همشهری آنلاین: «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در اولین دیدار خود با همتای ژاپنی اش، از سیاست های ژاپن در دریای جنوبی و همراهی این کشور با آمریکا انتقاد کرد.

 چین از سیاست ژاپن در دریای جنوبی انتقاد کرد

به گزارش ایرنا، وی در ملاقات با «تارو کونو» که به تازگی وزیر خارجه ژاپن شده است، خاطر نشان کرد که برنامه ها و راهبردهای توکیو در انتقادهای مکرر از فعالیت های چین در دریای جنوبی قابل قبول نیست.

ژاپن و آمریکا از چین انتقاد کرده اند که با ساخت جزایر مصنوعی و برنامه های نظامی خود، دریای جنوبی را ناامن کرده است.

اما چین بر این اعتقاد است که بیش اتز 80 درصد از دریای جنوبی به این کشور تعلق دارد و تحت حاکمیت چین قرار می گیرد.

توکیو تاکید ورزیده است که حضور نظامی چین باعث می شود تا کشتیرانی آزاد در این دریا به خطر بیفتد اما چین این انتقاد را قبول نمی کند.

وزیر خارجه چین در مطالبی که روزنامه ساوت چاینا از هنگ کنگ روز سه شنبه به آن اشاره کرده است به همتای ژاپنی خود گفت که همراهی ژاپن با آمریکا در انتقاد از پکن در دریای جنوبی آزاردهنده است.

این اظهارات در شرایطی مطرح می شود که چین سعی دارد تا حد امکان تنش های خود با کشورهای عضو اتحادیه «آ سه آن» را در باره تملک بر جزایر این منطقه کاهش دهد و سندی را نیز در این باره امضا کرده است.

«وانگ» از بیانیه استرالیا و آمریکا که در آن از پکن خواسته شده است فعالیت های نظامی خود را در دریای جنوبی محدود کرده و ادعای تملک بر جزایر مذکور نکند، به شدت انتقاد کرد.

با این وجود وزیر خارجه ژاپن پس از ملاقات طرفین در مصاحبه ای گفت که این کشور همچنان از سیاست های آمریکا در مخالفت با نظامی کردن دریای جنوبی و حراست از کشتیرانی آزاد پشتیبانی می کند.

کد خبر 378713

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha