سیدمحمد فخار‌: ‌رمز رسیدن پایتخت به مترویی که می‌تواند هر روز ۱۰میلیون نفر را از نقطه‌ای به نقطه دیگر برساند، واگن است.

مردم پايتخت براساس نظرسنجي‌هاي انجام شده نسبت به ترافيك و آلودگي هوا دغدغه‌مند هستند. در بخش اتوبوسراني نيز نياز به 9هزار اتوبوس نو محسوس است. با تكميل اين كاستي‌ها، مديريت شهري تهران عزم خود را براي روزانه 15ميليون جابه‌جايي جزم مي‌كند. بدين‌ترتيب تهران به 3هزار واگن مترو، 9هزار اتوبوس و 100هزار تاكسي نو نياز دارد تا به اين شكل وضعيت حمل‌ونقل عمومي در تهران شكوفا شود.

  • وضع نامناسب مترو و اتوبوس

هم‌اكنون تنها ۲.۵ ميليون مسافر توسط شبكه مترو جابه‌جا مي‌شود اما آنگونه كه محسن هاشمي رئيس شوراي شهر تهران اعلام كرده، مي‌توان با اضافه كردن واگن، اين سفرها را به ۱۰ ميليون سفر ارتقا داد كه بر همين اساس پايتخت نيازمند 3هزار واگن است. وي ادامه داد: در شرايط فعلي تنها هزار واگن در شبكه حمل‌ونقل عمومي وجود دارد و اگر 2هزار واگن ديگر به همين زيرساخت‌هاي موجود اضافه شود، مي‌توان روزانه ۱۰ ميليون مسافر را جابه‌جا كرد. براساس استانداردهاي جهاني سيستم اتوبوسراني نيز بايد عمود بر مترو حركت كند. براساس نياز و برنامه هم‌اكنون بايد 7تا ۹هزار اتوبوس نو با آلايندگي كم داشته باشيم. به گفته رئيس شوراي شهر اما اين مهم هنوز محقق نشده و اگر اتوبوس و مترو ناوگانش افزايش يابد مي‌توان روزانه ۱۵‌ميليون سفر با حمل‌ونقل عمومي انجام داد كه هم ترافيك و هم آلودگي هوا كاسته مي‌شود.

وي افزوده هم‌اكنون مسير بي‌آر‌تي اختصاصي نيست و در ۷۰ درصد مسير بي‌آر تي تقاطع‌هايي وجود دارد كه براساس مدل حمل‌ونقلي در مسير بي‌آر‌تي نبايد تقاطع و ايستي وجود داشته باشد. به گفته هاشمي اگر اين توقف‌ها باشد بيشتر شبيه خطوط ويژه و نه بي‌آر‌تي است بنابراين بايد مطالعاتي را نيز در راستاي بهبود اين وضعيت انجام داد.

  • اهميت حل معضل مترو و اتوبوس

براساس قانون، دولت نيز در بهبود وضعيت حمل‌ونقل تهران نقش زيادي دارد اما طي سال‌هاي اخير پولي براي خريد اتوبوس و توسعه مترو داده نشده كه به گفته رئيس شوراي شهر تهران بايد اين مسئله از طريق مجلس، دولت و... حل شود و مي‌توان با استفاده از توان كارخانجات داخلي علاوه بر حل مشكل كمبود اتوبوس و واگن، به اشتغال‌زايي نيز روي آورد. اين توانايي در ايرانيان وجود دارد كه 9هزار اتوبوس را در داخل كشور بسازند و اين اشتغال زيادي ايجاد مي‌كند، چرا كه اتوبوس با ۷۰ درصد ساخت داخل اشتغال ايجاد مي‌كند و اين مسئله پيچيده‌اي نيست، بلكه مشكل اصلي تأمين اعتبار است و بايد برنامه‌ريزي‌هاي لازم با كمك دولت و مجلس انجام شود تا اين مشكل حل شود. به گفته محسن‌هاشمي تهران به 3هزار واگن، 9هزار اتوبوس و ۱۰۰ هزار تاكسي نو احتياج دارد و اگر كمك نكنند به شخصه موضوع را تا مقام معظم رهبري پيگيري مي‌كنم تا مشكل مردم تهران حل شود.

  • كاستي‌هاي تجهيزاتي بايد برطرف شود

محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران مي‌گويد: زيرساخت‌هاي متروي 10ميليون نفري خوشبختانه در سال‌هاي اخير فراهم شده و امكانات از نظر زيرساخت تونل و ايستگاه مناسب است اما از نظر تجهيزات كاستي وجود دارد. بدين‌ترتيب بايد 2هزار واگن به همين تعداد خطوط فعال در متروي تهران تزريق شود تا ميزان سفر بهبود يابد، ضمن اينكه بايد تعداد خطوط مترو از 7خط به 12برسد و تعداد ايستگاه‌هاي مترو به 275ايستگاه افزايش پيدا كند. به گفته وي، ترافيك در تهران زماني حل مي‌شود كه 15ميليون سفر در تهران با وسايل نقليه عمومي انجام شود. رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه بيشتر سفرهاي روزانه‌اش را با مترو و BRT انجام مي‌دهد، مي‌افزايد: نبايد در خطوط BRT تقاطع وجود داشته باشد، با اين اوصاف بايد خطوط BRT كه امروز در تهران وجود دارد بازنگري شود، به‌طوري كه يك توليد انبوه اتوبوس در تهران و بهتر است بگويم براي ايران ايجاد كنيم. اگر 70درصد از نياز ناوگان اتوبوسراني را در داخل توليد كنيم به اقتصاد مقاومتي كمك كرده‌ايم.

کد خبر 380203

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha