چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان سوئیسی با ابداع بازی رایانه‌ای جدید برای آزمودن قدرت جهت‌یابی امیدوارند بتوانند با تشخیص زودهنگام بیماری زوال عقلی،رونددرمان آن را تاثیرگذارتر سازند.

براساس گزارش BBC، قدرت جهت‌يابي اولين نيرويي است كه پس از ابتلا به بيماري زوال عقل دچار اختلال مي‌شود. دانشمندان به عنوان بخشی از بزرگترین پروژه تحقیقاتی دنیا درباره زوال عقل نسخه واقعیت مجازی اين بازی رايانه‌اي را تولید کرده‌اند.

این بازي با هدف بررسی یکی از نخستین علائم زوال عقل یعنی از دست دادن توانايي جهت‌یابی طراحی شده است. اپلیکیشن تلفن هوشمند این بازی که "سفر اکتشافی قهرمان دریا" نام دارد درحال حاضر بیش از سه میلیون کاربر دارد اما دانشمندان با تولید نسخه واقعيت مجازي آن،‌ امکان تحقیق دقيق‌تري را برای خود فراهم کرده‌اند.

در این بازی کاربر باید با استفاده از حس جهت‌یابی، راه و مسیر خود را در ميان شبکه‌اي پیچیده آب‌راه‌ها، جزایر و اقیانوس‌های منجمد پیدا کند و حتی به هیولایي دریایی که عاشق سوسیس است غذا بدهد.

اما این فقط يك بازی سرگرم‌كننده نیست، همزمان با بازي کاربر، اطلاعاتی از مغز او گردآوري مي‌شود تا دانشمندان بتوانند از آن براي تشخيص و درمان بيماري استفاده كنند. با بررسي اين داده‌ها محققان دريافتند توان جهت‌یابی افراد بعد از نوجوانی به طور مستمر کاهش پیدا می‌کند.

همچنين دانشمندان دريافته‌اند مردان ممکن است در جهت‌يابي كمي بهتر از زنان باشند و اين توانايي به دليلي ناشناخته در کشورهای شمال اروپا از دیگر کشورهای دنیا بيشتر است.

به گفته کریستف هولشر رییس موسسه علوم شناختی ETH در زوریخ سوییس هیچ پروژه‌ای تا به حال چنین اطلاعاتی را از هم‌کنشی حقيقي سه میلیون انسان جمع‌آوری نکرده است. اين اطلاعات امكان تجزيه و تحليلي را به دانشمندان مي‌دهد كه انجام آن به شيوه‌هاي سنتي امكان‌پذير نبود.

اگرچه محققان انتظار ندارند که طرفداران نسخه واقعيت مجازي اين بازي به اندازه نسخه موبايلي آن باشد اما اميدوارند حجم اطلاعاتی که گردآوری مي‌شود بسیار فراتر از حد انتظار باشد.

بیماری زوال عقل كه تشخيص و درمان آن هدف اصلي اين پروژه است، در بسیاری موارد 10 سال پس از بروز نخستین نشانه‌ها تشخیص داده می‌شود. دیودید رینولدز از انجممن تحقیقات آلزایمر بریتانیا می‌گوید هدف این است که بیماری ده تا پانزده سال حد كنوني تشخیص داده شود، به گفته وي اين بازي جديد و درك توانايي جهت‌يابي افراد به تشخیص بسیار سريعتر بیماری کمک می‌کند.

درحال حاضر براي درمان يا مهار كردن زوال عقلي درماني وجود ندارد. اما برخي باور دارند در صورتي كه اين بيماري زود تشخيص داده شود، اثرگذاري داروهاي موجود افزايش پيدا خواهد كرد.

کد خبر 380732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha