جمعه ۹ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

ندا انتظامی: دومین جشنواره موسیقی محک به رهبری لوریس چکناواریان به همت مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان از امروز تا 15 آذر در تالار این مؤسسه برگزار می‌شود.

آراسب احمدیان مدیرعامل این مؤسسه خیریه هدف از برگزاری این جشن را جذب نیرو و کمک‌های مردمی عنوان کرد و افزود:  در تمام دنیا برای جلب کمک‌های مردمی از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود  که درصدی از آن با جذب کمک از راه فعالیت‌های هنری صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به موفقیت سال گذشته اولین جشنواره موسیقی کلاسیک محک گفت: برگزاری دومین جشنواره موسیقی محک  با بهره‌برداری از بیمارستان فوق‌تخصصی محک همزمان شد که بعد از 9 سال و با کمک‌های مردمی تحقق یافت، ضمن این‌که مصادف شد با هفتادمین سال تولد استاد چکناواریان.

عواید این کنسرت هم صرف تجهیز بخش پیوند مغز استخوان و تهیه دارو برای 5200 کودک بیمار در سراسر ایران می‌شود.

احمدیان، ضمن بدون مرز خواندن مؤسسه محک در درمان کودکان عراقی و افغانی از فعالیت‌های آینده این مؤسسه در بخش هنری خبر داد.

لوریس چکناواریان که به‌تازگی تجربه موفق اجرای سوئیست سمفونی« رسول عشق و امید»به کارگردانی سید مهدی شجاعی  را در پرونده پربار هنری خود ثبت کرده است، رهبری ارکستر این جشنواره را برعهده دارد.

اجرای این فستیوال با ارکستر مجلسی ارمنستان صورت می‌گیرد. چکناواریان ضمن مفید خواندن فعالیت‌های هنری این مؤسسه گفت: در زندگی هرکس هم‌گریه و  خنده هست. بعضی‌ها گریه می‌کنند و بعضی‌ها می‌خندند. آنهایی که می‌خندند باید به آنهایی که گریه می‌کنند، کمک کنند. وقتی این پیشنهاد به من داده شد، استقبال کردم.

این فستیوال به‌گونه‌ای طراحی شده است که هر شب قطعات متفاوتی اجرا خواهد شد. رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران در این‌باره افزود: سعی کرده‌ایم قطعاتی که قرار است در این فستیوال اجرا شود به‌گونه‌ای باشد که برای مخاطبان عام قابل درک باشد.  قطعات تلفیقی از موسیقی کلاسیک ایرانی و کلاسیک خارجی است.

قطعاتی چون چهارفصل ویوالدی، پیانو کنسرت شوپن و مندلسون، قطعاتی از اپرای لیلی و مجنون و خسرو و شیرین به همراه قطعاتی از ساخته‌های لوریس چکناواریان اجرا خواهد شد.

همچنین به یاد خواننده مشهور فقید، پاواراتی هر شب یک قطعه از پاواراتی توسط خواننده‌ای ایتالیایی اجرا خواهد شد.از دیگر برنامه‌های این فستیوال اجرای پیانو توسط 2 نوازنده اتریشی است که برای اجرای برنامه به ایران آمده‌اند.

چکناواریان تمرینات خود را با گروه مجلسی ارمنستان از 3 هفته پیش در ارمنستان آغاز کرده و حالا برای ادامه تمرینات از چند روز پیش به تهران آمده است. او درباره انتخاب این گروه گفت: هنوز یک ارکستر مجلسی حرفه‌ای در ایران نداریم که بتواند چنین برنامه متنوعی را اجرا کند. اعضای این ارکستر همه حرفه‌ای هستند و توانایی اجرای این برنامه را دارند ولی امیدوارم که در ایران ارکستر مجلسی محک را تشکیل بدهیم و با آنها مثل چهارفصل ویوالدی، در چهار فصل «فستیوال موسیقی کلاسیک محک» را اجرا کنیم.

مدیرعامل مؤسسه محک ضمن اعلام آمادگی برای تشکیل ارکستر مجلسی محک گفت: خوشحالم که استاد چکناواریان در 70سالگی‌اش پیام عشق و زندگی را با موسیقی برای کودکان به همراه دارد.

وی پرداخت هزینه‌های سفر گروه‌های خارجی و نوازندگان اطریشی را برعهده حامیان مالی دانست و درباره سالن 300نفری این مؤسسه گفت: خوشبختانه امکانات صوتی و اگوستیک سالن به‌نحوی است که امکان اجرای زنده موسیقی با کیفیت بالا را دارد.به گفته احمدیان بیش از نیمی از بلیت‌های این فستیوال به فروش رفته است و در صورت استقبال مردم این فستیوال تمدید خواهد شد.دومین جشنواره موسیقی محک هر شب از ساعت 30/19 در محل مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان برگزار می‌شود.

کد خبر 37968

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز