دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: رویال شکسپیر بریتانیا یا کمپانی رویال شکسپیر انگلستان؛ معتبرترین مجموعه فرهنگی هنری مختص اجرای پروژه‌های سینمایی و عمدتا نمایشی و تاتری شکسپیرینی در جهان است.

سنگ بناي پروژه‌هاي شكسپير در قامت يك انستيتو به اوايل سالهاي 1800 در استانفورد بر ميگردد. با اين حال با سرو شكل گيري سينماي بريتانيا و سينماي ايرلند؛ موج جديدي از بازيگران و مورخان و پژوهشگران به اصطلاح خاص "شكسپيرين" شكل گرفت. سرانجام در سال 1930 كمپاني رويال شكسپير بريتانيا ( رويال شكسپير انگلستان) تاسيس شد.

هدف اصلي اين مجموعه بيشتر آموزشي و فرهنگي است اگرچه تيم‌هاي تئاتري حرفه‌اي و معتبري را نيز دارد كه در سراسر دنيا و به ويژه در برادوي حضور فعال دارند.

در مجموعه آموزشي کمپانی رویال شکسپیر انگلستان در روزهای پایانی سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که در سال گذشته میلادی ۵۰۰ هزار کارآموز تئاتری را در سراسر انگلستان پرورش داده است.

این کمپانی در حوزه آموزشی خود در سراسر انگلستان برنامه‌هایی را برای آموزش نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به تئاتر و همچنین آموزگاران مدارس مختلف تدارک می‌بیند که در سال گذشته میلادی هم این برنامه‌‌ها را اجرا کرد.

رويال شكسپير در قالب برگزاری ورک‌شاپ‌های آموزشی برای کارآموزان، برگزاری جلسات تخصصی برای آموزگاران، برگزاری برنامه‌های زنده در مدارس و همچنین آموزش و اجرا در فضای مجازی، علاقه‌مندان به تئاتر را در سنین مختلف آموزش و پرورش داده است.

طبق آمار اعلام شده از سوی این کمپانی بین‌المللی تئاتر، سال گذشته میلادی ۵۰۰ هزار کارآموز اعم از نوجوانان و جوانان و همچنین آموزگاران مدارس با برنامه‌های آموزشی کمپانی رویال شکسپیر، آموزش دیده‌اند.

کمپانی رویال شکسپیر انگلستان قصد دارد برنامه‌های آموزشی خود را در سال جدید میلادی در کشورهای اسکاتلند و ایرلند شمالی هم گسترش دهد.

جديدترين اقدام رويال شكسپير هدف گيري براي علاقمندي كودكان به فرهنگ و اديبات شكسپيري است. از سال 2017 این کمپانی طی برنامه ای ۳ ماهه تعطیلات تابستانی تئاتری را برای خانواده های علاقه مند به تئاتر رقم زد. این برنامه تابستانی شامل برگزاری ورک شاپ‌های آموزشی و سرگرم کننده بود که خانواده‌ها به همراه فرزندان خود می‌توانستند از آنها بهره‌مند شوند.

در این ورک شاپ‌ها که به صورت مجزا برای گروه های سنی ۴ تا ۸ سال، ۸ تا ۱۲ سال و ۱۳ تا ۱۷ سال برگزار شدند و اول ماه سپتامبر (۱۰ شهریورماه) به پایان می‌رسند، کودکان، نوجوانان و جوانان با نحوه تولید نمایش‌های برگرفته از آثار ویلیام شکسپیر آشنا شدند.

آنها در این ورک شاپ‌ها با نحوه شکل گیری نقش و پرداختن به آن توسط بازیگران از نزدیک مواجه شدند.

هر کدام از این ورک شاپ ها بنا به گروه های سنی مدنظر، برنامه های سرگرم کننده دیگری را هم برای خانواده‌ها در نظر گرفته بودند که تابستانی تئاتری را بر علاقه‌مندان شکل داد.

رويال شكسپير حدود صد نفر عضو هيات علمي دارد كه تمامي آنان از كارگردانان، بازيگران و دانش آموختگان بريتانيايي عضو همين مكتب هستند.

کد خبر 380517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha