر يكي از فرزندان علي عليه‌السلام شده‌ايد و مردم به مناسبت چنين روزي، قرار است به خانه‌تان بيايند و با اين خاندان تجديد پيمان كنند. شما به‌عنوان عروس يا داماد اين خانواده، چه مي‌كنيد؟ چه كارهايي از عهده‌تان برمي‌آيد؟

  • همراه باشيد

سعي كنيد همسرتان را در پذيرايي و تكريم اين روز ياري كنيد و همراهش باشيد. حتي اگر همسرتان، به دليل سختي هاي احتمالي برپايي چنين مراسمي خيال ميزباني ندارد، شما او را تشويق كنيد و بگوييد كه شما دوست داريد ميزبان محبين اهل‌بيت باشيد. اين اطمينان را به همسرتان بدهيد كه در كارها و همه مراحل ميزباني او را همراهي مي‌كنيد و دوست داريد اين روز با ديگر روزهاي سال برايتان متفاوت باشد.

  • عيدي فراموش نشود

فراموش نكنيد در روز عيد غدير مردم از سادات عيدي مي‌گيرند. پس به فكر عيدي اين روز هم باشيد. مي‌توانيد به دادن شكلات يا اسكناس بسنده كنيد. ولي اگر زمان و حوصله داريد، مي‌توانيد عيدي‌هاي فرهنگي يا بسته‌بندي‌شده تهيه كنيد؛ مثلا مي‌توانيد چند عدد شكلات را به همراه كاغذي كه روي آن حديثي نوشته‌ايد، يا به همراه كتاب يا اسكناس، بسته‌بندي كنيد و به مهمانان بدهيد. براي بچه‌ها مي‌توانيد عروسك يا اسباب‌بازي‌هاي كوچك تهيه كنيد. حتي مي‌توانيد به‌وسيله نمد يا پارچه، اسكناس‌هاي عيدي را تزئين كنيد. اگر فرزند داريد، پيشنهاد مي‌كنيم حتما هديه‌هايي مختص به فرزندتان درست كنيد تا او اين عيدي‌ها را به مهمانان بدهد؛ مثلا هديه به فرزندان مهمانان را به‌عهده كودكتان بگذاريد. داستان غديرخم و ولايت حضرت علي عليه‌السلام را از قبل برايش تعريف كنيد و علت جشن و شادي آن‌روز را برايش بگوييد.

  • به‌خودتان برسيد

در اعمال روز عيد آمده است كه در اين روز جامه نيكو و لباس آراسته بپوشيد. حتي اگر از خانه بيرون نمي‌رويد و در خانه هم مهمان نداريد، سعي كنيد لباس‌هاي مناسب و تميز بپوشيد. اگر مي‌توانيد به مناسبت اين عيد، لباس جديد بخريد و بپوشيد. اگر قصد خريد لباس جديد براي خودتان و فرزندانتان داريد به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي كنيد كه اين خريدها همزمان با عيد غدير باشد. اين كار باعث مي‌شود تفاوت غدير با اعياد ديگر براي خانواده و بچه‌هايتان پررنگ‌تر شود. زينت‌كردن و استفاده از عطر نيز در اعمال اين روز آمده است.

  • هديه بخريد

براي همسرتان هديه بخريد. به او بگوييد به مناسبت عيد غدير برايش هديه خريده‌ايد و از اينكه همسر يكي از نوادگان پيامبر هستيد، خوشحاليد. به فكر اين نباشيد كه همسرتان بعدا برايتان جبران مي‌كند يا نه. هديه‌دادن حس خوبي بين شخص هديه دهنده و هديه‌گيرنده ايجاد مي‌كند حتي اگر بدون دليل باشد، و حالا چه دليلي بهتر و بالاتر از شادي در روز عيد غدير؟ حتما لازم نيست هديه‌اي بزرگ و گران‌قيمت تهيه كنيد، به هر ميزان كه مي‌توانيد هزينه كنيد. مهم نفس هديه‌دادن است. اگر فرزند داريد، هديه‌خريدن براي او را نيز فراموش نكنيد. سعي كنيد از همين كودكي، عيد غدير را براي فرزندانتان پررنگ و با اهميت جلوه بدهيد. كاري كنيد آنها در ذهنشان بماند كه اين عيد با روزهاي ديگر و حتي با اعياد ديگر فرق دارد و اهميت بيشتري بايد برايش قائل باشند.

  • براي داماد سادات

سعي كنيد اين روز را براي همسرتان بين روزهاي سال خاص كنيد. كارهايي را كه او دوست دارد شما انجام بدهيد ولي به‌علت خستگي يا بي‌اهميت بودن آن موضوع براي شما، در طول سال آن كارها را انجام نمي‌دهيد، برايش انجام دهيد. در كارهاي خانه بيشتر از روزهاي عادي كمك كنيد. مي‌توانيد تهيه صبحانه يا ناهار روز عيد را به‌عهده بگيريد. اگر آشپزي بلديد خودتان غذا بپزيد يا همسرتان را به رستوران دعوت كنيد. اگر فرزند داريد، در نگهداري و سرگرم كردن كودكتان بيشتر از روزهاي ديگر كمك كنيد. هديه‌خريدن را هم فراموش نكنيد. اين روز را خاص كنيد. فراموش نكنيد كه همه ما شيعيان به بزرگ داشتن و تكريم غدير امر شد‌ه‌‍‌‌ايم و تمام اين كارها در تكريم اين عيد است.

  • براي عروس سادات

روز قبل از عيد، زماني را براي تميز و مرتب‌كردن خانه درنظر بگيريد. علاوه بر سيدبودن همسرتان، يادتان باشد اين عيد از بزرگ‌ترين اعياد ماست و بايد سعي كنيم اين عيد را باشكوه و به‌خوبي برگزار كنيم. مي‌توانيد پوستر يا كتيبه‌هايي با مفهوم عيد غدير و تبريك اين روز تهيه كنيد و بالاي در خانه يا ديوار داخل منزلتان آويزان كنيد. با چراغ‌هاي ريسه‌اي نيز مي‌توانيد دور قاب يا وسايل خانه را تزئين كنيد. مي‌توانيد شب عيد به همسرتان پيشنهاد دهيد با هم به مسجد محل برويد و بعد از نماز، بين نمازگزاران شيريني يا شكلات پخش كنيد، يا اينكه در خيابان بين عابرين پياده شيريني پخش كنيد و عيد غدير را به آنها تبريك بگوييد. به همسرتان پيشنهاد بدهيد كه روز قبل يا بعد از عيد در محل كارش بين همكاران و دوستانش شيريني پخش كند، يا اگر شغلشان به‌صورتي است كه ارباب رجوع دارند، جعبه شيريني يا شكلات روي ميز بگذارند و به مراجعه‌كنندگان تعارف كنند.

  • عيدي براي همه

يادتان باشد عيد غدير، عيد بزرگي براي همه شيعيان است و به همه توصيه شده است كه غدير را جشن بگيرند و در اين روز شيعيان حضرت علي عليه‌السلام را شاد كنند. پس لزومي ندارد براي جشن‌گرفتن در اين روز يا عيدي‌دادن و باقي پيشنهادهايي كه گفتيم، حتما سيد باشيد. اين عيد مختص سادات نيست و همه شيعيان و دوستداران ائمه بايد در اين روز شاد باشند و سعي در شادكردن باقي شيعيان و محبين كنند.

  • طعام‌دادن در روز عيد غدير

يكي از اعمال روز عيد غدير كه در اسلام و روايات مختلفي به آن اشاره شده، اطعام مومنان در اين روز است.
امام صادق(ع) مي‌فرمايند: غذادادن به يك نفر در اين روز مانند غذادادن به همه پيامبران و صديقان است (مفاتيح الجنان، ص۵۰۰). به‌گونه‌اي كه امام صادق(ع) اصلاً اين روز را روز اطعام الطعام ناميدند (بحار، ج۹۵ ، ص۳۲۳).
بنابراين با خانواده و دوستان و آشنايان‌تان گرد هم جمع شويد و براي اين سنت حسنه‌اي كه بر اجراي آن تاكيد و سفارش شده است، فكري بكنيد. اگر در توان خانواده‌تان باشد مي‌توانيد افراد فاميل را دور هم جمع كنيد و آن روز با يك سفره ساده از آنها پذيرايي كنيد. مي‌توانيد تعدادي از افراد را هم در ثواب اين كار شريك كنيد؛ مثلا از دوستان خود مبلغي جمع كنيد و با هم به فكر تهيه و توزيع غذا بين مردم باشيد.

کد خبر 381347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha