همشهری آنلاین: رئیس سازمان محیط زیست با بیان این که مصرف ذخایر آب در ایران ۱۱۰ درصد است، گفت: سیاست‌های آبی کشور باید دیده‌بانی شود.

عیسی کلانتری

به گزارش مهر، عیسی کلانتری گفت: امروز بیش از هر چیزی مسئله آب مطرح است، این مسئله اساسی امروز محیط زیست است و بعد از آن خاک و هوا، بنزین و پسماندها هستند که در درجات بعدی اهمیت قرار می‌گیرد.

وی افزود: کشور در حال حاضر با کمبود آب و به دنبال آن افزایش مصرف آب روبرو است و این در حالی است که ذخایر آب در کشور ما کم اما مصرف ما بیش از ۱۱۰ درصد است در حالی که استاندارد مصرف آب از ذخایر آبی ۴۰ درصد است.

کلانتری درباره ریزگردها نیز گفت: ریزگردها دارای دو منشا داخلی و خارجی است، از ۲۸ منابع تولید ریزگرد ۲۴ مورد منشا خارجی و ۴ مورد دیگر منشا داخلی دارد. ریزگردهای خارجی را می‌توان با روابط دیپلماتیک مدیریت کرد و ۴ مورد آخر دلایل دیگری از جمله خشک شدن تالاب‌ها بوده است که در این راستا برنامه داریم تا بتوانیم ریزگردهایی با منشا داخلی را مدیریت و مهار کنیم.

وی افزود: سیاست‌های آبی کشور باید دیده‌بانی شود به این ترتیب که مردم دیگر نمی‌توانند آب‌ها را مهار کرده به هر شکل که دوست دارند مصرف کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توسعه اگر متوازن باشد هیچ تضادی نداریم چون هم محیط زیست را داریم هم معادن را.

کلانتری افزود: در کشاورزی توسعه ما متفاوت بود چون از حق‌آبه‌های کشاوزی استفاده کرده‌ایم. اگر محیط زیست را نداشته باشیم در درازمدت هیچ چیزی نخواهیم داشت. در توسعه دامی نیز خاک فرسایش یافته است. با تکنولوژی آب را از زمین بیرون کشیده‌ایم و کشاورزی را توسعه داده اما محیط زیست را از بین برده‌ایم.

وی افزود: به بهای خودکفایی و افزایش تولید و کاهش وابستگی به خارج، محیط زیست را از دست داده‌ایم. خاک فرسوده شده پوشش گیاهی از بین رفته است، مواد ژنتیکی گیاهی و جانوری از بین رفته که همه این‌ها به دلیل استفاده نادرست از محیط زیست بوده است.

کلانتری درباره مشکلات آلودگی هوا نیز گفت: مشکلات در دولت یازدهم کم‌تر شده است. رئیس جمهور در راستای حفظ محیط زیست به توسعه پایدار تاکید دارد بنابر این اگر سوخت استاندارد شود و خودروهای استاندارد بیش‌تر شود آلودگی هوا کاهش می‌یابد. آلودگی‌های شیمیایی قابل اصلاح است. وقتی در زمستان مصرف گاز خانگی افزایش می‌یابد نیروگاه‌ها با مازوت کار می‌کنند بنابر این آلودگی هوا تشدید می‌شود. اگر خودروها و سوخت استاندارد شود و سیستم حمل و نقل عمومی بهتر شود مشکلات آلودگی هوا برطرف خواهد شد.

وی در ادامه افزود: صنایع ما قدیمی هستند. صنعت ما با استانداردهای سی تا چهل سال پیش ساخته شده‌اند که باید تصحیح شوند و استانداردسازی شود و صنایع باید خود را با سیستم جدید هماهنگ کنند.

کلانتری گفت: آقای شریعتمداری قول داد که استانداردهای زیست محیطی در صنعت رعایت شود.

وی درباره احیای دریاچه ارومیه گفت: ما باید حق‌آبه دریاچه را بازگردانیم. سال گذشته سال تثبیت دریاچه بود بارندگی سال زراعی ۹۵-۹۶ کاهش داشته و این خود یعنی بارش در منطقه ۵ میلیارد متر مکعب کمتر شده است، کاهش بارندگی نشان می‌دهد دریاچه در وضع خوبی قرار ندارد اما نگران‌کننده هم نیست.

کلانتری گفت: با کمک متخصصین داخلی برنامه‌ریزی‌ها انجام شد و نشان داد که دریاچه قابلیت احیا دارد به شرطی که برنامه‌ها به درستی اجرا شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره جلوگیری از فرسایش خاک و آسیب‌ها به تنوع زیست محیطی نیز گفت: استفاده از منابع باعث این کار شده است. وقتی پوشش گیاهی را از بین برده‌ایم نتیجه اش از بین رفتن پوشش گیاهی و خاک در سطح میلیون‌ها هکتار شده است، این‌ها همه ناشی از سیاست‌های غلط بوده است که ما دنبال کرده‌ایم.

کلانتری گفت: در جهت افزایش تولیدات دامی جمعیت دامی کشور را افزایش دادیم که برای این افزایش پوشش گیاهی مراتع را از بین برده‌ایم. تشکیل یک سانتی‌متر خاک ۵۰۰ سال طول می‌کشد. پوشش گیاهی ما در دهه ۶۰ و ۷۰ بیش از زمان‌های دیگر از بین رفته است که نتایج آن امروز دیده می‌شود.

وی گفت: در جنگل‌های زاگرس با بیماری زغالی مواجه هستیم که در نتیجه کاهش پوشش گیاهی و خاک است و با کم‌ترین ویروس و قارچ جنگل‌ها شروع به خشک شدن کرده اینها همه نتیجه سیاست‌های غلط انسانی است که بدون برنامه‌ریزی انجام شده است.

کلانتری گفت: تعداد دام با مراتع باید همسو باشد. استحصال بیش از اندازه از آب‌های زیرزمینی به محیط زیست ضربه می‌زند. زباله‌های شمال در دره‌ها و جنگل‌ها ریخته می‌شود و شیرابه‌های آن وارد دریاچه‌ها می‌شود که با سرمایه‌گذاری و کمک وزارت کشور، محیط زیست و دولت می‌توان این مشکل را حل کرد. مساله شمال حذف زباله است نه تولید برق از زباله، با سوزاندن زباله مقداری برق تولید می‌شود اما نباید نگاه اقتصادی کرد چون باید در درجه اول به فکر از بین بردن زباله‌ها در شمال کشور باشیم و باید سعی کنیم در این دولت این مشکل حل شود.

وی درباره محصولات تراریخته نیز گفت: در کشورهای دیگر دنیا محصولات تراریخته تولید می‌شود، در دانشگاه‌های دنیا بودجه کلانی به این موضوع تخصیص دادند که آیا این محصولات به انسان ضرر می‌رساند یا نه؟ که هنوز هیچ موردی دیده نشده که این محصولات برای انسان ضرر دارد.

وی افزود: بخش عمده‌ای واردات ما محصولات تراریخته است ما مخالفتی نداریم اما گروه مخالف هیچ دلیل علمی هم ندارد این کار نیاز به استدلال منطقی و دلیل علمی دارد.

کلانتری در ادامه درباره طرح استراحت جنگل گفت: جنگل‌های هیرکانی به صورت وحشتناکی غارت شد ما باید از جنگل نیز مثل آب به درستی استفاده کنیم. ما نمی‌توانیم جنگل را کف‌تراشی کنیم اما می‌توانیم هر درختی را که به بهره‌برداری رسیده استفاده کنیم اما به طور کامل نمی‌توان جنگل را از بین برد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان تاکید کرد: محیط زیست یک مساله عمومی است و باید در فرهنگ عمومی مردم جای بگیرد بنابر این بیش‌ترین سرمایه‌گذاری ما در بخش محیط زیست خواهد بود. آگاه‌سازی مردم یکی از کارهای ماست که از چند ماه آینده انجام خواهد شد.

کد خبر 380372

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha