پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رییس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها تصریح کرد: طرح گفتگوی تمدنها را در سازمان ملل مطرح کردم تا پارادایمی را که از درون آن جنگ و ترور بوجود می آید؛ به پارادایمی که از درون آن صلح و تفاهم بوجود می آید، تغییر دهد.

به گزارش روابط عمومی موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی در دیدار با میهمانان خارجی و ایرانی نشست " زنان بانیان صلح از راه دین" صلح را یکی از مهمترین مسایلی خواند که بشر باید به آن بپردازد و در این خصوص گفت: مفهوم صلح نشانه تکامل انسان است و با طرح مسئله صلح در تاریخ و زندگی بشر به این نتیجه می رسیم که سیر تاریخ بشری در مجموع سیری تکاملی بوده است.
 وی با بیان اینکه در آثار بزرگ ادبی، فلسفی و هنری قدیم از جمله یونان از جنگ نشانه هایی می بینیم، افزود: اما از صلح گفته نمی شود یا کمتر می شود؛ البته گاهی جنگ هم نکوهش شده اما به این معنی که امروز از آن صحبت می کنیم در تفکر قدیم کمتر مطرح بوده است.
رییس جمهور سابق کشورمان در ادامه اظهار داشت: در دنیای جدید از صلح بیشتر نشان می یابیم و بشریت بها و هزینه بسیاری پرداخته تا به این مرحله رسیده است. اما متاسفانه درگذشته و در دوران جدید در واقع و عمل از صلح نشانه کمتری می بینیم. جنگ های بزرگی را تاریخ بشر به خود دیده است که از جمله در قرن گذشته دو جنگ بزرگ جهانی بوده است و با توسعه علم و تکنولوژی جدید جنگ هم صورت وحشتناک تری از گذشته یافته است.
سید محمد خاتمی افزود: البته جنگ های منطقه ای را هم باید به جنگ های بین المللی و جهانی اضافه کنیم و یک پدیده نیم قرنی جنگ سرد هم عوارض زیادی برای انسان پدید آورد. پدیده تروریسم نیز خود یک جنگ است که همه دنیا را به وحشت انداخته است.
وی در ادامه گفت: فکر می کنم این هزینه ای که بشر پرداخت کرده است نوعی آگاهی برای بشربوجود آورده که به سوی واقعیت صلح پیش رود و اینکه چه راهی بیابیم که صلح بر جهان حاکم شود یکی از مسائل مهم امروز ماست.
خاتمی با بیان اینکه وقتی اصل گفت و گوی تمدن ها در سازمان ملل مطرح شد مورد توجه قرار گرفت، افزود: این اصل را به این منظور مطرح کردم که پارادایمی که از درون آن جنگ و ترور بوجود می آید را به پارادایمی که از درون آن صلح و تفاهم بوجود می آید، تغییر دهد و فکر می کنم این پارادایم گفت و گو است. پارادایم گفت و گو شرایطی دارد که مهمترین آن ایجاد مشترکات و یافتن اصول و اهداف مشترک و مهمتر از همه ساز و کارهایی است که بتوان به آن اهداف مشترک دست یافت.

وی اظهار داشت: فکر می کنم امروز از هر فردی در هر جای جهان مهمترین و فوری ترین مشکلش را بپرسیم، پاسخ؛ عدم امنیت و نا امنی ناشی از اعمال خشونت در روابط انسان ها و بین المللی است. آن که جنگ می کند ابزاری به جز خشونت نمی شناسد. و آن که ترور می کند خشونت را تقدیس می کند و این نا امنی موجود در دنیا، نگرانی مشترک همه ماست.
 خاتمی با تاکید بر آنکه محبت و تفاهم و دوست داشتن یکدیگر اصل مشترک همه ادیان است، افزود: این امر به خصوص در ادیان ابراهیمی و به طور خاص اسلام ،یهودیت، و مسیحیت دیده می شود. محبت اصل مشترک ما است و عدم امنیت نگرانی مشترک است. بنابراین، تلاش برای گذار از این وضعیت نا امن به جایگاهی امن تلاشی است که باید انجام شود و گفت و گوی ادیان خود یکی از این کارهاست.
 رییس جمهور سابق کشورمان  با ابراز اینکه ادیان اگر بد فهمیده شوند، خود عاملی برای خشونت محسوب می شوند، گفت: ما باید سوء تفاهماتی را که در طول تاریخ در مورد ادیان بوجود آمده را برطرف کنیم و به محبت و ابراز علاقه توجه نشان دهیم و ابتدا بکوشیم روح پیروان ادیان خود را از سلطه جنگ روانی و سوء استفاده از دین برای توجیه خشونت رها کنیم.
 وی افزود: جنگ افروزان سعی می کنند افکار عمومی را به نفع خود مصادره و توجیه کنند. رها کردن افکار عمومی از سلطه جنگ طلبان و خشونت طلبان کار بزرگی است که باید انجام شود. همچنین آموزش، تربیت و نیز تسلط بر وسایل ارتباط جمعی که تأثیر گذار بر افکار عمومی هستند بسیار امر مهمی است.
رییس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها در ادامه سخنان خود گفت و گوی ادیان و هم چنین گفت و گوی میان فرهنگ ها و تمدن ها را در جهت رسیدن به این اهداف مهم تلفی کرد و گفت: باید از این طریق صدای محبت را آن قدر بلند کنیم که بر صدای خشونت ها و انفجارها غلبه کند که این کار مشکلی است اما دست یافتنی است.
خاتمی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه زنان در طول تاریخ محرومیت های فراوانی داشته اند، تصریح کرد : یکی از محرومیت های زنان این است که الگو را مرد قرار می دهند و می گویند برای تساوی زن باید مثل مرد شد در حالیکه این اهانت به زنان عالم است. زن بودن یک فضیلت است و زن و مرد هر دو جامعه را تشکیل می دهند و راه تکامل بشری را هموار می کنند.
رییس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها یکی از راهها برای آشتی و صلح دین را کوشش در جهت ترویج روح لطیف زنانه بیش از روح خشن مردانه در عرصه های عمومی خواند و گفت: خشونت هایی که در جوامع وجود دارد در غیبت روح لطیفی که می تواند با آن مقابله کند، تشدید خواهد شد.

کد خبر 37903

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز