محمدامین خرمی: ۲۶ زن و کودک روهینگیا (قوم مسلمان میانمار) درحالی‌که تلاش می‌کردند با استفاده از قایق و از راه خلیج بنگال خود را به بنگلادش برسانند غرق شدند تا روز بعد دریا بدن کبود و بی‌جان‌شان را به ساحل بنگلادش پس بزند.

میانمار

فرماندهي گارد مرزي بنگلادش ديروز اعلام كرد بدن 15كودك و 11زن كه با 3قايق قصد فرار از منطقه راخين در غرب ميانمار و ورود به روستايي ساحلي در بنگلادش را داشته‌اند پيدا كرده‌اند. طبق بيانيه دولت بنگلادش، اين امكان وجود دارد كه افراد ديگري هم بر اثر واژگون شدن قايق‌ها جان داده باشند اما اجساد آنها هنوز پيدا نشده است.

خبرگزاري فرانسه به نقل از يكي از نجات‌يافتگان گفته كه قايق‌ها كوچك بودند و پس از عبور از آب رودخانه «ناف» در جايي كه رودخانه به دريا مي‌ريزد اسير امواج شده و پس از واژگوني سرنشينان غرق شدند. چند كيلومتر آن‌طرف‌تر در جايي كه مرزهاي ميانمار و بنگلادش پوشيده از جنگل‌هاي انبوه است، طبق گزارش سازمان ملل بيش از 20هزار نفر از مسلمانان ميانمار بدون آب وغذا سرگردان شده‌اند. همزمان طبق اعلام دولت بنگلادش حدود 27هزار و 500نفر از آنها توانسته‌اند خود را به داخل خاك بنگلادش برسانند؛

جايي كه البته هيچ فرد يا نهادي منتظر ورود آنها نيست. دولت بنگلادش طي روزهاي اخير بارها اعلام كرده كه ديگر امكان پذيرش آوارگان روهينگيا را ندارد و از سازمان‌هاي بين‌المللي خواسته دولت ميانمار را تحت فشار قرار دهند تا كشتار اقليت روهينگيا را متوقف كند تا شايد روند فرار آنها به سمت بنگلادش هم متوقف شود. در سال‌هاي اخير، بيش از 350هزار نفر از روهينگيايي‌ها در شرايط نامناسب در كمپ‌هاي آوارگان در بنگلادش اسكان داده شده‌اند.

7روز كشتار نيروهاي ارتش در غرب ميانمار طبق آمار رسمي دولت اين كشور مرگ 110نفر از مردم عادي را به‌دنبال داشته است هرچند منابع محلي در استان راخين، محل زندگي مسلمانان ميانمار، آمار كشته‌ها را بيش از 800نفر اعلام كرده‌اند.

كشتار قوم روهينگيا از جمعه هفته پيش آغاز شد؛ ساعتي بعد از آنكه نيروهاي شبه‌نظامي در اين منطقه باهدف مقابله با فشارهاي نيروهاي دولتي شبانه به چند پست ايست بازرسي حمله كردند. در اين حمله‌ها بيش از 80شبه‌نظامي و 12نيروي پليس كشته شدند. نيروهاي پليس و ارتش در اقدامي هماهنگ صبح جمعه به كمپ‌ها و روستاهاي محل اسكان روهينگيايي‌ها يورش بردند و مردم را به گلوله بستند.

طي روزهاي بعد، در منطقه‌اي حدود 100كيلومترمربع روستاهاي روهينگيا به آتش كشيده شد. سازمان عفو بين‌الملل با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد بررسي تصاوير ماهواره‌اي از نابودي بسياري از خانه‌ها در روستاهاي روهينگيا طي 3تا 4روز حكايت دارد. نام اقليت روهينگيا 2سال پيش، زماني كه در فرار از فشارهاي دولت ميانمار با استفاده قايق در گروه‌هاي 50تا 100نفره به آب‌هاي خليج بنگال و اقيانوس آرام پناه بردند در رسانه‌هاي دنيا مطرح شد. 5سال پيش هم در حمله گروه‌هاي افراطي بودايي به روستاهاي روهينگيا عده‌اي از مردم كشته شدند اما كشتار روزهاي اخير بي‌سابقه بوده است.

دولت ميانمار اقليت يك‌ميليون و 300هزار نفري روهينگيا را به رسميت نمي‌شناسد، براي آنها حقوق شهروندي قائل نيست و آنها را مهاجران غيرقانوني «بنگالي» مي‌داند. 2سال پيش تصاوير روهينگيايي‌ها كه بيش از يك‌ماه بدون آب و غذا در ميانه دريا سرگردان بودند جهان را بهت‌زده كرد. امروز اما در ميانه آتش جنگ و درگيري در هر گوشه از جهان، كشتار اقليت روهينگيا از سوي دولت ميانمار تنها به يك خبر از ميان خبرهاي ديگر تبديل شده است.

کد خبر 380857

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha