مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

شهردار جدید تهران بر لزوم تحقق مدیریت یکپارچه شهری تأکید دارد؛ مسئله‌ای که سبب می‌شود شهرداری از یکسو محور تمام خدماتی باشد که در شهر ارائه می‌شود و از سوی دیگر از موازی‌کاری دستگاه‌های خدمت‌رسان جلوگیری می‌کند.

محمدعلی نجفی-شهردارتهران

از طرف ديگر نبايد از ياد برد كه مديريت يكپارچه شهري، يكي از مهم‌ترين گام‌ها براي چابك‌سازي دولت به شمار مي‌رود. به همين منظور محمدعلي نجفي در جلسه با شهرداري مناطق 22گانه تهران بر لزوم توجه به مديريت يكپارچه و هماهنگ شهري تأكيد كرد و گفت: «اين در حالي است كه مديريت يكپارچه شهري از برنامه سوم توسعه تا به امروز در حد شعار باقي‌مانده است.» مديريت يكپارچه از 17 سال قبل در برنامه‌هاي سوم،‌چهارم و پنجم توسعه در مفاد 136، 137 و 174 آمده است.

  • نگاهي به وضعيت مالي بلديه

شهردار تهران در جلسه مذكور ضمن تقدير از اقدامات شهردار سابق تهران و مجموعه مديريت شهري اظهار كرد: «امسال سال سختي را پيش‌رو خواهيم داشت كه بخش عمده آن به مسائل مالي سال‌جاري برمي‌گردد. براساس گزارش‌هاي رسيده در حوزه درآمدهاي نقدي شهرداري، كمتر از ٧٥درصد از ميزان درآمد پيش‌بيني شده تا پايان شهريورماه محقق شده است؛ به اين معني كه طبق برنامه بايد ٥هزار و ٣٧٠ ميليارد تومان كسب مي‌شد كه تاكنون ٤هزار ميليارد آن محقق شده است.» ‎وي افزود: «درخصوص ميزان وصولي نيز امسال حدود ١٥٠ تا ١٦٠ميليارد تومان كمتر از پارسال وصولي داشته‌ايم درصورتي كه با تورم ١٠درصدي، اين ميزان بايد در درآمدها جبران مي‌شد.» ‎به گفته شهردار پايتخت قرار بود در سال‌جاري ميزان درآمدهاي نقدي شهرداري ٣هزار و ٧١٠ ميليارد تومان باشد كه تاكنون هزار و ٦٧٠ ميليارد تومان آن محقق شده است.

وي اضافه كرد: «همين حالا هم برخي حقوق‌ها در مجموعه شهرداري پرداخت نشده و اين بد است كه شهرداري تهران كه روزگاري هر كجا مشكلي وجود داشت مسئولان دست به دامن آن مي‌شدند، امروز با اين شرايط روبه‌رو شود.» ‎نجفي با تأكيد بر ضرورت تكريم ارباب‌رجوع توسط مجموعه شهرداري بيان كرد: «مي‌دانم برخي از مناطق براي اينكه كار منطقه را بهتر انجام دهند به‌‌كار كل شهرداري لطمه مي‌زنند و درآمد نقدي را غيرنقدي نشان مي‌دهند يا درآمد را ديرتر از موعد به خزانه مي‌ريزند كه موجب مي‌شود برخي ديرتر حقوق بگيرند.» وي با اشاره به جلسه خود با وزير بهداشت بيان كرد: «با دكتر هاشمي قرار گذاشتيم تا در مورد شبكه قوي بهداشت در تهران طرحي را تهيه و به اجرا بگذاريم.»

شهردار تهران در پايان با اشاره به اجراي برنامه‌هاي ويژه در مناطق محروم و نقاط آسيب‌زا گفت: «حدود ١٠٠ ناحيه در تهران وجود دارد كه در ارزيابي شهرداري وضعشان از متوسط پايين‌تر است و ما بايد به اين بخش‌ها بيشتر رسيدگي كنيم. ما مسئوليت فقرزدايي نداريم اما مي‌توانيم در اين خصوص نقش داشته باشيم.»

  • جلوگيري از گسترش آسيب‌ها

شهردار تهران پس از جلسه با شهرداران مناطق 22گانه، برنامه بازديد از محله‌هاي پرآسيب جنوب شهر را در برنامه خود قرار داد. نجفي بر همين اساس در نخستين ساعات روز سه‌شنبه در بازديد سرزده و شبانه به محله‌هايي از منطقه 12 رفت. وي در حاشيه اين بازديد در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به افزايش حجم مشكلات و ناهنجاري‌هاي اجتماعي و فرهنگي شهر تهران با توجه به برنامه‌هاي پيش‌رو در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي ابراز داشت: «ما اين توانايي را داريم كه در مرحله اول از گسترش اين آسيب‌ها جلوگيري كنيم و در مرحله دوم آنها را كاهش دهيم؛ چراكه شايسته شهر تهران نيست چنين مشكلات و معضلاتي در آن وجود داشته باشد.» نجفي درباره همكاري مشترك با ديگر دستگاه‌هاي مسئول به‌منظور كاهش آسيب‌هاي اجتماعي در پايتخت نيز اظهار داشت: «علاوه بر مذاكره با وزير بهداشت براي كنترل اين آسيب‌هاي اجتماعي، مذاكره تلفني با وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي درباره موضوع اعتياد، تكدي‌گري و كودكان كار در شهر تهران داشتم و قرار شد طي چند روز آينده جلسه‌اي با حضور مسئولان ذيربط از 2دستگاه با يكديگر داشته باشيم تا مقدمات تهيه تفاهمنامه‌اي براي همكاري‌هاي مشترك را آماده كنيم.»

گفتني است؛ الهام فخاري، عضو شوراي پنجم و فاطمه دانشور، عضو شوراي چهارم تهران و همچنين عابد ملكي، شهردار منطقه 12در اين بازديد نجفي را همراهي كردند. در اين بين دانشور، عضو سابق شوراي شهر تهران در حاشيه بازديد شهردار تهران از محله ذكر شده ضمن تأكيد توجه مديريت شهري به حوزه آسيب‌هاي اجتماعي اظهار كرد: «در سال‌هاي گذشته اقداماتي در راستاي شناسايي پلاك‌قرمزها در محله‌هاي پرخطر تهران صورت گرفت اما خدمات حمايتي ادامه پيدا نكرد.» به گفته وي البته در اين بخش بايد سازمان بهزيستي به‌عنوان دستگاه حمايتي همكاري لازم را با مديريت شهري داشته باشد و يك بسته كامل به خانواده‌هاي آسيب‌ديده ارائه كند.

  • حضور شبانه و سرزده در محله‌هاي جنوب شهر

شهردار تهران كه در جلسه با شهرداران مناطق بر مسئله آسيب‌زدايي از 100ناحيه تأكيد كرده بود، پس از آن يعني در ساعات بامدادي روز سه‌شنبه به‌صورت سرزده در تعدادي از محله‌هاي محروم منطقه 12حضور يافت و ضمن آشنايي با مشكلات و آسيب‌هاي اجتماعي شهر تهران، از نزديك در جريان آخرين اقدامات مديريت شهري به‌منظور پيشگيري و كنترل آسيب‌هاي اجتماعي قرار گرفت. محمدعلي نجفي ابتدا در يكي از‌ مددسراهايي ويژه آقايان حضور يافت و سپس به مركز كاهش آسيب و سرپناه بانوان رفت. وي در گفت‌وگو با كارشناسان اين مراكز، روند رسيدگي و اسكان افراد كارتن‌خواب و آسيب‌ديدگان اجتماعي را مورد بررسي قرار داد. نجفي همچنين در جريان اين بازديد شبانه در محله‌هاي مولوي، بازار، شوش، اوراقچي‌ها، هرندي و... حضور يافت و از نزديك وضعيت آسيب‌هاي اجتماعي اين محله‌ها را با حضور كارشناسان مربوطه ارزيابي كرد. بازديد از فرايند كاري مراكز بهاران در حوزه روان‌درماني و مهارت‌آموزي به افراد پس از طي دوره ترك اعتياد و همچنين حضور در مدرسه «صبح رويش» به‌منظور بررسي وضعيت آموزش و تحصيل كودكان كار از ديگر برنامه‌هاي نخستين بازديد رسمي شهردار تهران بود.

کد خبر 380698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha