دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

ورود به بیابان لوت از این پس تنها با هماهنگی پایگاه میراث جهانی لوت در کرمان ممکن می‌شود تا این اثر ثبت جهانی شده ایران از تخریب‌های احتمالی به‌دلیل ورود بی‌ضابطه گردشگران و ورود خودروهای آفرود در امان بماند.

اين خبر را معين افضلي، مدير پايگاه ميراث جهاني بيابان لوت اعلام كرده است. درصورت اجرا شدن آيين‌نامه گردشگري بيابان لوت، ديگر گردشگران نمي‌توانند بدون ضابطه و هماهنگي با پايگاه ميراث فرهنگي وارد عرصه لوت شوند و ورود به بيابان جهاني لوت مديريت خواهد شد.

به گزارش همشهري، بيابان لوت نخستين اثر ثبت جهاني شده ايران در فهرست ميراث جهاني يونسكو است. 3استان كرمان، خراسان‌جنوبي و سيستان و بلوچستان همسايه اين اثر ثبت جهاني شده ايران هستند. منطقه گندم‌بريان كه از آن با عنوان گرم‌ترين نقطه جهان نيز ياد كرده‌اند در همين بيابان واقع شده است. پس از ثبت جهاني لوت در فهرست يونسكو نظر گردشگران خارجي به‌ويژه گردشگران اروپايي و علاقه‌مندان به ماراتن‌هاي كويري در جهان به بيابان لوت معطوف شد و به‌زودي ماراتن كويري لوت، بار ديگر با حضور دوندگاني از نقاط مختلف جهان كليد مي‌خورد. كلوت‌هاي شهداد، بلندترين تپه‌هاي شني جهان و پوشش گياهي و جانوري لوت ازجمله ويژگي‌هاي منحصر به فرد گردشگري بيابان لوت در ايران هستند.

بيش از يك‌سال از ثبت جهاني كوير لوت به‌عنوان نخستين اثر طبيعي ايران در فهرست ميراث جهاني يونسكو مي‌گذرد اما تا پيش از اين فعاليت خاصي براي جذب گردشگر به لوت و حفاظت از اين محوطه وسيع ثبت جهاني شده صورت نگرفته بود.

آنطور كه خبرگزاري مهر ديروز گزارش داد، جوامع محلي پيرامون اين كوير كه در 3 استان سيستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبي و كرمان زندگي مي‌كنند با وجود تمام پتانسيل‌هاي موجود براي توسعه گردشگري در اين بخش كشور هنوز در رديف محروم‌ترين جوامع محلي كشور قرار دارند. ثبت‌جهاني بيابان لوت، اميد به بهبود وضعيت زندگي در ميان ساكنان بومي حاشيه پهناورترين كوير جهاني شده كشور ايجاد كرد.

  • هنوز اقدامي صورت نگرفته

براساس اين گزارش، براي رونق گردشگري در حاشيه بيابان لوت اما به جز تكيه بر توان جوامع محلي و گاه راه‌اندازي واحدهاي بوم‌گردي تاكنون تسهيلات خاصي در اختيار گردشگران و مردم حاشيه كوير به‌خصوص در استان‌هاي سيستان و بلوچستان و خراسان‌جنوبي قرار نگرفته و هنوز پايگاه جهاني كوير لوت تجهيز نشده و همه‌‌چيز در حد برنامه‌ريزي و پيگيري و استفاده بهينه مديريت پايگاه ثبت جهاني از امكانات در دسترس است.

درحالي‌كه انتظار مي‌رفت پس از برگزاري جشن ثبت جهاني لوت مديريت استان‌ها و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري توجه بيشتري براي تجهيز، اختصاص اعتبار و اجراي طرح‌هاي گردشگري در راستاي رونق جوامع محلي و حفاظت و حراست از اين اثر طبيعي ثبت جهاني شده ايران انجام دهند اما هنوز اقدام عملي در اين خصوص صورت نگرفته است.

اعتباري كه سال گذشته براي حفاظت از بيابان لوت اختصاص يافت نيز بسيار اندك بود و برگزاري تورهاي بي‌ضابطه آفرود (اتومبيلراني در طبيعت بكر) اين اثر ثبت جهاني شده ايران را همچنان تهديد مي‌كند. علاوه بر اين اجراي طرح‌هاي مطالعات باستان‌شناسي و زمين‌شناسي در بيابان لوت نيز كمرنگ بود.

محمد جهانشاهي، معاون گردشگري ميراث فرهنگي استان كرمان در اين‌باره به مهر گفت: حمـايـت‌هـاي مسئـولان از طرح‌هاي گردشگري در حوزه اكوتوريسم بيابان لوت مي‌تواند در بسياري از موارد راهگشا باشد. به گفته وي، نگاه مسئولان استان كرمان طي سال‌هاي اخير موجب توسعه گردشگري در استان كرمان شد و كوير لوت كه روزگاري به‌عنوان يك تهديد در گوشه‌اي از استان كرمان شناخته مي‌شد به قطب جذب گردشگر زمستاني تبديل شده است. وي ثبت جهاني اين اثر را فرصتي تكرار‌نشدني در استان كرمان دانست و افزود: توانمندي جوامع محلي و ايجاد واحدهاي بوم‌گردي در استان كرمان و در حاشيه كوير به‌خصوص در شهداد و شفيع‌آباد ازجمله كارهايي است كه موجب بهبود و توسعه گردشگري در كوير است.

معين افضلي، مديرپايگاه ثبت جهاني كوير لوت نيز با اعلام اينكه اعتبار تصويب شده براي سال‌جاري به‌منظور صيانت و حفاظت از اين اثر طبيعي ثبت جهاني شده ايران هنوز اختصاص نيافته است، افزود: به توجه بيشتر و تأمين اعتبار و تجهيزات نياز داريم . وي گفت: با پيگيري‌هاي انجام شده و موافقت مسئولان اعتبار قابل‌قبولي در بودجه سال ۹۶ در نظر گرفته شده است كه اميدواريم به‌زودي اختصاص يابد.

کد خبر 381124

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha