سیدمحمد فخار: این روزها راکبان یک میلیون موتورسیکلت فعال تهران بر سر این دوراهی هستند که طرح ترافیک برای آنها اجرا می‌شود و باید طبق اعلام تابلوهای شهری در سامانه طرح ثبت‌نام کنند یا شورای شهر پنجم این مصوبه را مسکوت می‌گذارد؟

موتور

همين هفته پيش بود كه يك عضو كميسيون حمل‌ونقل شوراي شهر به‌رغم ماه‌ها تلاش شوراي شهر و شهرداري براي ساماندهي موتورسيكلت‌ها اعلام كرد: «طرح ترافيك موتورسيكلت‌ها تا زمان فراهم كردن زيرساخت‌ها اجرايي نمي‌شود و مجوز شورا را ندارد.» شايد اين عقب‌نشيني ابوالفضل قناعتي در روزهاي پاياني عمر شوراي چهارم موجب شود هرگونه طرح ساماندهي در شوراي پنجم از دستور خارج شود. وي حتي در بخش معاينه فني نيز به‌رغم همه آمادگي‌هاي شهرداري تهران اعلام كرد:‌ «سازوكار چگونگي معاينه فني موتورسيكلت‌ها هم مشخص نيست كه آيا مراكز معاينه فني ما پاسخگوي اين تعداد مراجعه موتورسيكلت‌ها خواهند بود؟ آيا امكان نظارت هوشمند براي موتورسيكلت‌هاي متخلف وجود دارد؟»

سخنان قناعتي در شرايطي عنوان شده كه اقبال شاكري، رئيس كميته عمران شوراي اسلامي شهر تهران گفته: «در لايحه بودجه سال ۹۶، ساماندهي موتورسيكلت‌ها در طرح ترافيك و طرح زوج و فرد در شوراي شهر به تصويب رسيده بود.» بنابراين هر نوع خودرويي اعم از موتورسيكلت و ماشين بايد براي ورود به طرح ترافيك و زوج و فرد عوارض آن را پرداخت كند كه در لايحه بودجه سال‌۹۶ ورود موتورسيكلت‌ها نيز به محدوده‌ها مورد بررسي قرار گرفت و تصويب شد.

از سويي محسن سرخو ديگر عضو كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر در دي‌ماه95 اعلام كرده بود: «لايحه الزام صدور مجوز براي تردد موتور سيكلت‌ها در محدوده طرح ترافيك، با حضور معاون و كارشناسان حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران در كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر، مطرح و كليات آن تأييد و آماده شده و درصورت تصويب و ابلاغ اين لايحه، موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري و انژكتوري براي تردد در محدوده طرح ترافيك ملزم به دريافت مجوز هستند.»

  • طرح از كجا بايد آغاز شود؟

هر طرح ترافيكي در شهري به ابعاد تهران به ماه‌ها زمينه‌سازي‌ فرهنگي و اجتماعي نياز دارد و بايد با درنظر گرفتن پيوست‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي اجرا شود. شهرداري تهران نيز با در نظر گرفتن اين اقدام در پاييز و زمستان سال گذشته طرح‌هاي مربوط به جلوگيري آلودگي هواي شهر توسط موتورسيكلت‌ها را بر تابلوهاي شهري اكران كرد. حالا با درنظر گرفتن اين فرهنگسازي، مديريت شهري فاز دوم خود در ساماندهي موتوسيكلت‌‌ها را با ثبت‌نام آنها آغاز كرده و هنوز هيچ سخني از جريمه و نحوه چگونگي اجراي طرح مطرح نكرده كه در اين زمينه بايد علاوه بر مصوبه شوراي شهر، مصوبه شوراي‌عالي ترافيك كشور را نيز اخذ كند.

بدين‌ترتيب ثبت‌نام موتورسيكلت‌ها براي دريافت آرم طرح ترافيك، فاز دوم ساماندهي است و معاونت حمل‌ونقل شهرداري تهران پس از گذشت از اين بخش، بايد لايحه خود را به شوراي شهر و شوراي‌عالي ترافيك براي تصويب ارسال كند. پس از آنكه زيرساخت‌هاي ساماندهي موتورسيكلت‌ها به پايان رسيد، معاونت حمل‌ونقل ترافيك شهرداري تهران مقدار عوارض و تعداد موتورسيكلت‌هايي را كه بايد در طرح ترافيك تردد داشته باشند به شوراي شهر و شوراي‌عالي ترافيك براي تصويب، ارسال مي‌كند. در عين حال در بحث ساماندهي موتورسيكلت‌ها، موضوع اصلي حمايت از افرادي است كه از موتورسيكلت براي امرار و معاش استفاده مي‌كنند تا امنيت ترددي و سلامتي آنان در شهر تأمين شود.

براساس طرح اخير شهرداري تهران، از اول مرداد‌ماه تمامي راكبان موتور‌سيكلت‌هايي كه قصد ورود به محدوده طرح ترافيك شهر تهران را دارند بايد به سامانه motorcycle1396.tehran.ir مي‌رفتند و نسبت به تكميل اطلاعات خود اقدام مي‌كردند. تاكنون صدها هزار نفر در اين سامانه ثبت‌نام كرده‌اند اما آينده اين طرح در انتظار تصميم شوراي شهر جديد‌است.

  • تبعات توقف طرح ترافيك موتورسيكلت‌ها

از روزي كه بحث طرح ترافيك موتورسيكلت‌ها در كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران اعلام شده يعني 25دي 95، ‌تاكنون يك ميليون موتورسيكلت فعال تهران هر روز در شهر تردد كرده‌اند و هر كدام در هر كيلومتر تردد 15گرم آلودگي هوا توليد كرده‌اند. بدين‌ترتيب از 25دي سال گذشته تا امروز به ازاي تردد 5كيلومتر در هر روز، موتورهاي تهران 16275تن آلودگي به هواي شهر وارد كرده‌اند و هنوز اراده‌اي براي ساماندهي آنان در شوراي شهر چهارم وجود ندارد. حال بايد منتظر ماند و ديد كه شوراي شهر جديد با اين آلاينده‌هاي هنجارگريز چه خواهد كرد؟

کد خبر 379571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha