مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه ناتینگهام کشف کرده‌اند که خمیازه واقعا مسری است،‌ و دلیل مسری بودن آن نیز بخشی از مغز به نام قشای حرکتی است که کنترل حرکت و تقلید غیرارادی را به عهده دارد.

براساس گزارش BBC، پدیده تقلید غیرارادی، پدیده‌ای که به واسطه آن فرد بدون اراده حركت یا کلام دیگري را تقلید مي‌كند، در برخی بیماری‌ها مانند سندرم تورت و صرع و اوتیسم دیده می‌شود.

از اين رو محققان دانشگاه ناتینگهام در تلاش بودند تا با بررسی عملکرد مغز در هنگام سرایت خمیازه به دركي تازه از این پدیده برسند تا از اين اطلاعات براي درمان اين بیماری‌ها استفاده کنند. به بياني ديگر محققان احتمال مي‌دادند كه شايد مسري بودن خميازه با نشانه‌هاي مختلف اين بيماري‌ها ارتباطي داشته باشد كه كشف اين ارتباط به درمان بيماري‌ها منجر شود.

دانشمندان از 36 داوطلب خواستند تا به تماشاي خمیازه کشیدن دیگران بنشينند، درحالي كه تعدادي از اين داوطلبان اجازه داشتند پس از ديدن خميازه و احساس نياز به خميازه كشيدن، خميازه بكشند و عده‌اي ديگر اجازه كشيدن خميازه نداشتند.

با بررسي اطلاعات به دست آمده از فعاليت‌هاي مغزي اين داوطلبان،‌ محققان دريافتند تحريك شدن قشر حركتي مغز باعث ايجاد واكنش خميازه غيرارادي در افراد مي‌شود. محققان دریافتند با تكنيك تحریک مغناطیسی بخشی از مغز از بیرون يا TMS، می‌توانند قشر حرکتی مغز را تحریک کرده و فرد را آماده سرایت خمیازه کنند.

به گفته جورجینا جکسون محقق ارشد اين پروژه، یافته‌های این تحقیق می‌توان برای شناخت بهتر و دقيق‌تر بیماری‌هایی مثل تورت (تیک‌های حرکتی و صوتی از زمان کودکی) استفاده کرد، زيرا اگر بتوان تحريك‌پذيري مغز را در اين بيماري كاهش داد، از مقدار تيك‌هايغيرارادي كاسته خواهد شد.

کد خبر 380893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha