شاخص کل بورس تهران با ۶۱ پله صعود پس از ۳.۵ سال توانست برای نخستین‌بار از مرز ۸۲ هزار واحد عبور کند.

به گزارش همشهري، شاخص بورس كه ‌ماه قبل توانسته بود از سد پر قدرت 81هزار واحد عبور كند، ديروز هم توانست با عبور از مرز 82هزار واحد جايگاه خود را تثبيت كند. شاخص كل بورس تهران در طول يك سال و نيم گذشته بارها به منطقه 81هزار واحد يورش برده بود اما هرگز نتوانسته بود از اين منطقه عبور كند اما پس از برگزاري دوازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري توانست از اين منطقه عبور كند و اكنون با مشخص‌شدن فهرست اعضاي كابينه پس از رأي‌گيري در مجلس در يك واكنش آشكار از مرز 82هزار واحد هم عبور كرد.

اين شاخص يك‌بار پس از برجام توانسته بود در 15دي‌ماه سال 1392به بالاترين نقطه تاريخ 50ساله خود برسد و قله 89هزارو 500واحد را فتح كند اما درست يك روز بعد از آن شاخص كل با نزول سنگيني مواجه شد و شروع به نزول كرد. اين نزول 3.5سال است كه ادامه دارد و شاخص در اين مدت هرگز نتوانسته است حتي از مرز 82هزار واحد هم عبور كند تا اينكه اين اتفاق در مبادلات روز گذشته رخ داد.

به زعم تحليلگران رشد شاخص از 2‌ماه پيش تاكنون ناشي از تحولات سياسي و همينطور مشخص‌شدن كابينه دولت دوازدهم است. برخي بر اين اعتقادند كه انتخاب كرباسيان به‌عنوان وزير اقتصاد مي‌تواند نماگر‌هاي اصلي اقتصاد ازجمله تورم، رشد اقتصادي و همينطور نرخ بيكاري را دستخوش تغيير كند و اينها همان عوامل بنياديني هستند كه مي‌توانند شاخص بورس را بعد از 3.5سال به حركت وادارند. از آذر‌ماه 1392تاكنون تحت‌تأثير ركود اقتصادي سود شركت‌هاي بورس هم دست‌كم 20هزار ميليارد تومان كاهش يافت و چون بنيان اصلي ارزيابي قيمت سهام شركت‌هاي بورس بر پايه ميزان سودآوري شركت‌ها اتفاق مي‌افتد، قيمت سهام شركت‌ها و تحت‌تأثير آن شاخص بورس هم با نزول مواجه شده است. در اين مدت هزاران ميليارد تومان از ارزش بورس تهران كاسته شده است.

  • بازده بورس در مرز 6درصد

با آغاز روند صعودي شاخص بورس مقدار بازده بورس هم رشد كرد و با رشد شاخص در مبادلات ديروز بازده بورس تهران به مرز 6درصد رسيده است. اين اطلاعات نشان مي‌دهد كه بازار سهام بعد از يورو بالاترين بازده را در ميان بازار‌هاي سرمايه‌گذاري از ابتداي سال تاكنون داشته است. شاخص كل بورس تهران كه در ابتداي سال 77هزارو 230واحد بود اما در اين مدت 6درصد صعود كرده است. قبل از بورس بازار يورو با 11درصد رشد از ابتداي سال تاكنون نخستين بازار سرمايه‌گذاري بوده است. در همين مدت شاخص فرابورس هم 5درصد رشد كرده است.

اما قيمت هر سكه بهار آزادي و يورو با يك روند ثابت به‌ترتيب فقط 0.7و 1.9درصد رشد كرده‌اند. با اين حال برخي تحليلگران پيش‌بيني مي‌كنند قيمت هر دلار در بازار آزاد در‌ماه‌هاي آينده با رشد مواجه خواهد شد و در عين حال تورم هم رشد خواهد كرد. به باور برخي كارشناسان، شيوه كاري وزير اقتصاد جديد منجر به افزايش تورم خواهد شد چرا كه ساختار مديريتي وي به شكلي است كه به‌صورت خودكار منجر به رشد اقتصادي و افزايش تورم مي‌شود.

  • رشد 10تا 20درصدي صنايع

با آغاز روند صعودي شاخص، روند رو به رشد قيمت سهام برخي از صنايع هم شروع شد به‌طوري كه مقدار بازده سهام برخي از صنايع در يك‌ماه گذشته حتي به مرز 20درصد هم رسيد. اين اطلاعات نشان مي‌دهد كه سهامداران صنعت زغال سنگ فقط در طول يك‌ماه 20درصد سود كرده‌اند. در همين مدت بازده سهام صنعت فلزات اساسي به 17.6درصد رسيد.

همچنين سهامداران استخراج كانه‌هاي فلزي مقدار دارايي هايشان در طول 30روز دست‌كم 13درصد رشد كرده است. 2 گروه چاپ و تكثير و حمل‌ونقل و انبار داري هم در يك‌ماه گذشته با 11درصد افزايش قيمت مواجه شدند. همچنين در اين مدت 25درصد از كل معاملات به معاملات سهام گروه صنايع شيميايي اختصاص يافته است. سهامداران در اين مدت 1779ميليارد ريال از سهام شركت‌هاي اين گروه را خريداري كرده‌اند.گروه فلزات اساسي و حمل‌ونقل هم با رونق معاملات‌شان رو به رو بودند و در طول 30روز جمعا 21درصد از كل معاملات بازار سهام به اين دو صنعت اختصاص يافت.

کد خبر 379763

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha