هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، بخشنامه وزارت آموزش و پرورش که اجرای مصوبه دولت درخصوص افزایش مرخصی زایمان را از ابتدای آذر سال۹۳ مجاز دانسته بود ابطال کرد.

درحالي‌كه مصوبه مجلس مربوط به سال1392 است و از همان سال بايد اجرا مي‌شد، آموزش و پرورش آذر سال83 با صدور بخشنامه‌اي موافقت خود با افزايش اين مرخصي را از همان زمان يعني آذر93 اعلام كرد اما يكي از كاركنان آموزش و پرورش با ارائه دادخواستي به ديوان عدالت اداري، درخواست ابطال اين بخشنامه را ارائه كرد. ديوان عدالت اداري نيز با اين استدلال كه اختيارات دستگاه اجرايي پس از ابلاغ قانون، صرفاً محدود به اجرا، تصويب نامه‌ها و آيين‌نامه‌هاي دولت است و حق دخل و تصرف و محدود و مقيد كردن آنهارا ندارند اين بخشنامه را ابطال كرده است. براساس رأي هيأت عمومي اين ديوان، قانون افزايش مرخصي زايمان از 29تير سال92 لازم‌الاجراست.حالا و با ابطال اين بخشنامه، آن دسته از معلمان و كاركنان وزارت آموزش و پرورش كه قبل از تاريخ بخشنامه مذكور از مرخصي زايمان به‌مدت 6‌ ماه استفاده كرده‌اند، مي‌توانند طبق مصوبه دولت نسبت به احقاق حقوق خود و دريافت حقوق 3‌ماه اضافه كار اقدام كنند. اين بخشنامه در حالي ابطال شده كه آموزش و پرورش از معدود نهادهاي دولتي است كه اين قانون را حتي نصفه‌و‌نيمه اجرا كرده است.

  • قانون بر زمين مانده

قانون در خردادماه92 و در واپسين روزهاي دولت دهم از سوي رئيس‌جمهور وقت ابلاغ شد اما هرگز اجرا نشد و از همان ابتدا با اما‌و‌اگرهايي روبه‌رو بود. درحالي‌كه نمايندگان مجلس بر ضرورت اجراي اين قانون به‌عنوان يكي از زمينه‌هاي تشويق به فرزندآوري تأكيد داشتند اما به‌دليل ابهام در قانون تسري آن به بخش خصوصي نه‌تنها امكان‌پذير نشد بلكه در دستگاه‌هاي دولتي هم با موانعي روبه‌رو شد. دولت اعلام كرده اگر بتواند بودجه لازم براي اجراي قانون افزايش مرخصي زايمان از 6‌ماه به 9‌ماه را تأمين اعتبار كند، قانون افزايش مرخصي زايمان از 6‌ماه به 9‌ماه قابل اجرا خواهد بود. البته در دستگاه‌هاي دولتي اگر قانون به‌طور كامل اجرايي نشود ديوان رأي به نفع استفاده‌كنندگان از قانون مي‌دهد، اما براي كساني كه تحت پوشش تأمين اجتماعي يا در بخش خصوصي هستند حتي اگر به ديوان عدالت شكايت شود، خبري از رأي به نفع كارمند نخواهد بود.

  • مرخصي زايمان براي پدران

درحالي‌كه در برنامه ششم قرار بود مرخصي زايمان پدران نيز به 2هفته افزايش پيدا كند، نمايندگان مجلس در آخرين روزهاي سال گذشته به اين موضوع رأي ندادند.رئيس مجلس شايد جدي‌ترين مخالف اين افزايش مرخصي بود وقتي كه گفت: «اين پيشنهاد خيلي عجيب و غريب است. پيشنهاد خارق‌العاده‌اي است چطور است مرخصي را به 3‌ماه افزايش دهيم!» اين در حالي است كه دركشورهايي مانند ژاپن كه با مشكل جمعيت مواجه هستند پدرها مي‌توانند هنگام به دنيا آمدن فرزندشان يك سال مرخصي با حقوق بگيرند.اين مرخصي در فرانسه 28 و در آلمان 9روز است.

کد خبر 379183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha