چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: تکنیک‌های پزشکی برای دیدن درون بدن انسان تا به امروز مسیری طولانی را پیموده‌اند، اما به نظر می‌آید در آینده پزشکان بتوانند هرآنچه در زیر پوست انسان رخ می‌دهد را ببینند.

براساس گزارش BBC، محققان موفق به ساخت دوربيني شده‌اند كه مي‌تواند ساختار دروني بدن انسان را به واسطه رديابي منبع نوري خارج از بدن و در فاصله 20 سانتيمتري از بافت بدن، مشاهده كند.

اين دوربین به پزشکان کمک خواهد کرد حین بررسی اعضای داخلی بدن، ابزارهای پزشکی مانند آندوسکوپ را از بیرون ببینند و آنها را ردیابی کنند. این دوربین، منبع نور در داخل بدن را تشخیص می‌دهد، مثل نور چراغی که در انتهای لوله منعطف آندوسکوپ قرار دارد. تا به حال پزشکان مجبور بودند از روش‌های تصویربرداری مثل رادیوگرافی (اشعه ایکس) برای ردیابی این ابزارها در داخل بدن استفاده کنند.

به گفته محققان دانشگاه ادینبورگ این وسیله قابلیت‌های بسیار گسترده‌اي را در اختیار پزشکان قرار مي‌دهد: امکان دیدن موقعيت  ابزارهای پزشکی در داخل بدن برای بسیاری از کاربردهای درمانی حیاتی است چون مي‌توان با كمترين حالت تهاجمي به بدن، بیماری را درمان كرد.

آزمایش نمونه اولیه این دوربین نشان داده که دوربین می‌تواند در شرایط عادی منبع نور را از پشت بیست سانتی‌متر بافت بدن ردیابی کند. نور آندوسکوپ می‌تواند از بدن بگذرد اما معمولا این پرتوها پراکنده شده یا پس از برخورد به بافت‌های بدن برمی‌گردد و مستقیما از داخل به بیرون بدن حرکت نمی‌کند.

از این رو دنبال کردن این نور پراکنده برای شناسايي موقعيت ابزار پزشكي در بدن كارايي ندارد زيرا تصویر واضحی به دست نمي‌آيد.  اما دوربین جدید فوتون‌ها را ردیابی می‌کند و به‌اندازه‌اي حساس است که کوچکترین ردپاي نور را كه از بافت‌های بدن عبور کرده ردیابی می‌کند.

این دوربین همچنین می‌تواند مدت زمان عبور نور از بافت‌های بدن را محاسبه كند و به این ترتیب موقعيت دقیق ابزار پزشکی را در داخل بدن مشخص کند.

کد خبر 381315

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha