همشهری آنلاین: در آستانه دهمین سالروز تاسیس قرارگاه پدافند هوایی ۴ سامانه راهبردی، دفاعی و نظامی کشور رونمایی شد.

اسماعیلی

به گزارش ایسنا، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) صبح امروز (دوشنبه) در نشستی خبری که به مناسبت دهمین سالگرد تشکیل این قرارگاه برگزار شد، اظهار کرد: به لطف خدا و تاکیدات فرماندهی کل قوا در آستانه دهمین سالروز تاسیس قرارگاه پدافند هوایی امروز با پشتوانه نیروهای جوان این قرارگاه 4 سامانه راهبردی، دفاعی و نظامی کشور را رونمایی خواهیم کرد.

وی با اشاره به جزئیات سامانه هواشناسی سماء خاطر نشان کرد: این سامانه کاوشگر جو بالا و رصد جو سطح زمین است. این سامانه قادر است سرعت، ارتفاع، سمت باد و میزان رطوبت را برای سامانه های پدافند هوایی مشخص کند.

فرمانده پدافند هوایی ارتش گفت: سامانه سماء برای پرتابهای برد بلند و سامانه هایی مانند ترانزیت هوایی که در ارتفاع بالا پرواز می کنند کاربرد دارد. این سامانه کاملا بومی بوده و امیدوار هستیم که تا پایان برنامه توسعه 5 ساله ششم بتوانیم آن را در کل کشور نهادینه کنیم.

اسماعیلی همچنین درباره سامانه صامت 1 خاطر نشان کرد: اتوماسیون سایت های جمع آوری اطلاعات (صامت1) یکی دیگر از دستاوردهای امسال پدافند هوایی است که از امروز مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرد. سامانه صامت 1 این امکان را به شبکه یکپارچه اطلاعات پدافند هوایی می‌دهد که آنچه را که یک سایت کشف می‌کند در اختیار سایت دیگر قرار دهد و این اطلاعات ضمن تلفیق با یکدیگر با دقت بالایی مورد بررسی قرار بگیرند.

وی با اشاره به توقف پرواز ایساف که حامل تعدادی از نظامیان ناتو بود خاطر نشان کرد: فعالیت سامانه صامت مانند فعالیتهایی است که منجر به توقیف پرواز ایساف شد. این پرواز حداقل توسط سه سایت مورد شناسایی قرار گرفت و توسط آنها محرز شد که این پرواز علاوه بر اینکه به شکل هواپیمای مسافربری بود داخل آن نیز تعداد 108 نظامی ناتو حضور دارند.

فرمانده پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه سامانه صامت 1 کاملا بومی است، اظهار کرد: این سامانه قابلیت کشف اصوات در هوا، زمین و دریا را دارد و تسیو بودن و غیرقابل کشف و شنود بودن از جمله مهمترین مشخصه‌های آن محسوب می شود.

اسماعیلی در ادامه این نشست خبری به بیان توضیحاتی درباره سومین دستاورد رونمایی شده امروز پدافند هوایی پرداخت و گفت: سیستم متحرک شنود تجهیزات و سامانه‌های ناوبری (ISS/SIF) سمیع رادار مونوپالس مراقبتی و کنترل هوایی است که قادر است در اندازه و حجم‌های متفاوت تولید شود و به صورت محمول روی هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین قرار گیرد و تا برد قابل توجهی اطلاعات سیگنالی، راداری، ناوبری و کمک ناوبری پروازهای مختلف را در نزدیکترین محل در پروازهای هدف جمع‌اوری کند.

وی تصریح کرد: این تکنولوژی که در انحصار تنها چند کشور قرار داشت ؛ برای اولین بار در منطقه توسط متخصصان پدافند هوایی کشورمان طراحی و تولید شده است.

اسماعیلی اظهار کرد: امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه تعداد تولید این رادار را به 5 هزار برسانیم.

فرمانده پدافند هوایی ارتش درباره چهارمین دستاورد رونمایی شده امروز از سوی پدافند هوایی گفت: سامانه مدیریت اطلاعات هوانوردی بصیر دیگر دستاورد قرارگاه پدافند هوایی است. بصیر سامانه‌ای با فناوری نوین است که به جای شش سامانه، عملیات تجزیه، تحلیل و انتقال اطلاعات، پرسش و پاسخ از سامانه‌های ناوبری پرنده‌ها، گیرنده سیگنالهای ناوبری را انجام می دهد.

به گزارش ایسنا، امیر فرزاد اسماعیلی در بخش‌های دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه جایگاه نیروهای مسلح کشورمان در منطقه کاملا مشخص است خاطر نشان کرد:ایران کشور تهدیدات است و چنانچه که قادر است پرواز ایساف (پرواز حامل نظامیان ناتو) را برخلاف تصورات آنها به زمین بنشاند و در قائله بازداشت تفنگداران آمریکایی هواپیماهای جنگنده آمریکا را که قصد ورود به خلیج فارس داشتند، بیرون از مرزها نگه دارد، به دلیل پشتوانه موشکی و پروازی نیروی هوایی ارتش و پهبادهای نیروی هوا و فضای سپاه بوده است.

وی با اشاره به فعالیت شبانه روزی پدافند هوایی و همکاری این مجموعه با سایر مجموعه های کشوری و لشکری خاطر نشان کرد: روزانه بیش از 1400 فروند هواپیما از آسمانهای کشور عبور می کنند، اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد که این نتیجه هوشمندی و یکپارچگی سامانه‌های پدافندی است به همین دلیل است که ایکائو (سازمان هواپیمایی جهانی) جمهوری اسلامی ایران را امن‌ترین آسمان منطقه می‌داند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اقدامات انجام شده از سوی پدافند هوایی در هنگام بروز قطعی برق در مراکز مختلف کنترل اظهار کرد: تمام اطلاعات پروازی که مربوط به بخش نظامی است در اختیار پدافند هوایی قرار دارد و چنانچه که قطع برقی صورت بگیرد به دلیل پیش‌بینی و تجهیز همه مراکز مربوطه به مولد برق هیچ تغییری در انجام فتعالیت انجام نمی شود.

وی با اشاره به حضور رابطان قرارگاه پدافند هوایی در مراکز کنترل پرواز تصریح کرد: رابطان پدافند هوایی در مراکز کنترل پرواز حضوری فعال دارند و چنانچه که این مراکز دچار قطعی برق یا مشکلی شوند از طریق تماس های رادیویی و راداری و همچنین سیستمهای شناسایی دوست از دشمن در باره پروازهای عبوری و مسافربری اطلاعات لازم در اختیار پدافند هوایی قرار می گیرد. همچنین رادارها و سیستم‌های شنود پدافند هوایی نیز به صورت هم‌پوشانی فعالیت می کنند.

فرمانده پدافند هوایی ارتش در ادامه با اشاره به افزایش 200 نقطه پدافندی به نقاط پدافندی کشور طی سالهای اخیر خاطر نشان کرد: با وجود تمام تحریم‌ها و همچنین کاهش نقدینگی که اتفاق افتاد افتخار می کنیم که توانستیم بیش از 200 نقطه به نقاط پدافندی کشور اضافه کنیم و تعداد نقاط پدافندی را به 3700 نقطه برسانیم. در این مدت سامانه‌های راداری و استراتژیک و پیشرفته‌ای مانند رادار شهاب ، نظیر، ثامن و سامانه های تلاش و مرصاد که هرکدام دارای بیش از 50 قسمت عمده فنی هستند توسط پدافند هوایی مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه همه این اتفاقات خوب پیش از ورود سامانه اس 300 به داخل کشور رخ داد، گفت: سامانه اس 300 یکی از سامانه‌هایی بود که بابت قراردادی که بیش از 9 سال پیش منعقد شده بود و باید اجرا می شد در اختیار ایران قرار گرفته شد.

وی همچنین درباره مشارکت پدافند هوایی در رزمایش‌های مختلف اظهار کرد: پدافند هوایی عنصر بلامنازع رزمایش‌های نیروهای مختلف اعم از ارتش، سپاه و بسیج مردمی است. افتخار می‌کنیم که تقریبا پس از تفکیک و تشکیل قرارگاه پدافند هوایی هر ماه در یک رزمایش یا مشارکت داشته‌ایم یا اینکه نظارت کرده‌ایم و یا به طور مستقل آن را اداره کرده‌ایم.

فرمانده پدافند هوایی ارتش تصریح کرد: پدافند هوایی تنها به امنیت ملی کمک نمی کند بلکه کمک به امنیت اقتصادی نیز می‌کند. زمانی که 440 هزار هواپیما از کشور عبور می‌کنند حق ترانزیت آنها نیز پرداخت می‌شود.

اسماعیلی در ادامه صحبت‌های خود در واکنش به برخی تهدیدات نظامی نسبت به کشورمان تصریح کرد: هر کشور حمله کننده به جمهوری اسلامی ایران اگر آمدنش دست خودش باشد که نیست، رفتنش دست او نخواهد بود و مطمئن باشد که در کشور مدفون خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به فضای جمهوری اسلامی ایران و عدم وجود هرگونه ارتباط با بیگانگان اظهار کرد: کشورهای متجاوز با بسیاری از کشورهای منطقه ما معاهده های نظامی دارند اما عروسی آنها را بمباران می کنند و سپس با رئیس‌جمهور و نخست وزیرشان دست می‌دهند اما فضای جمهوری اسلامی ایران به لطف خدا از اینگونه مسائل پاک و مبرا است.

کد خبر 380518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha