سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مهندسی نیجریه‌ای به نام اوشی آگابی رایانه‌ای غیرسیلیکونی را در کنفرانس TED در نیجریه معرفی کرد که در آن به جای تراشه‌های سیلیکونی از نورون‌های موش استفاده شده‌است.

براساس گزارش BBC، اين سيستم آموزش ديده تا بتواند مواد منفجره را بو بكشد و از اين رو مي‌توان از آن در سيستم‌هاي امنيتي فرودگاه‌ها بهره برد. اين سيستم كوچك كه كونيكو كور نام دارد به مرور زمان مي‌تواند به مغز روبات‌هاي آينده تبديل شود.

با اين‌همه متخصصان معتقدند توليد انبوه و تجاري سازي چنين سيستمي مي‌تواند چالش‌برانگيز باشد. اين سيستم در شرايطي رونمايي شده‌است كه تمامي شركت‌هاي بزرگ فناوري مانند گوگل يا مايكروسافت براي ساخت فناوري هوش مصنوعي براساس مغز انسان با يكديگر در رقابتند.

اگرچه رايانه‌ها در حل معادلات پيچيده رياضي عملكرد بهتري نسبت به انسان‌ها دارند، اما كاربري‌هاي شناختي فراواني وجود دارند كه مغز انسان در انجام آنها تبحر بيشتري دارد. براي مثال آموزش دادن به يك رايانه براي تشخيص دادن بوها توسط رايانه‌اي ديگر به نيرو و انرژي هنگفتي نياز دارد.

آگابي در تلاش است تا زيست‌شناسي را مهندسي وارونه كند از اين رو شركت نوپاي خود را يك سال پيش راه‌اندازي كرده و براي آغاز كار توانست بودجه‌اي يك ميليون دلاري جمع‌آوري كند و اكنون ادعا دارد به واسطه قراردادهايي كه با شركت‌هاي امنيتي بسته، درآمدش به 10 ميليون دلار رسيده‌است.

سيستم كونيكو كور تركيبي از نورون‌هاي زنده و سيليكون است، و به واسطه حسگرهاي بويايي كه در آن وجود دارد از توانايي درك بوها نيز برخوردار است. مي‌توان بخش آموزش را روي نورون‌ها انجام داد تا به حسگرها دستور تشخيص بوهاي مختلف را بدهند. آگابي آينده‌اي را پيش‌بيني مي‌كند كه چنين ابزاري در بخش‌هاي مختلف فرودگاه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد و نياز به عبور از ميان سيستم‌هاي امنيتي متعدد را از بين مي‌برد.

اين ابزار علاوه بر تشخيص بمب و مواد منفجره، مي‌تواند به واسطه رديابي نشانگرهاي بيماري در مولكول‌هاي هوايي كه بيمار بيرون مي‌دمد، در تشخيص بيماري‌ها نيز كاربري داشته‌باشد.

اين سيستم كه هنوز امكان انتشار تصوير آن وجود ندارد، توانسته يكي از اصلي‌ترين چالش‌ها  براي بهره‌برداري از سيستم‌هاي زيستي را حل كند: زنده‌نگه داشتن نورون‌ها. به گفته آگابي مي‌توان اين سيستم را در شرايط هواي اتاق نگهداري كرد و نورون‌ها در اين شرايط براي چند ماه زنده مي‌مانند.

کد خبر 380595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha