شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۹
۰ نفر

مسعود کوثری: نمایندگان مجلس تحلیف را سرزنش کردند؛ سرزنش کردنی.

دکتر مسعود کوثری

اما، امان از دست این موبایل که کار را به اینجا رساند که حتی نمایندگان مجلس هم عنان از کف دادند و شروع کردند به سلفی گرفتن با علیا مخدره موگرینی.

راستي آيا حضور موگريني چنين بلوايي را به پا كرد يا اين موبايل بود كه اراده همه را به اختيار خود گرفت و آن وضع پيش آمد. در اينجا نمي‌خواهيم بگوييم كه تكنولوژي‌ها هم اراده دارند و بنابراين هر كاري دلشان بخواهند انجام مي‌دهند؛ چيزي كه به آن جبر تكنولوژيك مي‌گويند، اما اين وسيله كوچك خيلي خيلي خودماني نشان داد كه مي‌تواند آدم بزرگ‌ها را هم وادار به كارهايي بكند كه خودشان هم از انجام آن تعجب خواهند كرد. در واقع، هر فرد ديگري غيراز موگريني هم بود، همين اتفاق مي‌افتاد. ضمن اينكه اگر هر جاي ديگري غيراز مجلس شوراي اسلامي بود هم همين اتفاق مي‌افتاد.

مگر در مورد آتش‌سوزي پلاسكو نديديم كه مردم به جاي توجه به فاجعه‌اي كه در حال رخ دادن بود، در حال سلفي گرفتن با فاجعه بودند؟ يك‌بار ديگر، در سلفي‌گرفتن‌هاي متعدد با موگريني ديديم كه فرم تكنولوژي‌هاي جديد خودش حاوي محتواست. در واقع، همانگونه كه مك‌لوهان مدت‌ها پيش گفته بود كه «پيام همان رسانه است»، بايد گفت كه تكنولوژي‌هاي نوين ارتباطي صرف‌نظر از اينكه چه محتوايي در كار باشد (سلفي با پلاسكوي در حال سوختن باشد، يا با سوسمار سر برآورده از آب و يا موگريني آمده به مجلس)، فرم (نحوه كاربرد) خودش مهم است. اين موبايل لمسي و هوشمند است كه به ما ديكته مي‌كند كه هرچه در اطرافمان در جريان است را ضبط كنيم. بنابراين، خيلي تقصير ذوق‌زدگي نمايندگان نبود كه با موگريني عكس سلفي بگيرند بلكه اين ذوق زدگي موبايل است كه مي‌خواهد همه‌‌چيز را در خود ضبط كند بدون اينكه صاحب آن اختيار چنداني در اين راه داشته باشد. مصداق‌هاي اين ذوق‌زدگي را شما در همه جا مي‌توانيد ببينيد. البته، نمايندگان مجلس هم به‌عنوان آدم‌هاي عادي مبرا از اين جريان نيستند. آنها هم به‌سادگي عنان خود را به‌دست موبايل‌هايشان دادند و شد آنچه شد.

فقط محتواي تكنولوژي‌هاي نوين (اينترنت، موبايل و غيره) نيست كه زندگي روزمره ما را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد بلكه كاربرد آنها هم زندگي ما را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. طي يك دهه آينده اين فرم و نحوه كاربرد اين تكنولوژي‌ها كه نحوه بودن و زيستن ما را به‌شدت تحت‌تأثير قرار مي‌دهد، است كه اهميت مي‌يابد. بنابراين، علاوه بر نگراني درباره محتواي تكنولوژي‌هاي نوين، بايد نگراني الزامات كاربرد آن را هم مدنظر داشت. اين است پيغام اصلي سلفي گرفتن با موگريني؛ خيال نمايندگان كمي راحت باشد.

کد خبر 378935

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha