یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

چاپ دوم مجموعه ۵ جلدی «بهترین داستان‌های جهان» به انتخاب و ترجمه احمد گلشیری از سوی انتشارات علمی و فرهنگی (با همکاری بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان) منتشر شد و به بازار آمد.

کتاب

به گزارش همشهري، آنچه در اين مجموعه 2165صفحه‌اي بيش از همه به چشم مي‌خورد، سر و شكل شكيل است كه آن را به گزينه‌اي بسيار مناسب براي هديه‌دادن به‌ويژه به دوستداران ادبيات جهان و جهان داستان كوتاه تبديل مي‌كند. هر چند شايد قيمت 110هزار توماني دوره 5جلدي باعث شود برخي آن را گران بدانند اما بي‌ترديد آشنايي با بزرگان ادبيات داستاني دنيا و ايران و خواندن بيش از 100داستان مهم و خواندني به اين بهاي به نسبت گران مي‌ارزد.

مجلد اول بهترين داستان‌هاي جهان به آثار مربوط به قرن‌هاي 19 و 20 و استادان كهن يا همان سنت‌گرايان ادبيات داستاني اختصاص دارد. اين كتاب 430صفحه‌اي با يك مقدمه 11صفحه‌اي آغاز مي‌شود و با تاريخچه داستان كوتاه در جهان و پيدايش داستان كوتاه در ايران ادامه مي‌يابد. بخش اصلي كتاب هم مربوط است به مهم‌ترين نويسندگان قرون 19 و 20دنيا كه از آنها به‌عنوان استادان كهن يا سنت‌گرايان ياد مي‌شود.

لئو تولستوي با داستان‌هاي «سه مرگ» و «مرگ ايوان ايليچ»، نيكلاي واسيليه‌ويچ گوگول با «يادداشت‌هاي يك ديوانه»، ايوان سرگه‌يوويچ تورگنف با «يرمولاي و زن آسيابان»، آنتوان چخوف با «دشمنان»، فئودور داستايوفسكي با «درخت كريسمس و عروسي» و «سربه‌زير»، گي دوموپاسان با «مهتاب»، ناتانيل هاثورن با «گودمن براون جوان»، ادگار آلن‌پو با «بشكه آمونتيلادو»، هرمان ملويل با «بارتلمي محرر»، امبروس بيرس با «پاركر اندرسن فيلسوف»، اُ. هنري با «اتاق مبله»، استيون كرين با «قايق بي‌بادبان» و گوستاو فلوبر با «ساده‌دل» نويسندگان و داستان‌هاي مجلد اول هستند.

بهترين داستان‌هاي دوران طلايي قرن‌هاي 19 و 20 در 2مجلد آمده و در مجموع شامل 2كتاب 440 و 370صفحه‌اي مي‌شود. جلد دوم 32داستان دارد از نويسندگاني چون آكوتاگاوا ريونوسوكه، ريچارد رايت، ويت برنت، جيمز تربر، شرلي جكسن، رينگ لاردنر، نجيب محفوظ، ايگناتسيو سيلونه، لوييجي پيراندللو، لنگستن هيوز، يودورا ولتي، فرانك اوكانر، سامرست موام، ارسكين كالدول، يوكيو ميشيما، ماكسيم گوركي، گراهام گرين، جك لندن، ايساك بابل، كاترين منسفيلد، كاترين آن‌پورتر، جنت فريم، چينو آچبه، لو هسون، چيترا بانرجي ديواكاروني، خوان خوسه آرئولا، اوراسيو كروگا، گائو زينگ‌جيان، آگوستور روئا باستوس و سزار وايه‌خو. ضمن اينكه در همين مجلد پاي 2نويسنده سرشناس ايراني يعني محمدعلي جمالزاده با «كباب غاز» و بزرگ علوي با «گيله‌مرد» به اين مجموعه باز مي‌شود.

جلد سوم مربوط به بخش دوم دوران طلايي است كه در آن نام 15نويسنده همراه با 17داستان كوتاه آمده است؛ برنارد مالامد و كارسن مك‌كالرز هركدام 2داستان دارند و اين نويسندگان هر كدام يك داستان: آلفونسو ريس، خورخه آمادو، لئونيد آندريف، بهاراتي ماخرجي، الكساندر سولژنيتسين، آفونسو انريكس دليما بارتو، انريكه آموريم، رمولو گايه‌گوس، ماريو دآندراده، آيزاك باشويس سينگر، خوسه دونوسو، ولفگانگ بورشرت و سزار پترسكو.

مدرنيست‌ها يا سنت‌ستيزان نويسندگان قرن بيستم هستند كه فهرست آنها و مهم‌ترين آثارشان در جلد چهارم مورد بررسي قرار مي‌گيرد. ارنست همينگوي با «برف‌هاي كليمانجارو» و «آدمكش»، آلبر كامو با «مهمان»، فرانتس كافكا با «داوري»، جي‌دي سلينجر با «تقديم به ازمه با عشق و نكبت»، جيمز جويس با «مردگان»، «خواهران» و «ر.ي.پ»، ژان پل سارتر با «ديوار»، جان اشتاين‌بك با «گل‌هاي داوودي»، خورخه لوييس بورخس با «زخم شمشير»، توماس مان با «تصادف قطار»، ويرجينيا وولف با «ميراث»، ويليام فاكنر با «اي آفتاب غروبگاه»، جورج اورول با «مراسم اعدام» و آلن روب گريه، دي ايچ لارنس، مري فلانري اوكانر، هاينريش تئودور بل، ژوائو گيمارش رزا، جان چيور، خوان بوش، خوان رولفو، شروود اندرسن، ماريا لوييزا بومبال و روبن داريو در اين كتاب حضور دارند.

جلد پنجم بهترين داستان‌هاي دنيا ويژه پسامدرنيست‌هاست و بيشتر نام‌هاي حاضر در آن چهره‌هايي نام‌آشنا و محبوب براي داستان‌دوستان ايراني هستند. «رنگ تاريكي» از جيمز پاردي، «يكي بود يكي نبود» از نادين گورديمر، «مردي عادت كرده است پي‌درپي با چتر بر سرم بكوبد» از فرناندو سورنتينو، «جزئيات يك غروب» از ولاديمير نابوكف، «درگاه» از كريستينا پري‌رسي، «تجسم شوربختي» از خوان كارلوس اونتي، «دربه‌در به‌دنبال آقاي گرين» و «پدر بعد از اين» از سال بلو، «1919» از توني موريسن، «ملكه عروسكي» و «آئورا» از كارلوس فوئنتس، «اوراق‌فروشي كليولند» از ريچارد براتيگان،

«فقط اومدم يه تلفن بكنم» از گابريل گارسيا ماركز، «در پايان دوران مكانيكي» از دانالد بارتلمي، «خانه تسخيرشده» از خوليو كورتاسار، «دعوت به مبارزه» از ماريو بارگاس يوسا، «همسايه ديوار به ديوار» از كورت فونگوت، «كليساي جامع» و «همسايه» از ريموند كارور، «مارپيچ» از ايتالو كالوينو، «گرما» از جويس كرول اوتس، «كجا احتمال دارد پيدايش كنم» و «چاقوي شكار» از هاروكي موراكامي و «استفاده روزمره» از آليس واكر در اين مجلد 460صفحه‌اي آمده‌اند.

کد خبر 379766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha