جمعه ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

محمد جعفری: فاصله بین خواب و بیداری یک لحظه است و همین یک لحظه کافی بود تا کنترل اتوبوس حامل دختران دانش‌آموز نخبه هرمزگانی از دست راننده خارج شود و یک فاجعه اتفاق بیفتد؛ فاجعه‌ای که در نزدیکی داراب در استان فارس اتفاق افتاد و در جریان آن ۹ نفر جان خود را از دست دادند از جمله ۷ دانش‌آموز جان باختند.

اتوبوس

شامگاه پنجشنبه 3 دستگاه اتوبوس از بندرعباس به سوي شيراز حركت كرد. مسافران اين اتوبوس‌ها دانش‌آموزان نخبه‌ شهرهاي مختلف هرمزگان بودند كه قرار بود در اردوي دانش‌آموزي فرزانگان در شيراز شركت كنند. آنها از بين صدها دانش‌آموز براي اين اردو انتخاب شده بودند و خانواده‌هاي‌شان اميدوار بودند پس از اين اردو شاهد رشد علمي آنها باشند اما هيچ‌كس نمي‌دانست چه حادثه‌اي در كمين آنهاست.

اتوبوس‌ها يكي‌يكي راه افتادند. دختران دانش‌آموز هم يكي يكي به خواب رفتند. شب آرامي بود اما هيچ‌كس نمي‌دانست كه اين آرامش پيش از طوفان است. اتوبوس‌ها در تاريكي جاده بندرعباس - داراب راه خود را باز مي‌كردند تا اينكه به نزديكي روستاي قلعه بيابان رسيدند. عقربه‌هاي ساعت 3:58را نشان مي‌داد. اتوبوس ولوويي كه دانش‌آموزان ميناب و رودان در آن بودند در يك لحظه از مسير منحرف شد، به پايه پلي كه در آنجا قرار داشت به شدت برخورد كرد و واژگون شد.

همه‌‌چيز در يك پلك به‌هم‌زدن اتفاق افتاد. اتوبوسي كه تا چند لحظه قبل قلب 40خانواده هرمزگاني را با خود به شيراز مي‌برد حالا به آهن پاره‌اي تبديل شده بود. صداي فرياد دختران بلند شد. هيچ‌كس از عمق فاجعه اطلاع نداشت و معلوم نبود اين حادثه چند خانواده را داغدار كرده است تا اينكه دقايقي بعد با حضور گروه‌هاي امداد و نجات معلوم شد 9نفر شامل 7دانش‌آموز به نام‌هاي مهرنوش ناصري، مطهره دلاوري، مينا جمشيدي، شيدا اماني، شيوا مبيني، فاطمه صادقي نسب، زهرا زرنگار و خانم فرهي به‌عنوان سرپرست و همچنين حميد محبت بخش كمك راننده جان خود را از دست داده‌اند. اما اين همه ماجرا نبود چرا كه تعداد زيادي از دانش‌آموزان نيز دچار قطع عضو شده بودند.

  • در بيمارستان

وقتي خبر واژگوني اتوبوس به رودان و ميناب رسيد خانواده‌هاي دانش‌آموزان به هيچ‌چيز جز سلامتي جگرگوشه هاي‌شان فكر نمي‌كردند. تماس‌هاي تلفني از همان موقع آغاز شد و گروهي نيز با هر وسيله‌اي كه داشتند به سوي محل حادثه و بيمارستان‌هاي اطراف آنجا به راه افتادند. اهالي شهرستان داراب كه تعداد زيادي از مصدومان به بيمارستان اين شهر منتقل شده بودند دسته دسته براي اهداي خون به مراكز درماني اين شهر رفتند.

به گفته حسن نوري، معاون سازمان اورژانس كشور 2نفر از مصدومان دچار قطع عضو و 2 دانش‌آموز ديگر نيز دچار قطع نخاع شدند. همچنين 5نفر ديگر با جراحات سنگين تحت مداوا قرار دارند. وي درباره اختلاف آمار كشته‌شدگان نيز گفت: اجساد برخي قربانيان به‌شدت آسيب ديده بود و امكان شناسايي آنها وجود نداشت اما براساس آخرين گزارش‌ها، پزشكي قانوني تاكنون مرگ 9نفر را تأييد كرده است. همچنين تعدادي از مصدومان براي ادامه درمان به شيراز منتقل شدند.

  • تعويض راننده بين راه

ريحانه بلالي- 15ساله-يكي از مصدومان اين حادثه است. او درباره آنچه اتفاق افتاده بود به همشهري مي‌گويد: « من در مدرسه فدك كه مدرسه نمونه دولتي رودان است در كلاس هفتم درس مي‌خوانم. قرار بود چند روز ديگر المپياد كشوري فرزانگان كه مخصوص دانش‌آموزان تيزهوش بود در شيراز برگزار شود و روز پنجشنبه همراه بقيه دانش‌آموزان روداني قرار بود به شيراز برويم.»

وي ادامه مي‌دهد:« آن روز ابتدا ما را از رودان به بندر عباس بردند و عصر آن روز براي مان كلاس توجيهي گذاشتند. بعد از كلاس شام خورديم و حدود ساعت 11شب سوار اتوبوس شديم و به طرف شيراز راه افتاديم. حدود ساعت 11:30شب از شهر خارج شديم و حدود ساعت 4صبح بود كه بچه‌ها از راننده خواهش كردند كه مقابل مغازه‌هاي بين راهي توقف كند تا خوراكي بخرند. راننده هم قبول و توقف كرد اما بعد از آن راننده و كمك راننده جاي خود را عوض كردند.

راننده از بچه‌ها خواست كه سر و صدا نكنند تا راننده اصلي بتواند بخوابد. اتوبوس راه افتاد و حدود نيم ساعت بعد درحالي‌كه خواب و بيدار بودم احساس كردم مسير اتوبوس عوض شده است و ناگهان تكان شديدي خورد و همه بچه‌ها جيغ كشيدند و اتوبوس واژگون شد. » وي ادامه مي‌دهد: «موقع واژگوني اتوبوس يكي از بچه‌ها روي من افتاده بود. توانستم او را بلند كنم و از اتوبوس بيرون بيايم. در اين حادثه سرم آسيب ديد و مي‌سوخت اما چند دقيقه بعد به بيمارستان داراب منتقل شدم اما آسيب جدي نبود.»

از دست دادن عزيزان سخت است اما وقتي اين عزيز، تنها دختر خانواده باشد سختي دوچندان مي‌شود. مثل از دست دادن مينا جمشيدي، دختر 14ساله روداني. وقتي با خانواده‌اش تماس مي‌گيريم بعد از چند بوق صدايي ضعيف و گرفته جواب مي‌دهد. او مادر ميناست. به زحمت مي‌تواند جواب دهد. صداي شيون و زاري اطرافش را پر كرده و گريه امانش را بريده است. او تاب حرف‌زدن ندارد و گوشي تلفن را به خواهرش مي‌دهد. « من خاله مينا هستم.

او تنها دختر خواهرم بود. خواهرم فرهنگي است و به درس و مدرسه دخترش اهميت زيادي مي‌داد. به‌خاطر همين بود كه مينا ازجمله دانش‌آموزان ممتاز بود. آنها قرار بود براي شركت در اردوي درسي به شيراز بروند. اما اين حادثه مينا را از ما گرفت و داغدارمان كرد.» صداي شيون هر لحظه بيشتر مي‌شود و در اين شرايط صحبت كردن براي خاله مينا هم سخت مي‌شود، او نيز به گريه مي‌افتد و خداحافظي مي‌كند.

  • تصادف در خواب

يكي ديگر از مسافران اتوبوس مرگ، زهرا ارجمند، دانش‌آموز كلاس نهم بود. هرچند او در اين حادثه آسيب چنداني نديده اما از اين تصادف هولناك شوكه شده است. او به همشهري مي‌گويد:«چون قرار بود به اردو برويم و درس بخوانيم همان اول كه اتوبوس راه افتاد من خوابيدم. نمي‌دانم چقدر گذشت و چطور شد كه با تكان‌هايي شديد از خواب پريدم. همه بچه‌ها به اين طرف و آن طرف پرتاب شده بودند. وسايل‌شان از اتوبوس بيرون افتاده بود. همه بچه‌ها جيغ مي‌كشيدند. اتوبوس چپ كرده بود. خيلي ترسيده بودم. چند دقيقه همه همانطور افتاده بودند تا اينكه نجاتمان دادند.»

  • جزئيات حادثه به روايت پليس

حالا بعد از اين حادثه دلخراش همه منتظرند بدانند علت وقوع اين حادثه چه بود؟ به گفته سردار محمد حسين حميدي، رئيس پليس راهور ناجا از آنجا كه اين اتوبوس به سامانه سپهتن (سامانه نظارت و پايش تردد ناوگان حمل‌ونقل عمومي) مجهز بود، جزئيات حركت اتوبوس لحظه به لحظه ثبت شده است. او در اين‌باره گفت: برابر اطلاعات اين سامانه سرعت اتوبوس در لحظه حادثه 86كيلومتر بر ساعت و مجاز بوده است. همچنين كمك راننده متوفي اين حادثه حدود يك ساعت و نيم بود كه رانندگي خود را با اتوبوس آغاز كرده بود، اما به‌نظر مي‌رسد پيش از حادثه استراحت لازم را نداشته است. وي ادامه داد: براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سپهتن، راننده و اتوبوس پيش از اين تخلفي نداشته‌اند اما برابر اطلاعات دريافتي اتوبوس به‌دليل خستگي و خواب آلودگي راننده به پايه پل برخورد و پس از آن به يك طرف واژگون شده كه همين شدت برخورد موجب وقوع اين حادثه دلخراش شد.

  • رسيدگي ويژه به حادثه

به‌دنبال وقوع اين حادثه اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور دستور ويژه‌اي براي رسيدگي به اين حادثه صادر كرد. وي ضمن تسليت به ملت ايران و خانواده‌هاي داغدار از مسئولان ذيربط خواست تا ضمن بررسي علت بروز اين حادثه ناگوار به وضعيت آسيب ديدگان و مصدومان سريعا رسيدگي و نتيجه به اطلاع مردم بزرگوار ايران رسانده شود.

از سوي ديگر علي القاصي، رئيس‌كل دادگستري استان فارس از تشكيل پرونده قضايي براي رسيدگي به اين حادثه خبر داد و گفت: 2اتوبوس ديگر حامل دانش‌آموزان با هماهنگي مسئولان حوزه‌هاي قضايي همجوار و با مشايعت پليس راه به استان هرمزگان بازگردانده شدند. همچنين راننده اتوبوس حادثه ديده نيز به دستور دادستان داراب بازداشت شد تا از وي تست مورفين و الكل گرفته شود. وي ادامه داد: با تشكيل پرونده قضايي براي اين تصادف روشن شدن علت دقيق حادثه و شناسايي مقصر يا مقصران حادثه در دستور كار قرار گرفته است.

در همين حال سيدمحمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش در نخستين روزهاي كاري‌اش راهي محل وقوع حادثه شد. وي همچنين با صدور پيامي اين حادثه را تسليت گفت. اين حادثه آنقدر ناگوار بود كه روز شنبه در استان هرمزگان عزاي عمومي اعلام شد و قرار است اجساد قربانيان روز شنبه تشييع شود. همچنين رضا صادقي، خواننده كشورمان به احترام قربانيان اين حادثه كنسرت خود را لغو كرد.

کد خبر 380863

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha