دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

حسن کاظمی قمی: انجام همه پرسی یا رفراندوم جدایی اقلیم کردستان از عراق یک اقدام مغایر با قانون اساسی کشور عراق همچنین در تقابل با منافع مردم محترم کرد به شمار می‌رود.

حسن کاظمی قمی

مقامات كشورمان هم با احترام به اصل يكپارچگي عراق مخالفت خودشان را با اين اقدام اعلام كرده‌اند. اما در توضيح چرايي مخالفت ايران با اين اقدام متضاد با منافع ملي عراق چند نكته را بايد گوشزد كرد:

1-قانون اساسي عراق تأكيد بر اين دارد كه عراق به‌عنوان يك كشور فدرالي دمكراتيك داراي يك سرزمين متحد است و اين مفهوم مي‌گويد هر اقدامي كه بخواهد بخشي از سرزمين عراق را منفك كند با نص قانون اساسي اين كشور مغايرت دارد. از سوي ديگر در سال‌هاي اخير قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل و ساير مجامع بين‌المللي هم تأكيد بر وحدت سرزميني عراق داشته‌اند.

2-طرح رفراندوم كه توسط برخي رهبران كرد عراق مطرح مي‌شود با مصالح و منافع كردهاي عراق هم در تباين است؛ اگر نگاهي به شكل‌گيري عراق جديد يعني از سال 2003تا امروز داشته باشيم، موقعيتي كه براي دوستان كرد عراقي در نظام سياسي جديد عراق به‌وجود آمده در بهترين شرايط از نظر سياسي، اقتصادي، فرهنگي و تجاري قرار دارد، به شكلي كه سمت رياست‌جمهوري عراق كه از مهم‌ترين اركان سياسي اين كشور است در اختيار كردها قرار دارد.

3-جدايي اقليم كردستان از عراق مشكلات فرو ملي و بين‌المللي نيز به‌دنبال خواهد داشت چون گروه‌هاي سياسي، دولت و پارلمان عراق، مردم و مرجعيت عراق با آن چالش‌هايي دارند و كشورهاي منطقه‌اي و بين‌المللي هم مخالفت خود را با اين موضوع اعلام كرده‌اند.

لذا با توجه به نكاتي كه شمرده شد مي‌توان گفت يكي از دلايل اصلي مخالفت ايران با اين رفراندوم در آن است كه جدايي كردستان اثرات منفي بر ژئوپلتيك منطقه خواهد داشت چون اگر قرار باشد مرزهاي سياسي بر مبناي قوميت تعريف شود شاهد اين خواهيم بود كه بسياري از كشورهاي منطقه غرب آسيا دچار معضل تغيير مرزها مي‌شوند كه به ضرر ثبات و امنيت منطقه خواهد بود. در اين چارچوب مقامات ايران در واكنش به اين همه‌پرسي از يك صداي واحد برخوردار هستند و صراحتا مخالفت ايران با برگزاري اين رفراندوم را اعلام كرده‌اند، كما اينكه در ديدار نخست‌وزير عراق با رهبر انقلاب، ايشان به‌طور صريح با هرگونه تجزيه عراق مخالفت خود را اعلام كردند.

4-مقامات كشورمان معتقدند كساني كه در ساز جدايي از عراق مي‌دمند نه‌تنها به مردم كرد خدمت نخواهند كرد بلكه باعث مي‌شوند مردم كردي كه بعد از صدام در حاكميت و نظام سياسي سهم خوبي دارند و موقعيت مناسب اقتصادي و فرهنگي دارند منافع‌شان به خطر‌افتد. لذا بايد اين نكته را درنظر داشت كه تنها كسي كه امروز از ساز جدايي اقليم كردستان حمايت مي‌كنند رژيم اشغالگر قدس است.

  • سفير اسبق ايران در عراق
کد خبر 381198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha