گروه سیاسی: ادامه واکنش‌ها در غرب نسبت به پیشرفت‌های موشکی ایران به ویژه پس از اعلام خبر تولید موشک عاشورا، حکایت از وحشت این کشورها از پیشرفت‌های نظامی نیروهای مسلح ایران دارد.

پاسخ ایران به آمریکا

روزنامه چینی زبان  گلوبال تایمز  نوشت: تولید موشک جدید ایران با نام عاشورا، پاسخی به تهدیدات نظامی آمریکا و انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ایرنا، گلوبال تایمز افزود: اعلام ساخت این موشک درحالی صورت می‌گیرد که نیروهای دریایی آمریکاوانگلیس درآب‌های منطقه خلیج فارس به مانورهای دریایی پرداخته‌اند.

این نشریه چینی ‌افزود: ساخت وآزمایش موشک عاشورا بیانگر جهش بزرگ ایران در جهت تسلط بر فناوری تولید موشک است.

بدون کمک

به گزارش مهر، مجله جینز دیفنس در گزارشی در رابطه با آخرین موشک آزمایش‌شده ایران با عنوان عاشورا اعلام کرد که این موشک کاملاً بر اساس توانایی‌های داخلی ایران ساخته شده و در این باره از هیچ کشوری کمکی دریافت نشده است.

این مجله دفاعی در گزارشی به نقل از منابع اطلاعاتی غربی نوشته است که موشک بالستیک عاشورا با سوخت جامد کار می کند و برد آن بین 2هزار تا 2500 کیلومتر است.

بنا بر گزارش این مجله، موشک 2مرحله‌ای بالستیک میان برد عاشورا، موشکی است که می توان برای پرتاب آن از زیرساخت‌های موشک شهاب 3 استفاده کرد و قابلیت حمل چندین نوع کلاهک را دارد.

فناوری کاملاً ایرانی

منابع اطلاعاتی جینز دیفنس همچنین ادعا کرده‌اند: فناوری به‌کار رفته در این موشک کاملاً ایرانی است و برخلاف اکثر موشک‌هایی که با استفاده از طرح های کره شمالی در ایران ساخته شده اند، نوع اخیر هیچ شباهتی به موشک‌های کره شمالی ندارد، بلکه شبیه به موشک پاکستانی شاهین است.

در عین حال، این نشریه در گزارش خود به نقل از منابع اطلاعاتی تأیید می کند که در این رابطه هیچ گونه همکاری بین تهران و اسلام آباد وجود نداشته است.

عوزی رابین، رئیس پیشین اداره دفاع موشکی رژیم صهیونیستی اذعان می کند که در صورت صحت اطلاعات مربوط به این موشک، ساخت آن، نقطه عطف مهمی در برنامه موشکی ایران خواهد بود.

رابین با اشاره به سوخت این موشک که جامد است، می گوید: این نوع سوخت به‌شدت از احتمال ردیابی پرتاب کننده موشک توسط ماهواره ها و رادارهای هوایی می کاهد و اجازه می دهد که موشک از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل شود.

این مقام نظامی رژیم اسرائیل همچنین می گوید: این موشک قابلیت پنهان شدن را دارد و آماده‌سازی آن برای پرتاب نیز نیاز به زمان زیادی ندارد.

نگرانی واشنگتن

یک مقام پنتاگون نسبت به اعلام ساخت موشک دوربرد جدید در ایران ضمن ابراز تعجب و نگرانی، ادعا کرد: این کار نیاز به استقرار سپر موشکی در اروپا را تقویت می‌کند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از هنری اوبرینگ، رئیس برنامه‌ دفاع موشکی آمریکا با اشاره به ساخت موشک دوربرد جدید در ایران گزارش داد: این نشان دهنده یک پیشرفت دائم برای ساخت موشک با بردهای بیشتر است.

وی که به پاریس سفر کرده بود، ادامه داد: اگر آنچه آنها اعلام می‌کنند درست باشد، این امر از بهبود کیفیتی قابلیت‌های‌شان حرف می‌زند.

وزیردفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، هفته گذشته اعلام کرد که موشکی جدید با برد 2 هزار کیلومتری ساخته شده است.

کد خبر 38061

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز