چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

همشهری دو - محمد مجد: هیچ‌چیز مثل شهرزدگی نمی‌تواند روح و روان شما را خسته کند. خب، راه‌حل فرار و نجات یافتن از این شهرزدگی چیست؟

سکونت در طبیعت

 يك كار ساده اين است كه چند روزي به دل طبيعت برويد و آنجا ساكن شويد؛ مثلا وسط يك جنگل انبوه يا كنار يك درياچه و يا رودخانه زيبا چطور است؟ باور كنيد اين كار انرژي فوق‌العاده‌اي براي ادامه زندگي شهري برايتان به ارمغان مي‌آورد. اما كمپ‌زدن و اقامت در طبيعت، اصول و بايدها و نبايدهايي دارد كه اگر آنها را رعايت نكنيد ممكن است برايتان دردسرآفرين شود. حتما هرازگاهي خبر بلاهايي كه سر گردشگران كم‌تجربه در مناطق طبيعي مي‌آيد را شنيده‌ايد. اينجا درباره چند و چون كمپ زدن در طبيعت، نكاتي را با شما در ميان گذاشته‌ايم.

  • مهياي ورود به طبيعت شويد

اولين اشتباه اين است كه بدون هيچ تجربه و مطالعه‌اي راهي يك جنگل شويد تا در دل آن كمپ بزنيد. همانطور كه طبيعت مي‌تواند آرامش بي‌نظيري را براي چند روز تقديم شما كند، مي‌تواند خطرات زيادي را هم برايتان به ارمغان بياورد. نخستين گام اين است كه خودتان را مهياي اين كار كنيد. اگر قرار است به‌جاي عجيب و غريب و بكري برويد، حتما بايد يك راهنما كه قبلا تجربه كمپ زدن در چنين محيطي را دارد همراه‌تان باشد. قاعدتا قرار نيست تنهايي در طبيعت كمپ بزنيد، پس حتما يكي دو جلسه با همراهانتان داشته باشيد و هماهنگي‌هاي لازم را انجام دهيد. جست‌وجوي ساده اينترنتي براي به‌دست آوردن اطلاعات در اين زمينه و استفاده از تجربيات ديگران، ساده‌ترين كاري است كه مي‌توانيد انجام دهيد.

  • كجا كمپ بزنيم بهتر است؟

قطعا براي طبيعت‌گردان، محيط كمپ زدن هر قدر بكرتر باشد، بهتر است اما حتما بايد اطلاعاتي درباره آن مكان داشته باشيد. يادتان باشد محيط كمپ زدن بايد يكسري ويژگي‌ها داشته باشد؛ مثلا فضاي باز و بزرگي داشته باشد كه بتوان در آن چادر زد. وسط انبوه درختان درهم فشرده كه در برخي از جنگل‌هاي شمالي كشور ديده مي‌شود به هيچ‌وجه نمي‌توان كمپ زد؛ درضمن شما براي برپا كردن چادرها، نياز به سطح صاف داريد، مسلما در سراشيبي نمي‌توان يك كمپ برپا كرد. بايد جايي كمپ بزنيد كه امكان روشن كردن آتش وجود داشته باشد. دسترسي آسان به مسير حركت اتومبيل هم مهم است.

  • مجهز باشيد تا گرفتار نشويد

شما حتي از يك شهر به شهر ديگر هم كه برويد وسايل مورد نيازتان را در يك چمدان جمع مي‌كنيد و بعد راهي سفر مي‌شويد. كمپ زدن در طبيعت هم نياز به وسايلي دارد كه بايد خودتان را به آنها مجهز كنيد وگرنه گرفتار خواهيد شد. چادر و لوازم مخصوص آن جزو اين ملزومات است. اگر به جاي خاصي مثل كوه مي‌رويد كه چادرتان بايد خاص هم باشد. كيسه خواب هم يكي ديگر از ضرورت‌هاست كه شما را هنگام خواب در امان نگه مي‌دارد. صندلي‌هاي تاشو، لوازم پخت‌وپز، مواد غذايي مناسب و آب، داروهاي ضروري، وسايل روشنايي، منابع انرژي و حداقل وسايل بهداشتي مورد نياز كه بايد همراه‌تان باشد. البته توجه داشته باشيد كه هر شخصي با توجه به نيازهاي شخصي‌اش لوازمي را با خود به محل كمپ مي‌برد.

  • تغذيه را در طبيعت‌ جدي بگيريد

طبيعت‌گردي يك فعاليت انرژي‌بر است، پس بايد حواستان باشد كه با تغذيه مناسب خودتان را از اين جهت بيمه كنيد. بدترين فكر اين است كه بگوييد غذا خوردن در اين چند روز اهميت ندارد و بهتر است بيشتر به فكر گشت‌و‌گذار باشيم. اتفاقا يكي از كارهاي لذتبخش در كمپ‌هاي طبيعت‌گردي همين پخت‌وپز است. توصيه‌هاي كلي براي گردشگران اين است كه معمولا از غذاهايي استفاده كنند كه انرژي زيادي دارد و در ضمن سريع آماده مي‌شود. قطعا پختن قورمه‌سبزي در طبيعت كاري منطقي نيست. همچنين مواد غذايي كه به طبيعت مي‌بريد حتما بايد بسته‌بندي مناسبي داشته باشد تا خراب نشود.

  • بايد‌ها و نبايدهاي حضور در كمپ

به اين فكر كنيد كه قرار است محلي كه شما كمپ گردشگري‌تان را برپا مي‌كنيد بعدا توسط گردشگران ديگري نيز مورد استفاده قرار گيرد، پس سعي كنيد هيچ تغييري در طبيعت ايجاد نكنيد. يكسري بايدها و نبايدهاي ديگر هم هست كه بايد در گردشگري‌هاي طولاني‌مدت در طبيعت مراعات كنيد؛ مثلا به اندازه كافي بخوابيد تا انرژي لازم را براي گشت و‌گذار داشته باشيد. برخي‌ها فكر مي‌كنند كه هر قدر بيشتر در طبيعت بيدار باشند، بيشتر مي‌توانند از محيط بهره ببرند؛ درحالي‌كه آنها در كل زمان كمپينگ، خواب‌آلوده خواهند بود. هر جايي آتش روشن نكنيد و مراقب باشيد آتش شما آسيبي به طبيعت وارد نكند. در طول كمپينگ هم لباس مناسب به تن داشته باشيد تا بيمار نشويد. رعايت بهداشت عمومي هم كه گفتن ندارد.

  • امنيت و موقعيت مكاني كمپ

يكي از موضوع‌هاي بسيار دردسرساز براي گروه‌هاي گردشگر اين است كه بدون راهنما راهي طبيعت شده و در نهايت هم در طبيعت گم مي‌شوند. يادتان باشد بحث امنيت در كمپ زدن بسيار اهميت دارد. حتما از قطب‌نما و گجت‌هاي مناسب تلفن‌همراه براي موقعيت‌يابي استفاده كنيد. مجهز بودن تلفن‌همراه شما به جي‌پي‌‌اس بسيار اهميت دارد. همراه داشتن جعبه كمك‌هاي اوليه هم يكي از مواردي است كه بخشي از امنيت شما را تأمين مي‌كند. زماني كه چادر مي‌زنيد بهتر است در ارتفاع اين كار را انجام دهيد تا احتمال خطر حمله حيوانات يا حتي مارها به حداقل برسد. اگر امكان بارش باران وجود دارد براي چادر از محافظ استفاده كنيد. آماتورها مي‌توانند از محل‌هايي كه در برخي از جنگل‌ها براي كمپ زدن درنظر گرفته شده استفاده كنند.

  • در طبيعت چكار كنيم؟

قطعا خود حضور در طبيعت باعث ايجاد يك تنوع در زندگي شهري شما مي‌شود اما در كمپ‌ها مي‌توانيد تفريحات متفاوتي را هم تجربه كنيد؛ مثلا يك تفريح رايج، جمع شدن دور آتش هنگام شب است. اگر كنار رودخانه يا درياچه‌اي كمپ زده‌ايد، ماهيگيري و پختن ماهي هم مي‌تواند جزو تفريحات شما باشد؛ البته خيلي روي گرفتن ماهي براي تغذيه حساب نكنيد چون ممكن است در نهايت گرسنه بمانيد. شنا كردن هم مي‌تواند تفريح خوبي باشد به شرط اينكه حتما از امن بودن محل شنا مطمئن شويد. يك تفريح جذاب ديگر هم پياده‌روي و كوهنوردي در طبيعت است.

کد خبر 378774

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha