دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

یک سال پس از تلاش روس‌ها برای تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، اکنون پای آنکارا به انتخابات اروپا کشیده شده و اروپایی‌ها تلاش می‌کنند مانع دخالت ترکیه در انتخابات خود شوند.

اردوغان

وزير خارجه اتريش كه ديپلمات‌هاي جهان هميشه با شخصيت آرام و بدون حاشيه او روبه‌رو بوده‌اند ديروز در گفت‌وگو با روزنامه «دي‌ولت» آلمان خطاب به رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه نسبت به دخالتش در انتخابات پيش رو در اتريش و آلمان هشدار داد. سباستين كورتس گفت: «اردوغان به‌دنبال سوءاستفاده از ترك‌هاي اروپاست؛ به‌خصوص در آلمان و اتريش. او مي‌خواهد انتخابات ما را قطبي كند و بحران را از تركيه به اروپا بكشاند.»

اردوغان روز جمعه طي سخناني از اتباع ترك‌تبار آلمان خواسته بود در انتخابات پيش رو به ائتلاف تحت رهبري آنگلا مركل، صدراعظم آلمان و حزب او يعني حزب دمكرات مسيحي رأي ندهند. او رقيب اصلي مركل يعني مارتين شولتز و حزب تحت رهبري‌اش يعني حزب سوسيال دمكرات را هم به باد انتقاد گرفت و خواستار روي‌گرداندن تركيه‌اي‌هاي ساكن آلمان از شولتز شد. آلمان 4هفته ديگر و اتريش 5هفته ديگر صحنه برگزاري انتخابات سراسري خواهند بود.

اردوغان سياست‌هاي آلمان را ضد‌تركيه مي‌داند و طي ماه‌هاي اخير بارها عليه رهبران اين كشور موضعگيري كرده است. سخنان روز جمعه اردوغان هم مثل هميشه با واكنش آلمان‌ها روبه‌رو شد و زيگمار گابريل وزير خارجه آلمان جمله‌هاي اردوغان را «دخالت بي‌سابقه در امور داخلي آلمان» دانست. گابريل از اردوغان خواست از تلاش براي ايجاد اختلاف در جامعه آلمان دست بردارد. سخنان گابريل اما با جملات تندتر رئيس‌جمهور تركيه روبه‌رو شد.

اردوغان گفت كه وزير خارجه آلمان حد و حدود خودش را نمي‌داند. او كه در جمع هوادارانش در تركيه سخنراني مي‌كرد، گفت: «تو چه‌كسي هستي كه با رئيس‌جمهور تركيه صحبت مي‌كني؟ تو بايد با وزير خارجه تركيه صحبت كني. حد و حدود خودت را بدان. جرأت كرده براي من موعظه كند. سابقه تو در سياست چقدر است؟ اصلا چند سال داري؟»

مشكل اردوغان با آلمان از حدود 5‌ماه پيش و زماني آغاز شد كه دولت آلمان مانع برگزاري تظاهرات هواداران او در حمايت از همه‌پرسي تغيير قانون اساسي تركيه شد. اتريش هم رويكردي مشابه اتخاذ كرد. آلمان‌ها حتي مانع ورود نخست‌وزير تركيه به آلمان شدند چرا كه قصد داشت در تجمع بدون مجوز اتباع ترك‌تبار آلمان سخنراني كند؛ اقدامي كه باعث شد تا اردوغان بارها رفتار اروپايي‌ها در محدود كردن هوادارانش را «تاكتيك نازي‌ها» بخواند.

  • تركيه يك قدم ديگر دورتر از اروپا

آنكارا 3دهه است كه به‌دنبال عضويت در اتحاديه اروپاست. 3دهه دوري تركيه از اين سازمان با وقايع متعدد همراه بوده است. در برهه‌هاي مختلف، دو طرف به نهايي شدن مذاكرات نزديك شده‌اند اما هر بار تنشي جديد در روابط تركيه با اروپا يا اتفاقات داخلي اين كشور مانع از به سرانجام رسيدن اين خواسته تركيه‌اي‌ها شده است. در سال‌هاي اخير، رؤياي پيوستن به اتحاديه اروپا براي تركيه دست‌نيافتني‌تر از هميشه بوده است؛ به‌خصوص طي ماه‌هاي اخير كه كشورهاي اروپايي يكي پس از ديگري مانع برگزاري تجمع‌ها و تظاهرات خياباني هواداران اردوغان در شهرهاي مختلف شده‌اند، شكاف ميان تركيه و اروپا بيش از هميشه به چشم آمده است.

نگراني‌ها در مورد دخالت تركيه در انتخابات كشورهاي اروپايي، باعث شد تا وزير خارجه اتريش به ماجراي پيوستن اين كشور به اتحاديه اروپا هم اشاره كند و از رهبران اروپايي بخواهد «تا زماني كه اردوغان به دمكراسي و حقوق بشر احترام بگذارد» مذاكرات با آنكارا براي پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا را لغو كنند.

سباستين كورتس گفت: «پيش شرط پيوستن به اتحاديه اروپا احترام به دمكراسي و حقوق بشر است اما خيلي وقت است در تركيه چنين چيزي نمي‌بينيم.» پيش از اين صدراعظم اتريش هم احتمالا عضويت تركيه در اتحاديه اروپا را رد كرده بود.رؤياي پيوستن تركيه به اروپا اكنون كمرنگ‌تر از هميشه شده است.

کد خبر 379892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha