پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

اصغر بادپر: تلخ است اما واقعیت داردکه حتی بسیاری از افرادی که به محیط‌زیست اهمیت می‌دهند و در خانه‌‌ زباله‌های خشک و تر را جدا می‌کنند، به این موضوع دقت ندارند؛ به‌کدام موضوع؟

دوچرخه شماره ۸۹۰

به اين‌که درست است که زباله‌هاي تر در طبيعت تجزيه مي‌شوند، اما رهاکردن آن‌ها در پارک و جنگل و جاده و خيابان صحيح نيست، چون هم بر زيبايي محيط‌زيست تأثير مي‌گذارند و هم باعث جمع‌شدن حشرات و حيوانات مي‌شوند.

نه، اشتباه نکنيد قرار نيست درباره‌ي زباله‌هاي رها‌شده در جنگل‌ها که داغي بر پيشاني طبيعت هستند ، صحبت کنيم، موضوع ساده‌تر و نزديک‌تر از سفر و جنگل است.

سوژه را در بوستان‌هاي بزرگ و پارک‌هاي کوچک محلي، روي نيمکت‌هاي شهري حاشيه‌ي پياده‌روها و يا هرجايي که بتوان چند دقيقه نشست، مي‌توانيد ببينيد. يعني اگر گذرتان به يکي از اين نيمکت‌ها بيفتد، اطراف يکي از آن‌ها بالأخره پوست تخمه پيدا مي‌کنيد.

حتماً کساني که ساعتي روي اين نيمکت نشسته و تخمه شکسته و گپ زده‌اند، لحظه‌هاي خوشي سپري كرده‌اند، اما  براي رهگذران، اين تصاوير خوشايند نيست. همين پوست تخمه‌هاي ساده و سبک، محيط اطراف زندگي‌مان را بسيار نازيبا مي‌کند.

درست است که بالأخره رفتگران و نگهبان‌هاي پارک، پوست تخمه‌ها را جارو مي‌زنند و جمع مي‌کنند اما آن‌ها که زباله ريخته‌اند، چه؟ آن‌ها وظيفه‌اي ندارند؟

کيميا، 15 ساله، خيلي زياد تخمه مي‌خورد. او عاشق تخمه‌ي آفتاب‌گردان است و معمولاً در کيفش يک بسته تخمه دارد، اما مي‌گويد: «راستش نمي‌دانم پوست تخمه‌ها را کجا مي‌ريزم؟ خانه كه باشم توي بشقاب مي‌گذارم، اما وقتي بيرون هستم واقعاً يادم نيست! احتمالاً روي زمين مي‌ريزم ديگر! پوست تخمه‌ها را باد مي‌برد. وزني ندارند که!»

سپهر، 16 ساله، فقط مي‌داند زباله‌ها به دو دسته‌ي تجزيه‌شدني و غيرقابل‌تجزيه تقسيم مي‌شوند و بنابراين چون پوست تخمه، تجزيه‌شدني است آن را به هرجايي مي‌توان پرتاب کرد.

سما، 15 ساله است و اما مي‌گويد كه او و مادرش هميشه در کيف خود کيسه‌ي کوچکي براي زباله دارند و هرنوع زباله‌اي را در آن کيسه مي‌اندازند، پاکت چيپس باشد يا پوست تخمه فرقي ندارد.

 

  • هم سالم، هم ناسالم!

گشتي در بين گزارش‌هاي مربوط به سلامتي، ما را به خوردن تخمه حريص‌تر مي‌کند. مثلاً برخورداري انواع تخمه‌ها از امگا 3 و يا اين‌که تخمه‌ي هندوانه دشمن پوکي‌استخوان است، تخمه‌ي خربزه خون‌ساز است و تخمه‌ي آفتاب‌گردان انرژي ساز و بالأخره تخمه‌ي کدو که سرشار از منگنز، منيزيم و فسفر است، تکليف ما را با تخمه‌خوردن مشخص مي‌كنند و فقط مي‌ماند پوست تخمه.

يک راهش اين است که در هرحال پوست تخمه‌ها را در محيط نريزيم، در دست نگه داريم يا هميشه کيسه‌ي کوچکي براي دورريختني‌ها همراه داشته باشيم و يا کنار سطل‌هاي کوچک زباله بنشينيم.

راه ديگر اين است که تخمه را به صورت مغز شده بخريم و بخوريم که البته در اين صورت از مصرف تخمه لذت نمي‌بريم، چون بخشي از لذت تخمه‌خوردن، همان شکستن تخمه‌ها است.

البته اين‌جا فقط لذت‌بردن ما مطرح نيست چون در برخي از همان سايت‌هاي مربوط به سلامت، مثل سلامت نيوز مي‌خوانيم که وقتي مغز تخمه‌ها را به صورت پوست کنده و آماده مي‌خوريم، کالري خيلي بالايي دريافت مي‌کنيم و علاوه براين احتمال اکسيده‌شدن اين مغز تخمه‌ها بيش از خود تخمه‌هاست.

از طرف ديگر زياده روي در مصرف آن‌ها به دليل چربي و کالري بالا منجر به اضافه‌وزن و مشکلات ديگر جسمي مي‌شود.در ضمن اگر از هرچند تخمه‌اي که مي‌خوريم يکي تلخ بود به اين معني است که اين تخمه‌ها در حال فساد هستند.

کد خبر 380616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha