یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۹
۰ نفر

مهدیه تقوی راد: سازمان ثبت احوال پیش‌نویس لایحه‌ای را آماده کرده که براساس آن زنان مطلقه می‌توانند موضوع طلاق را از شناسنامه خود حذف کنند.

طلاق

اما طلاق ثبت‌شده اين زنان در آرشيو سازمان ثبت احوال باقي مي‌ماند. هر چند تا اين موضوع به بررسي در مجلس برسد، زمان زيادي مي‌خواهد اما همين حالا هم موافقان و مخالفان زيادي دارد.

سلمان خدادادي، عضو كميسيون اجتماعي از موافقان اين موضوع، تصميم دولت در اين‌باره را درست و تأثير‌گذار مي‌داند، چرا كه يكي از اثرات رواني و منفي در ذهن و وجود زنان واژه طلاق در شناسنامه است. او با تأكيد بر اينكه حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه به‌منزله كتمان ازدواج نيست و اين امكان وجود دارد تا درصورت لزوم از ثبت احوال درخصوص ازدواج قبلي اين افراد استعلام شود، مي‌گويد: «زنان بعد از طلاق به همسر قبلي خود تعلق ندارند لذا لزومي براي ذكر نام همسر در شناسنامه آنها وجود نخواهد داشت. بر اين اساس مي‌توان با اتخاذ تدابيري واژه طلاق از شناسنامه حذف شود.» اباذر اشتري، جامعه‌شناس نيز معتقد است اين اقدام مي‌تواند نوعي حمايت از حريم خصوصي افراد باشد:«چرا خانم يا آقايي كه جدا شده، بايد هر جا شناسنامه‌اش را ارائه مي‌كند همه از جزئيات زندگي‌اش با خبر شوند يا احتمالا هر بار كه به شناسنامه‌اش نگاه مي‌كند، خاطره شكست در زندگي زناشويي‌اش زنده شود؟»

  • اعتراض مخالفان

مخالفان اين طرح البته به حقوق مرد در اطلاع از دوشيزه‌بودن يا نبودن همسرش و احتمال دروغگويي در اين زمينه اشاره مي‌كنند. به عقيده افسر افشار نادري، جامعه‌شناس با اين كار مردم به دروغگويي عادت مي‌كنند، چراكه مخفي‌كردن ازدواج اول توسط برخي از اين زنان باعث مي‌شود تا در زندگي دوم خود نيز با مشخص‌شدن ازدواج اولشان دچار مشكل شوند و حتي آمار طلاق بيشتر هم شود. افشارنادري به همشهري مي‌گويد: «پاك‌كردن واژه طلاق از شناسنامه زنان پاك‌كردن صورت مسئله است. الان در برخي دانشگاه‌ها استادان خانمي كه مطلقه هستند به جرم مطلقه‌بودن از تدريس منع مي‌شوند. اول بايد فرهنگ رفتار با افراد مطلقه را در جامعه تصحيح كرد و بعد به فكر اقدامات نمايشي مثل اين موضوع بود.

به جاي اين اقدامات صوري بايد محروميت‌هايي كه بر اثر طلاق براي زنان به‌وجود مي‌آيد را حذف كرد تا بعد مجبور نشويد براي جبران اين محروميت‌ها واژه طلاق را از شناسنامه‌ها حذف كنيد و مردم با اين كار بدون اينكه بخواهند دروغگو تلقي شوند.» جعفر باي هم جامعه‌شناس ديگري است كه با اين موضوع مخالف است: «برنامه‌ريزان اين اقدام بايد مشخص كنند هدف اصلي‌شان از اين اقدام چيست؟ زنان مطلقه با محدوديت‌هاي زيادي در جامعه روبه‌رو هستند و انگ‌هايي كه به اين افراد زده مي‌شود، مشكلاتي را برايشان به‌وجود مي‌‌آورد. اگرچه با حذف اين عنوان در شناسنامه زنان مطلقه كمي آسوده‌تر مي‌شوند اما زن مطلقه همچنان مشكلات مطلقه‌بودن را به دوش مي‌كشد.»

دكتر علي نجفي توانا، حقوقدان نيز با بيان اينكه اين اقدام قانونگذار بيشتر براي افرادي است كه به هر علتي نتوانسته‌اند زندگي موفقي داشته باشند و مي‌خواهند شانس دوباره‌اي داشته باشند، مي‌گويد: «اگر فردي درباره زندگي ناموفق گذشته خود به همسرش هيچ اطلاعاتي ندهد، تداوم زندگي جديدش نيز با مشكل مواجه مي‌شود و اختلاف‌هايي بين زوجين به‌خاطر همين كتمان به‌وجود مي‌آيد. بايد سازوكار مشخصي براي اطلاع از سابقه اين افراد هنگام ازدواج وجود داشته باشد.»

  • آيا قانون تغيير مي‌كند؟

همين حالا هم براساس قوانين و در شرايط خاصي زن مي‌تواند نام مرد را از شناسنامه‌اش حذف كند. مثلا اينكه با حكم پزشكي قانوني تأييد شود كه روابط زناشويي نداشته است. علاوه بر اين بعد از ازدواج مجدد و درصورت صاحب فرزند نبودن از همسر اول، طلاق از شناسنامه‌اش حذف مي‌شود. گزارش‌هايي ادعا كرده‌اند عده‌اي با گرفتن مبالغ ميليوني اين كار را خارج از قوانين انجام مي‌دهند كه البته از سوي ثبت احوال تكذيب شده است.

کد خبر 379676

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha