همشهری آنلاین: ارشد صالحی رئیس جبهه ترکمن‌های عراق در واکنش به تصمیم اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی استقلال، نسبت به عواقب خطرناک این تصمیم و تجزیه عراق هشدار داد.

 هشدار رئیس جبهه ترکمن های عراق نسبت به تجزیه این کشور

به گزارش ایرنا، صالحی در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی تاکید کرد که هیچ توافقی بین بغداد و اربیل نباید بدون اطلاع جبهه ترکمن های عراق باشد.

وی با اشاره به دیدار خود با مقامات بغداد درباره تصمیم یک جانبه اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی گفت: طرفی که در نهایت حرف آخر را خواهد زد، ما خواهیم بود و نه دولت بغداد و نه مقامات اربیل صلاحیت تصمیم گیری درباره آینده و سرنوشت ترکمن های عراق را ندارند.

وی افزود: مقامات محلی اقلیم کردستان عراق اگر بخواهند از برگزاری همه پرسی استقلال در کرکوک منصرف شده و به جای آن ماده 140 قانون اساسی اجرا کنند، مساله خطرناک تر خواهد شد چرا که باید قوانین جدیدی تدوین و به این منطقه موقعیت سیاسی دیگری داده شود.

هنگام اشغال عراق توسط آمریکا در سال 2003 نیروهای کُرد کنترل شهر کرکوک را که شهر اصلی ترکمن نشین شمال عراق بود، به دست گرفتند و موج مهاجرت آنها به این شهر آغاز شد و برای پایان دادن به اختلافات قومی در این شهر، در سال 2005 بر اساس ماده 140 قانون اساسی عراق، پیش بینی شد که تنها ساکنین اصلی کرکوک که در دوره صدام حسین به اجبار شهر را ترک کرده اند، به شهر بازگردند.

قرار بود جمعیت شهر سرشماری و با برگزاری یک انتخابات در خصوص آینده آن تصمیم گیری شود، اما به دلایل مختلف این تصمیم تاکنون عملی نشده است.

بغداد اعلام کرده اداره شهر کرکوک وابسته به دولت مرکزی عراق است، اما کردهای حاکم بر این شهر و به ویژه حزب اتحاد میهنی کردستان خواستار الحاق به اداره اقلیم کرد عراق بوده و ترکمن های کرکوک نیز خواهان موقعیت ویژه برای این شهر هستند.

صالحی در مصاحبه با این رسانه همچنین بیان کرد: 'اگر تصمیمی یک جانبه‌ در خصوص سرنوشت منطقه گرفته شود، مقاومت مدنی طبیعی ترین حق ما خواهد بود و توصیه ما این است که با آتش بازی نکنند.'

وی مدعی شد: 'در صورت برگزاری همه پرسی در شمال عراق، کشور تجزیه می شود و از همه بیشتر کشورهای ایران، ترکیه، عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس متضرر خواهند شد.

به گزارش ایرنا، وبسایت رسمی اقلیم کردستان عراق و احزاب کرد عراقی حدود 2 ماه پیش بدون حضور دو حزب سیاسی، در نشستی با مسعود بارزانی رئیس اقلیم، تصمیم گرفتند که همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را در ماه نهم سال جاری میلادی(25 سپتامبرـ سوم مهرماه 1396) میلادی برگزار کنند.

تصمیم اربیل مبنی بر برگزاری همه پرسی در 25 سپتامبر سالجاری، موجب واکنش ها و مخالفت های جدی در داخل و خارج از عراق شد و این تصمیم اقلیم کردستان عراق واکنش های منفی کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و ترکیه را در پی داشت به طوری که این کشورها مخالفت جدی خود را با هر گونه تغییر در تمامیت ارضی کشورهای منطقه اعلام کردند.

کد خبر 378870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha