جمعه ۹ آذر ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

ترجمه زهرا صدری: آدام سگال، مقام ارشد شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید: در 10 سال آینده چین صاحب قدرتمندترین ارتش در آسیا خواهد شد. اما ظاهراً این کشور قصد ندارد وارد رقابت تسلیحاتی با آمریکا شود و به‌دنبال کسب قدرت جهانی نیست.

سگال در جلسه 12 نوامبر شورا گفت: آمریکا و چین ترجیح می‌دهند که در زمینه‌های مختلفی همکاری داشته باشند تا اینکه نگران رقابت راهبردی باشند.

نگرانی پکن از تحرکات ناگهانی تایوان در اعلام استقلال یک طرفه، علت اصلی تحول سریع در ارتش چین ارزیابی می‌شود.

البته هم اکنون این مسئله نسبت به 2سال گذشته از اهمیت کمتری برای چین برخوردار است.

وی معتقد است که به علت تضعیف موقعیت چن شوی بیان- رئیس‌جمهوری تایوان- و یکپارچگی اقتصاد توسعه یافته بین جزیره و چین، پکن مطمئن است که وضعیت فعلی با تایوان برقرار خواهد ماند. واشنگتن، رئیس‌جمهوری تایوان را برای اتخاذ سیاست‌های مناسب در مسئله استقلال طلبی، تحت فشار قرار می‌دهد.

سگال گفت: یکی از اهداف نهایی چین این است که به کمک ارتش خود، به قدرت اول منطقه تبدیل شود و در بحران‌هایی نظیر اختلافات ارضی و انرژی با ژاپن، نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد.

اما در حال حاضر چین برای دستیابی به جایگاه منطقه‌ای آمریکا، راه دشواری را در پیش رو دارد  اما چین باید به این نکته توجه کند که برای رسیدن به جایگاه آمریکا، اهدافی در خارج از منطقه را نیز باید مد نظر قرار دهد.

ارتش چین


چین هدف بلند مدت و مبهمی برای ایجاد یک ارتش مناسب در کنار تقویت قدرت اقتصادی و سیاسی دارد اما برای دستیابی به این هدف، چین به‌دنبال یک سیاست آرام و رو به جلوست و با توجه به حوادثی که در اتحاد جماهیر شوروی رخ داد، رهبر چین قصد ندارد وارد رقابت تسلیحاتی با آمریکا شود.

سگال گفت: این سؤال مطرح است که آیا هم اکنون ارتش چین قدرت زیادی دارد؟ در حال حاضر چین در مسیری قرار گرفته که این کشور را در 10 سال آینده به پرنفوذ‌ترین قدرت منطقه تبدیل خواهد کرد. او تردید دارد که چین از طریق اعزام نیروهای خود و ایجاد پایگاه‌های متعدد در سراسر دنیا - که نیاز به طرح ریزی قدرت در خارج از آسیا را دارد - به‌دنبال کسب قدرت جهانی باشد.

نشست آمریکا، ژاپن و آسیا

چین برای قرار گرفتن در مسیر رشد اقتصادی، نیازمند اصلاحات در عملکرد خود است.

سگال گفت: تاکنون آمریکا نیروهای خود را از شمالی‌ترین نقطه آسیا تا جنوبی‌ترین قسمت آن  مستقر کرده است. آمریکا درصدد کاهش آسیب پذیری خود در حملات زیردریایی است. همچنین قصد دارد ماهواره‌های خود را تقویت کرده و تعاملات خود را با نیروهای دفاعی ژاپن افزایش دهد.

سگال گفت: امروزه آمریکا و چین درصدد کاهش مشکلات امنیتی خود هستند. واضح است که آمریکا و چین سوءظن‌های زیادی نسبت به یکدیگر داشته باشند. تصور چین این است که اقدامات آمریکا در راستای دستیابی به اهداف خود است. در مقابل چین نیز با هدف حفظ استقلال در منطقه در تلاش است که نیرو‌های خود را توسعه دهد.

همچنین آمریکا با افزایش نیروهای خود در منطقه، نسبت به این قضیه واکنش نشان داده است. این وضعیت و تفکر غالب، یک مشکل امنیتی قدیمی محسوب می‌شود. هرکدام از طرفین معتقدند که اقداماتشان برای دفاع از خودشان است. در حقیقت، تحقق اهداف خود را در کاهش امنیت طرف مقابل جست‌وجو می‌کنند.

www.apantimes.co.jp
24نوامبر

کد خبر 37933

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز